• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Plus minus noll, vet inte vad jag ska ta mig till.

Huvudetisanden

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
5 Juli 2020
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Hej


Jag har läst här från och till det senaste halvåret och sett att det är många som är väldigt duktiga och smarta och att ni hjälps åt att komma fram till bra lösningar. Jag tänkte då att jag kanske kan lägga fram min situation som jag försatt mig i och ni kanske kan ge mig förslag på vad jag ska ta mig till.

Jag har totalt 810 000 i lån, utspritt på flera olika och vissa med ganska hög ränta. Inkomsten är drygt 470 000kr i dagsläget men borde närma mig 500 000 inom ett år.

Problemet är att efter skatt så har jag drygt 27-35000 (det varierar pga traktamenten och andra ersättningar som jag får) och jag ligger idag på i princip +-0 efter att räkningar är betalda och det tar på psyket att jag inte får ihop dagarna.

Att vara relativt välbetald men knapp ha en krona över några dagar efter lönen kommit känns helt galet. Än så länge har jag klarat mig men det känns som att det börjar gå utför, jag har stuckit huvudet i sanden under det senaste året på grund av skillsmässa och psykisk misshandel jag gick igenom så ekonomin har inte varit prioriterat alls och jag tog några lån som var helt idiotiska långsiktigt.

Listar mina befintliga lån jag har samt ca månadskostnad

Santander 87 000kr ( 1500 kr)
Ica Banken 67 000kr ( 1300 kr)
Collector 480 000kr ( 7000 kr)
Nordax 100 000kr (2000 kr)
Forex 75 760kr (1200 kr)


Jag har två kreditkort

Bank Norweigian 0kr använt av 10 000kr (Inte använt på 2 år)
Collector bank 20 000kr använt av 40 000kr

Totalt betalar jag drygt 15000kr varje månad på mina lån (CSN inräknat där)
Hyra och övriga kostnader hamnar även det på drygt 15000kr

Just för att min lön varierar så har jag lyckats hålla mig flytande, jag är inte direkt slösaktig med pengarna men jag har inga större tillgångar att sälja av för att få igen något. (förutom bilen men den behöver jag och andrahandsvärdet är så långt att det inte är värt att byta bil)

Jag har även tittat på metoder som snöbollsmetoden och liknande men just eftersom jag inte har några pengar över varje månad så har jag ju inte möjlighet att satsa extra på ett lån förutom om jag skulle ta en betalningsfri månad men det är ju bara vissa som erbjuder detta och det gör inte mycket med bara en månads extra inbetalning.

En dag förra veckan kände jag mig förtvivlad så satt jag och läste här på forumet, jag är egentligen en person som tycker om att sköta om min ekonomi, jag har inga direkta laster som jag lägger pengar på utan det är bara utan det är bara att jag stack huvudet i sanden och drog på mig mer än jag klarar av.

Så då väcktes tanken med om jag skulle låta allt förfalla till KFM. Är det värt att göra det? jag gissar på att den löneutmätning de kommer att göra ändå låter mig behålla tillräckligt för att överleva och slippa hoppas på att pengarna räcker varje månad?

Hur fungerar det med räntor och avgifter hos KFM? Om jag låter allt eller de flesta av lånen förfalla kommer jag då någonsin kunna betala av dessa eller blir det extrema räntor?

Hur ska jag kunna se mina kollegor i ögonen igen, arbetar på ett litet företag så alla skulle veta om utmätningen ganska omgående. Skäms så enormt över allt detta.

Mycket frågor och funderingar. ledsen för den långa texten men jag känner mig desperat och vet inte vad jag ska ta mig till. Har ni andra idéer eller funderingar så skriv gärna.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Huvudetisanden

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
5 Juli 2020
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
En sak till som talar för att jag funderar på att låta allt eller det mesta förfalla är att iom att jag går plus minus noll så har jag inte råd med service och sådant på bilen. Jag gissar på att KFM har någon beräkning på att jag borde få behålla traktamenten och milersättning så jag fortfarande kan arbeta.
Vet inte om det blev lite missvisande med mitt första inlägg men jag har 28000 i fast månadslön sen är det övriga rörliga milersättning(väl tilltagen ersättning) och traktamente (jag står för bilen helt själv)

Försöker att vrida och vända på om man ska låta allt förfalla eller om man ska låta något lån förfalla men det känns som att jag kommer inte kunna betala av det snabbare ändå för KFM tar ju det som "blir över".

En ny fråga, kan man fortfarande förhandla med inkassobolag efter att skulden gått till KFM?
 

Tessanki

V.I.P
Poäng: 737
Blev medlem
26 Augusti 2017
Meddelanden
805
Mottagna reaktioner
936
Poäng
737
Bäste du..
Jag skulle nog försöka att rida ut stormen.
Du tjänar bra och kommer att ha mer nästa år i lön.
Försök att inte hamna hos KF.
Det finns massor du kan göra
1.fixa till ditt uc och samla ihop lån.
2.Jämka dom här sista sista månaderna nu i år och använd dom extra pengarna t ex för att få bort collector krediten(ditt uc kommer att må bra av det),med den lånen kan du köra igång snöbollsmetoden.
Kasta inte in handduken än,du ligger ju inte back.
Har du bolån försök att få amorteringsfritt ett tag och använd till att betala in på andra lån.
 

o c

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
22 Februari 2018
Meddelanden
171
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Instämmer med Tessanki. Men du är nog vid en brytpunkt. Det är bra att se över sina lån med jämna mellanrum och det är det mycket av råden här handlar om också att samla lån till bättre räntor osv. Men på sikt kan det vara det som sänker ekonomin. Bra banker har rak amortering samma belopp varje månad och i takt som skulden sjunker så sjunker även räntan, ( ränta = pengar i sjön) De flesta av de banker som finns hos låneförmedlare har annuitetslån. Samma belopp hela tiden, mest ränta och lite amortering i början och sen i slutet av perioden tvärtom. "Problemet" för de som hamnar i lånesvängen med att hela tiden sträva efter bättre räntor och att samla ihop lån är att de bankerna som ger dessa lån ger annuitetslån. I längden innebär detta att du betalar mer ränta för dina totala lån. Varje omläggning och i hopsamling av lån innebär i princip att du är tillbaka på noll även om du fått ett lån med bättre ränta. Annuitetslån är typ porten till helvetet om man inte har kvar de till de är slutbetalda men det är det ingen här som har nu för tiden. Egentligen är det nog värre än smslån. Jag kanske måste starta en egen tråd om detta. Gå igenom lånekostnaden noga och lycka till. Bifogar länk till bra sida där du kan se vad dina lån kostar om du behåller dom tills de är slutbetalda. Ge inte upp.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 206
Mottagna reaktioner
12 761
Poäng
9 787
Collectorlånet verkar ha tunga villkor. På deras sida brukar finnas en funktion för att ändra månadskostnaden utan upplysning, det kanske kan ge lite?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 206
Mottagna reaktioner
12 761
Poäng
9 787
Hur ser ditt betyg ut, hur många förfrågningar?
 

Huvudetisanden

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
5 Juli 2020
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Tack för alla svar, det blev bara lite för mycket så visste inte om det var lika bra att släppa allt men nu har ni fått mig på bättre tankar.
Collectorlånet har jag möjlighet att få sänkt månadskostnad med en tusenlapp och jag blev mest avskräckt då jag redan ligger på 10 år så ville de lägga till ytterligare 6 år ovanpå det om jag sänkte. Men visst det spelar ju mindre roll om jag nu får mer rörlighet att sänka de andra lånen och sen ge mig på det stora när de andra är borta.

När det gäller UC så har jag desvärre sämre kreditbetyg där 28.6% (Enligt MinUC). Jag fick ju lite panik och försökte få ihop ett samlingslån för 2-3 månader sedan och drog på mig tre stycken förfrågningar. Jag har 4 till förfrågningar som går ut till hösten alltså totalt 7st. Jag insåg ju sen att mitt kreditbetyg hade sjunkit iom att skilsmässan gick igenom i februari så det var redan dåligt då.

Känns bara som att man aldrig kommer ur den här saxen. Collectorlånet är det äldsta av lånen och där samlade jag upp allt jag hade för att jag ville få allt samlat och kunna beta av allt där och månadskostnaden var ju inget problem. Men när man drog på sig de nya lånen så blev det ohållbart.

Frågan är väl om man kan hoppas på att UC blir bättre till hösten. Löneökningen lär ju utebli så länge som löneförhandlingarna centralt uteblir pga Corona så jag håller tummarna på att det ska komma igång snart igen.
 

Ljusning

Aktiv medlem
Poäng: 86
Blev medlem
5 Juli 2020
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
26
Poäng
86
Har du någon som skulle kunna stå som medsökande eller stå på lån åt dig?

Isf hade det kanske varit idé att baka ihop några av de "mindre". Du betalar hög månadskostnad för flera tycker jag i förhållande till lånsumman.
 

Ljusning

Aktiv medlem
Poäng: 86
Blev medlem
5 Juli 2020
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
26
Poäng
86
Hyra och övriga kostnader på 15'. Vad ingår i detta mer specat?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp