Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Bank Norwegian - Finns inte via Lendo
3. ICA Banken - Låg ränta, även bra vid samlingslån
4. Thorn - Upp till 100 000 kr över 6 år
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Planera in i framtiden - sin egen begravning ...

Diskussion i 'Fritt' startad av HallonGroda, 11 april 2018.

1. HallonGroda

HallonGroda Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Trofépoäng:
    26
    Jag vet att detta är förmodligen en aning horribelt för en del men, jag undrar om någon annan har planerat sin begravning utifrån perspektivet att man de facto är överskuldsatt och verkligen inte vill att någon familjemedlem ska sitta och gå igenom ens dödsbo?

Jag är som sagt var överskuldsatt så det heter duga (1 000 000 kr plus skulden till CSN). Har just precis börjat låta allt gå till KFM då jag har noll och inga möjligheter att betala mina lån. Det som dock hela tiden finns i mitt bakhuvud (utöver det med att jag just nu står på randen till total ekonomisk kollaps) är detta med begravning och allt runt omkring. Och nej, jag planerar inte att ta livet av mig men, fakta är ju att man kan dö närsomhelst. Går ju inte att undkomma.

Jag vet att Vita Arkivet på Fonus och liknande på andra begravningsfirmor finns - men, det avser ju mest själva begravningen. Jag vill ju även ha det svart på vitt någonstans att boutredning, dödsboförvaltning, bouppteckning, arvskifte och allt vad det nu heter utförs av utomstående. Att verkligen INGEN från min familj blandar sig in i saken.
    Kan ibland känna en ren frustration över att jag inte kan få kontroll över just denna bit - att om jag dör så kommer den familj som bor över 100 mil bort och som jag har lite till inga känslomässiga band till att få veta allt om mig och mitt liv.

Så - har någon tagit steget och gjort denna planering fullt ut. Om - hur gjorde ni?

Last edited: 11 april 2018
    Kimsan72 gillar detta.
  2. Hope777

Hope777 V.I.P

Mottagna gillanden:
    237
    Trofépoäng:
    386
    Jo den tanken har jag haft många gånger ska du veta.....Jag har vuxna barn o även barnbarn vi bor oxå en bit ifrån varandra även min äldsta son bor i ett annat land...jag har oxå precis i månadsskiftet släppt det sista..Jag hoppas jag hunnit ”städa” efter mig innan jag avlider..om jag inte gör det vilket ingen av oss vet när det är dags...Jag har tänkt på personliga brev till mina barn...där jag beskriver mitt liv sen annars kan vi nog inte göra så mycket mer åt den saken...i mitt fall så tränar jag på att bli mer o mer ärlig o hinna berätta o ev hinna bli skuldfri oxå..Såg en kvinna i Poit född 1927 som fått inledande♥️

Helmer och Kimsan72 gillar detta.
  3. Kimsan72

Kimsan72 V.I.P

Mottagna gillanden:
    256
    Trofépoäng:
    416
    Hallongroda ! Detta var verkligen ”spot on”... Jag tänker precis på samma sätt... Vet inte Din ålder eller om Du är man/kvinna... ?!
    Jag är själv kvinna, 48år, kommer oxå behöva släppa mina skulder... Tänker oxå mycket på just ”om ifall att...” Hur kommer det bli för min 19 åriga dotter - måste hon då ”rodda” i all min skit... etc... Förvisso känner jag mig idag frisk och förutom ett känslomässigt KAOS, så är jag ung i både kropp & själ, men som sagt, det kan ju snabbt förändras... Jag ska börja undersöka detta som Du tänker på lite mer grundligt... Jag återkommer när jag har lite mer kött på benen... Det ända jag säkert vet är att dottern ärver iallafall inte mina skulder, men tänker på den livförsäkring som jag har på mig själv... kommer den tvingas gå till mina skulder om jag skulle ”falla bort”... :(

clyro86 gillar detta.
  4. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    1 278
    Trofépoäng:
    997
    Dösbodegarna ska ju ändå godkänna bouppteckningen, så det kommer fram ändå.
    Att dödsbon är skuldsatta är inget konstigt. Kfm har som jag fattat det ett helt kontor som bara jobbar med dödsbon

5. HallonGroda

HallonGroda Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Trofépoäng:
    26
    @Kimsan72 - jag är 37 år och ensamstående. Har alltså inga barn eller är sambo/gift med någon. Och jag är kvinna.
    Sitter själv och försöker fatta hela saken om hur jag ska gå tillväga för att skydda mig själv (får ju nästan krupp då jag tänker på att någon ska gå igenom mina saker ... liksom "gräva runt" i min smutstvätt och sitta och förfasas över hur jag har skött mitt liv). Inser att något form av testamente förmodligen behöver upprättas så ska kontakta min bank idag och boka tid (undra hur mycket det kommer kosta?) för jag behöver få ha detta helt utrett och "skyddat".

Sedermera så @Kimsan72 och @Hope777 - skönt att jag inte är ensam om att fundera på detta!

Hope777 och Kimsan72 gillar detta.
  6. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    1 278
    Trofépoäng:
    997
    Saknar du syskon och föräldrar så är det ingen närstående som behöver engagera sig.

7. Kimsan72

Kimsan72 V.I.P

Mottagna gillanden:
    256
    Trofépoäng:
    416
    Ok Lasseman, men har Du någon koll på livförsäkringar och andra engångs utbetalningar via arbete/collectum som utbetalas vid dödsfall... I min enfald, så trodde jag att dessa pengar var ”öronmärkta” för närmast anhörig, men är jag naiv i den tron...dvs. Kan den typen av utbetalningar gå till obetalda skulder månne?!

8. HallonGroda

HallonGroda Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Trofépoäng:
    26
    Har syskon, halvsyskon och föräldrar.
    Problemet är bara det att jag står inte nära något av mina syskon. Och mina föräldrar vill jag hålla utanför allt så mycket det bara går.
    Jag hade förstått att saker behöver bi godkända om jag haft barn eller var gift/sambo. Men då jag ändå är ensamstående borde jag kunna styra det hela utifrån min önskan utan någon som helst inblandning av föräldrar och/eller syskon.

9. HallonGroda

HallonGroda Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Trofépoäng:
    26
    Kan bara uppdatera om vad jag gör just nu ...

Läser på:

http://www.efterlevandeguiden.se/
    https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor.4.18e1b10334ebe8bc80002760.html
    https://www.unionen.se/medlemskapet/medlemsformaner/familjejuridisk-radgivning-och-avtal (borde finna för andra fackförbund också)

Har gjort:

- En behovsanalys på avtal24 (genom mitt medlemskap i Unionen)
    - Påbörjat enskilt testamente på avtal24
    - Bokat in tid för EN kostnadsfri rådgivning på avtal24 (genom mitt medlemskap i Unionen)

Terry_ och Kimsan72 gillar detta.
  10. Kimsan72

Kimsan72 V.I.P

Mottagna gillanden:
    256
    Trofépoäng:
    416
    Bra jobbat Hallongroda... Det gäller att vara om sig och kring sig, som ordspråket lyder :) Sen hoppas jag innerligt att Du inte är deprimerad eller har andra mörka tankar om Din situation... :( Jag tänker att Du är ju fortfarande ung och förhoppningsvis har hälsan med Dig, så att sannolikheten att något skall drabba Dig är relativt låg...men som jag skrev här ovan, allt kan ju förvisso hända... :(

Terry_ gillar detta.

Dela sidan