Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 38 kreditgivare
3. Lumify - Ny 2019, utan UC
4. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
5. Slantar - 30 000 kr, utan UC
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Rättsliga åtgärder

Diskussion i 'Hjälp!' startad av Belinda80, 8 augusti 2013.

1. Belinda80

Belinda80 Kunnig medlem - Trofépoäng: 22

Mottagna gillanden:
    3
    Trofépoäng:
    22
    Hej, jag undrar vad det betyder när de skriver på inkassokraven att rättsliga åtgärder kommer att vidtas om jag inte betalar! Menas det att det kommer att bli rättegång??? Eller när de skriver ansökan om stämning.

2. Lize

Lize V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 947

Mottagna gillanden:
    1 271
    Trofépoäng:
    947
    I det fallet betyder det att ärendet kommer att gå vidare till KFM.

3. maja80

maja80 Medlem - Trofépoäng: 2

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    2
    Om du bestrider ärendet måste det avgöras i tingsrätt. Ett inkassobolag får inte skicka det till KFM vid bestridan. Då måste det först avgöras i tingsrätt och om dom får rätt kommer du sedan bli återbetalningsskyldig via kronofogden. Väntar du att bestrida ett inkasso så skickas det till KFM, men då kan du fortfarande bestrida det och tingsrättsförhandling sker. Dyker du inte upp på denna förhandling meddelas tredskodom på dig vilket är en riktigt dålig form av betalningsanmärkning.

4. Lize

Mottagna gillanden:
    1 271
    Trofépoäng:
    947
    På vilken grund skulle bestridan ske till inkassobolaget? Skäl måste anges och att man inte kan betala är inget sådant skäl. Däremot behöver man inte ange skäl när man bestrider ett krav som gått genom KFM.

5. Belinda80

Mottagna gillanden:
    3
    Trofépoäng:
    22
    Jag ska inte bestrida nåt, det står bara så på kraven, alltså menas det att det kommer att lämnas till kronofogden för indrivning?! Så med rättsliga åtgärder och stämning menas det inte att man har gjort något brottsligt? Jag fattar ingenting försöker få tag på min budget och skuldrådgivare för att få svar! Blir fan nervös när såna brev kommer!

6. Lize

Mottagna gillanden:
    1 271
    Trofépoäng:
    947
    Du behöver inte vara orolig, du har inte gjort något brottsligt. Det är bara så att skulden behöver fastställas i rättslig instans, sedan driver KFM in det hela. Det är bra att du försöker få tag i en skuldrådgivare som kan hjälpa dej.

7. nina

nina Kunnig medlem - Trofépoäng: 52

Mottagna gillanden:
    6
    Trofépoäng:
    52
    detta står på alla inkassokrav oavsett vilka de kommer från.det är ett sätt att skrämmas men samtidigt förvarna vad som händer,att det är en sista varning om man inte betalar.det kommer gå till kfm.och får man ett sådant inkassokrav så går det rätt fort för ärendet hamna hos kfm.
    jag trodde som du första gången att jag skulle bli åtalad.men det är bara skrämmsel taktik.så inget att oroa sig.

8. Belinda80

Mottagna gillanden:
    3
    Trofépoäng:
    22
    Ok tack så mycket för era svar!

9. Belinda80

Mottagna gillanden:
    3
    Trofépoäng:
    22
    Nina, du som kan det här, måste jag öppna alla inkassokrav som komme? Kan jag bara skita i de och vänta på brev från kronofogden, mår så jäkla dåligt av att de skriver så! En sak till som är jättejobbigt är alla inkassoföretag som ringer och smsar! Om jag inte svarar kan de kontakta mina anhöriga? Typ min man eller föräldrar?

10. hjultomten

hjultomten V.I.P - Trofépoäng: 72

Mottagna gillanden:
    13
    Trofépoäng:
    72
    Nej du behöver inte öppna breven och nej de kommer inte ringa anhöriga etc. Det vore ett lagbrott.

Dela sidan