• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

pensionssparande kan man ta ut de innan 55år?

cosmos

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
16 Januari 2015
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Hej!

Jag har pensionssparat hel del och vill veta om jag kan ta ut detta innan pensionen? och på så visa slippa ta lån? jag ser att man kan ta ut lån om man har synnerliga skäl oklart där då jag inte hamnat efter på nåt vis eller annat klammeri. ser att också att man får ta om de understiger ett prisbasbelopp antar de åsyftar a 50000kr men summan är betydligt högre en så är de kört då..... någon som vet?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Vad är det för typ utav sparande?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Är det ips behöver du godkänt av skatteverket. Vad skulle orsaken vara?
 

hypo

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
30 September 2021
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
12
Poäng
37
Det kommer inte godkännas som orsak tyvärr.
det finns information på skatteverkets hemsida men förutom att skatteverket ska godkänna det ska även banken där pensionssparandet finns godkänna det hela och kan inte tänka mig att båda två skulle tycka att köp av bostad var skäl nog.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
IPS?
Hej!

Jag har pensionssparat hel del och vill veta om jag kan ta ut detta innan pensionen? och på så visa slippa ta lån? jag ser att man kan ta ut lån om man har synnerliga skäl oklart där då jag inte hamnat efter på nåt vis eller annat klammeri. ser att också att man får ta om de understiger ett prisbasbelopp antar de åsyftar a 50000kr men summan är betydligt högre en så är de kört då..... någon som vet?
Har du frågat den bank du köpt tjänsten av?
Som kund, (dyrt?) betalande sådan, bör du få hjälp och vägledning.
Sen är banken givetvis bunden av de regler som övriga skribenter har angivit.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 077
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
SKV är stenhårda, inte ens att man kan bli vräkt accepteras. Jag ansökte om att ta ut ips för några år sedan, fick nej, överklagade men det blev nej igen.
Under ett visst belopp får man ta ut men det är som t s själv skriver om man har under ca 50 000 kr.
 

cosmos

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
16 Januari 2015
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
SKV är stenhårda, inte ens att man kan bli vräkt accepteras. Jag ansökte om att ta ut ips för några år sedan, fick nej, överklagade men det blev nej igen.
Under ett visst belopp får man ta ut men det är som t s själv skriver om man har under ca 50 000 kr.
Tack för svar, jag kan tycka de är bedrövligt agerande av banker sed mera skatteverket, då de är jag själv som valt sparande som banken kommer tjäna 10ggr beloppet på..... de villa säga varje krona de sparar tjänar de 10 gånger mer de största vinnaren är banken! jag ser att de går att rund gå systemet men SBAB som endast kräver 5% kontantinsats de vill säga att man får låna 10% från samma bank som man ansöker om bostadslån eller tycker du man ska ta annan bank? (att ta ett lån kan ju vara till vad som helst) även om banken frågar ....
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 077
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
Tack för svar, jag kan tycka de är bedrövligt agerande av banker sed mera skatteverket, då de är jag själv som valt sparande som banken kommer tjäna 10ggr beloppet på..... de villa säga varje krona de sparar tjänar de 10 gånger mer de största vinnaren är banken! jag ser att de går att rund gå systemet men SBAB som endast kräver 5% kontantinsats de vill säga att man får låna 10% från samma bank som man ansöker om bostadslån eller tycker du man ska ta annan bank? (att ta ett lån kan ju vara till vad som helst) även om banken frågar ....
Det jag tycker är lite dåligt att bankerna är så måna om att man ska pensionsspara hos dem och man blir inte tydligt informerad om att pengarna är bundna på väldigt lång tid och inte går att ta ut. Vi har haft våra ips hos Swedbank i många år och när vi tecknade ips i samband med bostadsköpet så hade jag ingen aning och frågade inte heller om pengarna är bundna eller inte, man tänker inte på sånt då när man tror att man har hela livet framför sig.
Visst, det står säkert nedskrivet i nåt avtal men bara skriver under och är tacksam att man fått ett bostadslån. Läser inte det finstilta. För min egen del hade jag hellre haft pengarna i vanliga fonder.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp