Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Psykisk ohälsa och skulder

Har du eller har du haft någon av följande diagnoser?

• Depression

Röster: 11 78.6%
  • ADD/ADHD

Röster: 3 21.4%
  • Bipolär

Röster: 0 0.0%
  • Borderline

Röster: 0 0.0%
  • Ångest/Panikångest

Röster: 9 64.3%
  • Autism

Röster: 1 7.1%
  • Annat

Röster: 2 14.3%

• Totalt antal röstare
    14
Hejsan,

Att leva med skulder och skuldsanering, löneutmätning och allt vad det kan innebära att vara fast i skuldträsket är ju något som tär på krafterna, minst sagt. Funderar på om ni andra som hamnat snett vad gäller ekonomi också har en uppväxt i en familjesituation som inneburit misshandel, missbruk, ekonomiska problem och svårigheter, fattigdom, mobbad i skolan och så vidare och så vidare.

Sen undrar jag om ni har eller har haft någon diagnos, som kan kopplas med dina ekonomiska svårigheter. Jag själv har ångest, depression, ADHD och autism (om än liten grad på spektrumet). Uppväxt i splittrad familj med alkoholmissbruk och påtagliga vårdnadstvister.

Hejsan,

Att leva med skulder och skuldsanering, löneutmätning och allt vad det kan innebära att vara fast i skuldträsket är ju något som tär på krafterna, minst sagt. Funderar på om ni andra som hamnat snett vad gäller ekonomi också har en uppväxt i en familjesituation som inneburit misshandel, missbruk, ekonomiska problem och svårigheter, fattigdom, mobbad i skolan och så vidare och så vidare.

Sen undrar jag om ni har eller har haft någon diagnos, som kan kopplas med dina ekonomiska svårigheter. Jag själv har ångest, depression, ADHD och autism (om än liten grad på spektrumet). Uppväxt i splittrad familj med alkoholmissbruk och påtagliga vårdnadstvister.
Jag har diagnos spelberoende. Är deprimerad mm.
Min pappa lider av svårt psykisk ohälsa sen 15 år tillbaka. Han har bland annat diagnos schizofreni, depression mm. Jag tror att det har lett till mitt spelberoende och att jag har mått så dåligt. Är väldigt känslig person och det har påverkat mig väldigt mycket på alla sätt. Under tiden har jag klarat av högskolan och fått bra jobb. Vet själv inte hur jag har lyckats med det om jag ska vara ärlig. Att leva med en psykiskt sjuk person är väldigt jobbigt. Tycker det är den svåraste sjukdomen som finns om du frågar mig. Är man inte frisk i huvud så spelar allt annat ingen roll.

Jag hjälper också alla andra förutom mig själv, vilket också är problem som många brukar säga till mig.

Psykisk ohälsa bör lyftas mer i samhället, det är för tabubelagt att prata om idag och då kommer det heller aldrig bli accepterat och man kan heller inte få hjälp. Vi måste börja prata om det inte lägga locket på, och ta reda på varför Sverige har mest psykisk ohälsa speciellt bland barn och ungdomar i hela Europa ? Läste en rapport i höstas om att vi låg överlägset etta i hela Europa framförallt bland ungdomar redan från 12 år har vi detta problem, men vi gör inte något åt problemet och vi måste börja redan där med de unga och vi måste ta upp problemet och inte lägga locket på. Om vi har så mycket unga som lider av psykisk ohälsa lär detta bli ett stort problem för alla framöver, då det kostar samhället väldigt mycket när dessa unga inte kan gå klart skolan skaffa sig utbildning osv.

Utmattningsdepression.

Har själv inte något av detta och växte upp i en fantastisk familj. Men vet hur det är att leva med en person med psykisk ohälsa.
Träffade min man som redan då hade psykisk ohälsa i bagaget. Gått på div mediciner som bara hjälpt för stunden. Varit gifta nu i över 30 år. Men det har inte varit lätt. Jag fick strida för honom för att han skulle få en ordentlig diagnos, bipolär vilket förklarade mkt. Han var manisk i perioder och det gick ut över ekonomin då han prioriterade köpa gamla bilvrak, verktyg o starta eget (enskild firm). Han hade svårt att klara av ett vanligt jobb pga sin ångest mm. Så han fick lönebidrag. Men hans psyke klarade det helt enkelt inte så han blev så småningom förtidspensionär (sjukersätt tsv heter det numera). Nu pratar vi 90-talets finanskris. Vi hade hus och normal ränta kunde vara 8-10 %. VI hade en period när det var som värst då räntan steg till 15 % på vårt bolån...Så jag jobbade dygnet runt för att få ihop det tills även jag brakade ihop o blev utbränd.
Nånstans här under 90-talet började lånekarusellen...Jag lånade för att kunna betala husets räkningar och ibland handlade det om nån akut renovering.
Skyller inte på min man. Det var ju "lätt" att låna så jag hamnade där också. Blev mer shopping till huset o kläder. I slutändan var det nya lån för att betala av andra m sämre räntor.
Ja det är lätt hamna i karusellen.
Tack o lov fick min man rätt behandling och tack o lov fick vi vår sanering o är numera klara.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp