• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Privatleasing vs avbetalning

Tuffatider

Viktig medlem
Poäng: 206
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
74
Poäng
206
Vill bara tala om att jag inte tänker varken leasa eller köpa någon bil eftersom jag har fordon så att jag klarar mig några år till. Jag har bara en liten fundilering.

Det måste väl verkligen vara att kasta pengarna i sjön att leasa som privatperson. Låt säga att jag leasar en bil på 5 år (vet inte hur lång leasingtiden är) och jag betalar 3000/månad. Då har jag betalat 180000 och jag har ju bara kastat dessa pengar rakt i famnen på ett leasingbolag. Hade jag i stället köpt en bil så hade jag ju kanske haft 100000 att sätta in som kontantinsats till nästa bil.

Kan någon, på ett vettigt sätt, förklara för mig vad som är vitsen med privatleasing. Företagsleasing är ju en helt annan sak men just privatleasing är för mig en gåta.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 101
Mottagna reaktioner
2 472
Poäng
1 557
Vill bara tala om att jag inte tänker varken leasa eller köpa någon bil eftersom jag har fordon så att jag klarar mig några år till. Jag har bara en liten fundilering.

Det måste väl verkligen vara att kasta pengarna i sjön att leasa som privatperson. Låt säga att jag leasar en bil på 5 år (vet inte hur lång leasingtiden är) och jag betalar 3000/månad. Då har jag betalat 180000 och jag har ju bara kastat dessa pengar rakt i famnen på ett leasingbolag. Hade jag i stället köpt en bil så hade jag ju kanske haft 100000 att sätta in som kontantinsats till nästa bil.

Kan någon, på ett vettigt sätt, förklara för mig vad som är vitsen med privatleasing. Företagsleasing är ju en helt annan sak men just privatleasing är för mig en gåta.
Det ingår en hel del när du privatleasar som exempelvis serviceavtal, försäkring m m. Man har ett fast belopp att betala varje månad och ett garanterat restvärde så länge man håller sej till det man avtalat med bl a körda mil.
Exempelvis skulle jag aldrig köpa/avbetala ett elfordon/hybrid, det måste bli någon form av leasing där allt ingår; går en enda cell sönder i ett batteri måste det bytas hela och det kan kosta 100 - 200 tkr, den risken vill man inte ta.

https://www.bilia.se/bilar/volvo/Vo...MIgeGg67iO7QIVD9ayCh3mTAtNEAAYAiAAEgKjFPD_BwE
 

Tuffatider

Viktig medlem
Poäng: 206
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
74
Poäng
206
Tjae men de flesta har ju garanti på batterierna 3 eller 5 år, Tesla har väl 9 om jag inte har alldeles galet för mig. Sedan så går det ju att hyra batteri på tex Renault iaf. Den billigaste Volvon i ditt exempel kostar ju 3000 i månaden, det är 108000 på 3 år och 3000 mil, det är ju vad jag kör på ett år. Jag kan ju köpa en 3 år gammal bil från VAG koncernen i V40 storlek för samma pengar. Har jag sedan lite flyt så kör jag den i 3 år, 9000 mil utan större kostnader. Då kan jag i princip ha den som gratis hönshus efter det. Jag vet inte någon bil som inte håller 20000 mil utan större kostnader så länge man sköter servicen på den. Sedan så kan det ju finnas måndagsexemplar men jag har haft MÅNGA bilar i mina dagar och inte en enda av dem har kostat mig 3000 i fasta kostnader och då räknar jag i dagens penningvärde.

Nej jag fattar det verkligen inte, måste ju vara kapitalförstöring av Guds nåde, inte konstigt att så många har det krasst ekonomiskt. Ja det kan ju se fint ut att ha en ny bil på gårdsplanen men om jag ska ha det så är det antingen min eller så ska det vara en tjänstebil.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 101
Mottagna reaktioner
2 472
Poäng
1 557
Tjae men de flesta har ju garanti på batterierna 3 eller 5 år, Tesla har väl 9 om jag inte har alldeles galet för mig. Sedan så går det ju att hyra batteri på tex Renault iaf. Den billigaste Volvon i ditt exempel kostar ju 3000 i månaden, det är 108000 på 3 år och 3000 mil, det är ju vad jag kör på ett år. Jag kan ju köpa en 3 år gammal bil från VAG koncernen i V40 storlek för samma pengar. Har jag sedan lite flyt så kör jag den i 3 år, 9000 mil utan större kostnader. Då kan jag i princip ha den som gratis hönshus efter det. Jag vet inte någon bil som inte håller 20000 mil utan större kostnader så länge man sköter servicen på den. Sedan så kan det ju finnas måndagsexemplar men jag har haft MÅNGA bilar i mina dagar och inte en enda av dem har kostat mig 3000 i fasta kostnader och då räknar jag i dagens penningvärde.

Nej jag fattar det verkligen inte, måste ju vara kapitalförstöring av Guds nåde, inte konstigt att så många har det krasst ekonomiskt. Ja det kan ju se fint ut att ha en ny bil på gårdsplanen men om jag ska ha det så är det antingen min eller så ska det vara en tjänstebil.
Jag har haft sjukt många tjänstebilar av hög kvalité och de har kostat företaget multum, allt möjligt händer, även med nya bilar. Min sambo har haft några måndagsexemplar, värst var en Audi, där i princip allt hände och värdet var 0 kr efter 5 år... det är svårt att säga vad värdeminskningen blir, det kan komma nya modeller och vips är den man har mindre värd. Jag har pysslat med både lastbils- och personbilar i tjänsten och kanske har ett litet vidare perspektiv, det har varit en blandad kompott kan jag säga med kontantköpta, operationell och finansiell leasing. Elbilar har mycket dåligt andrahandsvärde, vanliga diesel/bensinbilar är lättare att sälja för det finns en större global marknad, man kan sälja till forna Östeuropa om det inte går att sälja i Sverige, de i sin tur säljer vidare till Afrika.
Japp, bilar kostar och är kapitalförstöring hur man än finansierar dem, så när jag blir pensionär och inte behöver bilen för jobbet, så ska jag definitivt inte ha någon alls, utan kommer att hyra vid behov, alternativt åka Taxi för kortare sträckor.
 

TomTom

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
27 Maj 2017
Meddelanden
520
Mottagna reaktioner
292
Poäng
447
De som inte vill eller kan lägga 50-150000 kr i handpenning på en ny bil.
 

Tuffatider

Viktig medlem
Poäng: 206
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
74
Poäng
206
Jag har haft sjukt många tjänstebilar av hög kvalité och de har kostat företaget multum, allt möjligt händer, även med nya bilar. Min sambo har haft några måndagsexemplar, värst var en Audi, där i princip allt hände och värdet var 0 kr efter 5 år... det är svårt att säga vad värdeminskningen blir, det kan komma nya modeller och vips är den man har mindre värd. Jag har pysslat med både lastbils- och personbilar i tjänsten och kanske har ett litet vidare perspektiv, det har varit en blandad kompott kan jag säga med kontantköpta, operationell och finansiell leasing. Elbilar har mycket dåligt andrahandsvärde, vanliga diesel/bensinbilar är lättare att sälja för det finns en större global marknad, man kan sälja till forna Östeuropa om det inte går att sälja i Sverige, de i sin tur säljer vidare till Afrika.
Japp, bilar kostar och är kapitalförstöring hur man än finansierar dem, så när jag blir pensionär och inte behöver bilen för jobbet, så ska jag definitivt inte ha någon alls, utan kommer att hyra vid behov, alternativt åka Taxi för kortare sträckor.
Ja det är ju en idé :) Men hur som så har ju de flesta bilar minst 2 års nybilsgaranti, KIA har 5 liksom Peugeot så det där med kostnader blir ju en ickefråga om man köper nytt och så faller ju argumentet för privatleasing igen. Jag anser ju ff att privaleasing är en otrolig kapitalförstöring.
 

Tuffatider

Viktig medlem
Poäng: 206
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
74
Poäng
206
De som inte vill eller kan lägga 50-150000 kr i handpenning på en ny bil.
Kan man inte det så kanske man ska köpa en begagnad i stället för har man inte råd till handpennig så kan jag inte för mitt liv begripa hur man kan och vill förstöra mer pengar på ett privatleasingkontrakt.

De gäller ju bara i regel för 1000-1500 mil. Du kan hyra ganska mycket bil för 3000 i månaden och då har du DEFINITIVT inga problem med bilen vad som än händer.
 

Tuffatider

Viktig medlem
Poäng: 206
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
74
Poäng
206
Jag har haft sjukt många tjänstebilar av hög kvalité och de har kostat företaget multum, allt möjligt händer, även med nya bilar. Min sambo har haft några måndagsexemplar, värst var en Audi, där i princip allt hände och värdet var 0 kr efter 5 år... det är svårt att säga vad värdeminskningen blir, det kan komma nya modeller och vips är den man har mindre värd. Jag har pysslat med både lastbils- och personbilar i tjänsten och kanske har ett litet vidare perspektiv, det har varit en blandad kompott kan jag säga med kontantköpta, operationell och finansiell leasing. Elbilar har mycket dåligt andrahandsvärde, vanliga diesel/bensinbilar är lättare att sälja för det finns en större global marknad, man kan sälja till forna Östeuropa om det inte går att sälja i Sverige, de i sin tur säljer vidare till Afrika.
Japp, bilar kostar och är kapitalförstöring hur man än finansierar dem, så när jag blir pensionär och inte behöver bilen för jobbet, så ska jag definitivt inte ha någon alls, utan kommer att hyra vid behov, alternativt åka Taxi för kortare sträckor.

Att värdet var 0 kronor efter 5 år?????????? Brann den upp? Annars så borde ju fälgarna ha ett värde på 1000 iaf. Brann den upp så gick ju försäkringen in för den ingår ju även i halvförsäkring och har man inte minst halvförsäkring på en 5 år gammal bil så bör man ju nog söka vård ;)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp