• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Plötsligt händer det - Lowell

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 367
Mottagna reaktioner
6 866
Poäng
4 477
Tycker att Lowell är rätt hårda och de beviljar sällan anstånd och säger inte exakt vilken dag som ens avbetalningsplan bryts och det skickas till Inkasso.
Så jag har fruktat dem länge nu!

Men plötsligt händer detta:
Är sen med min månadsbetalning, ca 14 dagar (företagslån) Betalar in och ringer för att meddela betalning så att det inte går vidare. Passar samtidigt på att fråga om de kan tänka sig att inte höja månadsbeloppet när planen ska omförhandlas om två månader. Kundtjänst säger att de noterar att betalningen är på väg och försäkrar att planen inte kommer att avbrytas och att allt är lugnt.
Men de kan inte garantera att beloppet inte kommer att höjas då räntan är på 30% så det minskar knappt trots månadsbetalningarna. Fryst ränta är inte att komma på tal, det går inte.

Tre dagar senare har jag missat samtal fr dem. Ringer tillbaka och frågar vad det gäller. Ja men se, min avbetalningsplan har avbrutits pga sen betalning. Jag blir så paff att jag inte ens orkar bryta ihop. Jag säger bara att det var just därför jag ringde till er för 3 dagar sedan och din kollega försäkrade att planen inte kommer att avbrytas. Kollegan måste ha missat att anteckna det får jag till svar.
Jag känner bara att jag är så less på allt, har knappt nån inkomst, kommer att taxera ca 50 t för 2020 pga corona. Är mest uppgiven. Då frågar de mig vad jag tycker om att få räntan fryst och månadsbeloppet sänkt mot att jag verkligen försöker betala i tid. Jag är så uppgiven att jag inte ens kan ta in hur stort detta är, vilket tillfälle jag blir erbjuden. Jag tackar ja så klart och känner en still tacksamhet. Kommer bli klar med skulden på ca 2 år istället för på 7 år.

Det tål att upprepas... hos många av Inkassobolagen verkar vara avgörande vem man pratar med. Två olika personer inom ett och samma inkasso kan ge två olika beslut. Detta har varit allra tydligast hos Gothia, men nu även Lowell.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 778
Mottagna reaktioner
2 632
Poäng
1 857
Har också märkt att Lowell blivit betydligt bättre och enklare ! Även mycket mer medgörlig :)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 367
Mottagna reaktioner
6 866
Poäng
4 477
Har också märkt att Lowell blivit betydligt bättre och enklare ! Även mycket mer medgörlig :)
Haft de i flera år, alltid varit tuffa, därför blev jag nästan chockad av deras erbjudande.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 778
Mottagna reaktioner
2 632
Poäng
1 857
Haft de i flera år, alltid varit tuffa, därför blev jag nästan chockad av deras erbjudande.
Sombon har totalt 30k där , 18k komplett och 12k holm bank ! Båda skickades till kronofogden, men dom gick med på att dra tillbaka ärendet för 5000 kr totalt för båda ! Så aboslut dom har blivit mjukare ! Tror också det gynnar bolagen och man får in mer pengar på det viset :)
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 518
Mottagna reaktioner
6 118
Poäng
4 147
Tycker att Lowell är rätt hårda och de beviljar sällan anstånd och säger inte exakt vilken dag som ens avbetalningsplan bryts och det skickas till Inkasso.
Så jag har fruktat dem länge nu!

Men plötsligt händer detta:
Är sen med min månadsbetalning, ca 14 dagar (företagslån) Betalar in och ringer för att meddela betalning så att det inte går vidare. Passar samtidigt på att fråga om de kan tänka sig att inte höja månadsbeloppet när planen ska omförhandlas om två månader. Kundtjänst säger att de noterar att betalningen är på väg och försäkrar att planen inte kommer att avbrytas och att allt är lugnt.
Men de kan inte garantera att beloppet inte kommer att höjas då räntan är på 30% så det minskar knappt trots månadsbetalningarna. Fryst ränta är inte att komma på tal, det går inte.

Tre dagar senare har jag missat samtal fr dem. Ringer tillbaka och frågar vad det gäller. Ja men se, min avbetalningsplan har avbrutits pga sen betalning. Jag blir så paff att jag inte ens orkar bryta ihop. Jag säger bara att det var just därför jag ringde till er för 3 dagar sedan och din kollega försäkrade att planen inte kommer att avbrytas. Kollegan måste ha missat att anteckna det får jag till svar.
Jag känner bara att jag är så less på allt, har knappt nån inkomst, kommer att taxera ca 50 t för 2020 pga corona. Är mest uppgiven. Då frågar de mig vad jag tycker om att få räntan fryst och månadsbeloppet sänkt mot att jag verkligen försöker betala i tid. Jag är så uppgiven att jag inte ens kan ta in hur stort detta är, vilket tillfälle jag blir erbjuden. Jag tackar ja så klart och känner en still tacksamhet. Kommer bli klar med skulden på ca 2 år istället för på 7 år.

Det tål att upprepas... hos många av Inkassobolagen verkar vara avgörande vem man pratar med. Två olika personer inom ett och samma inkasso kan ge två olika beslut. Detta har varit allra tydligast hos Gothia, men nu även Lowell.
Lowell då Lindorff var det bolaget som gjorde att jag gav upp. De ville att jag skulle avbetala över 50000 kr i månaden på en skuld på 325000 kr och var orubbliga.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 367
Mottagna reaktioner
6 866
Poäng
4 477
Lowell då Lindorff var det bolaget som gjorde att jag gav upp. De ville att jag skulle avbetala över 50000 kr i månaden på en skuld på 325000 kr och var orubbliga.
Jag förstår det! Ändå säger alla inkasso att Vi vill hjälpa dig att lösa dina skulder!
Bättre slogan hade kanske varit Vi vill hjälpa dig att hamna hos kfm!
Jag har tack och lov aldrig haft skulder större än ca 20 k som hamnat hos inkasso, oftast mkt mindre än så. Det högsta jag varit tvungen att betala var till Svea 3500 kr/mån och det var tufft!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 204
Mottagna reaktioner
12 761
Poäng
9 787
Jag antar att @Myra skuld hos lowell inte är till lowell utan dom är ombud för någon?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp