• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Pruta på skuld?

HoleInMyPocket

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
23 Februari 2015
Meddelanden
41
Mottagna reaktioner
10
Poäng
42
Har en skuld till Pay Inkasso på 3500, det är skickat till KFM nu och jag vet med mig att jag kan omgående betala in kapitalbeloppet som ligger på 2500kr .. Finns det chans att dom går med på det om jag erbjuder mig att betala in det omgående? skriver att det är antingen det jag kan göra eller ingenting, någon som har erfarenhet av Pay Inkasso eller övrig prutning? :)

MVH
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Det kan gå, särskilt om det är ett inkassobolag som äger skulden. Svea Inkasso har gått med på det för mig en gång och jag kommer senare höra mig för om andra skulder på samma sätt, där räntan blivit överdriven sett till kapitalbeloppet.

Man förlorar inget på att höra sig för. Jag har gjort en sådan uppgörelse med Intrum också, men dom sålde vidare skulden MED uppgörelsen märkligt nog så betalningen skedde till en annan part, Sileo Kapital.

Nu har ett par bolag till sålt sina fordringar mot mig till Svea Ekonomi, det ser jag positivt på just för att jag då kan slå ihop avbetalningsplaner och be om nedsättning och avskrivning av skulder där det finns möjligheter till detta. Inkassobolagen köper ju skulderna till underpris så det finns ofta utrymme för uppgörelser och dom går med vinst ändå på exempelvis kapitalbeloppet eller åtminstone kraftigt nedsatt ränta.

Fråga, du förlorar inget på det :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
När de är skickat lär dom nog i alla fall vilja ha kronofogdeavgifterna på 680 kronor också, utöver kapitalet...
 

1508

V.I.P
Poäng: 122
Blev medlem
26 Maj 2013
Meddelanden
824
Mottagna reaktioner
35
Poäng
122
Det kan gå, särskilt om det är ett inkassobolag som äger skulden. Svea Inkasso har gått med på det för mig en gång och jag kommer senare höra mig för om andra skulder på samma sätt, där räntan blivit överdriven sett till kapitalbeloppet.

Man förlorar inget på att höra sig för. Jag har gjort en sådan uppgörelse med Intrum också, men dom sålde vidare skulden MED uppgörelsen märkligt nog så betalningen skedde till en annan part, Sileo Kapital.

Nu har ett par bolag till sålt sina fordringar mot mig till Svea Ekonomi, det ser jag positivt på just för att jag då kan slå ihop avbetalningsplaner och be om nedsättning och avskrivning av skulder där det finns möjligheter till detta. Inkassobolagen köper ju skulderna till underpris så det finns ofta utrymme för uppgörelser och dom går med vinst ändå på exempelvis kapitalbeloppet eller åtminstone kraftigt nedsatt ränta.

Fråga, du förlorar inget på det :)
Trode att du har bara skulderna med 12.000kr ränta kvar !
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Trode att du har bara skulderna med 12.000kr ränta kvar !

Varje tusenlapp man kan tjäna per skuld är en vunnen tusenlapp! :)

Kan jag få ner en skuld på 3000:- till 2000:- så är jag glad!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Varje tusenlapp man kan tjäna per skuld är en vunnen tusenlapp! :)

Kan jag få ner en skuld på 3000:- till 2000:- så är jag glad!

Ligger du med skulden hos fogden, och det mäts ut, vilket jag förstått av dina andra inlägg, så vore det ju lite märkligt av dom att skriva ner skulden ärligt talat, dom har ju en ypperlig möjlighet att få full betalning..
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Ligger du med skulden hos fogden, och det mäts ut, vilket jag förstått av dina andra inlägg, så vore det ju lite märkligt av dom att skriva ner skulden ärligt talat, dom har ju en ypperlig möjlighet att få full betalning..

Då har du förstått dom inläggen fel eftersom jag bara har 3 skulder som ligger som skuldsaldo.

Övriga betalar jag på när jag kan och har sänkt ett flertal på kapitalbeloppen och betalat bort genom nedskrivningar hos Intrum och Svea som sagt. Svea exempelvis har bara skickat ett ärende till kronofogden, resten ligger bakom och öppna för förhandling :)
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Efter sommaren nu efter augusti så kommer jag överhuvudtaget ha kommit så långt att skulderna nu är enkelt överblickbara, jag minns när det inte var så och man var rädd för räntorna på ett flertal skulder och hur det skulle gå att komma till rätta med det här :) Nu ser jag klart och tydligt att jag kommer bli av med det med tiden :)

Det är ett stort steg som jag ser det. Efter augusti är det också enklare att beta av skulder en i taget eftersom antalet minskar och levande skulder försvinner helt som måste skötas. Då öppnas ett utrymme jag inte haft på en bra tid.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Då har du förstått dom inläggen fel eftersom jag bara har 3 skulder som ligger som skuldsaldo.

Övriga betalar jag på när jag kan och har sänkt ett flertal på kapitalbeloppen och betalat bort genom nedskrivningar hos Intrum och Svea som sagt. Svea exempelvis har bara skickat ett ärende till kronofogden, resten ligger bakom och öppna för förhandling :)

Sorry, jag missade vem jag svarade, trodde det var trådskaparens inlägg..
Det finns inget som hindrar att man förhandlar om dom hos fogden heller, men om det ligger "som skuldsaldo" eller för verkställighet som det heter egentligen, och fogden får igång en löneutmätning som är ok, då är det trögförhandlat.

Undantag finns såklart, för några månader sedan skrev jag bort det som kvarstod av en skuld, trots att det med säkerhet skulle bli betalt, den låg för verkställighet, det var frågan om cirka 600000 och personen hade betalat in på helt frivillig basis till kronofogden så det saknades typ 300 kronor.. Då tyckte jag att vi kunde skippa resten..
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Gamla skulder är oftast lättast att pruta ned, och med ganska betydande belopp. Jag har hjälpt en vän få ner en skuld på ~6200 till 3500. Det var en gammal skuld med stor andel ränta som låg hos ett mindre inkassobolag, dock inte rapporterad till KFM.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp