• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Råd ang samlingslån trots ev dåligt score

M

Mmmattias

Gäst
Poäng: 0
Hej!

Förstår om jag inte är den första som ber om liknande råd här. Jag har läst igenom många trådar och fått mycket tips, men hoppas att någon är snäll nog att ge råd utifrån mina specifika förutsättningar.

Jag har flera "mindre" lån och krediter och några sms-lån som jag skulle vilja samla i ett ordentligt lån med rimlig ränta, och det är tyvärr bråttom att lösa detta.

Totala lån o krediter: ca 150k
Syns på UC: Tot: ca 40k. (2 maxade krediter på tot 26k och gammalt banklån hos swedbank som är nere på 14k.)
Övriga: Onea, goodcash, cash2you, vivus och trustbuddy. Samt ett par mindre sms-lån.
Inkomst: 29500/mån, dock bara 236k deklarerat under 2014 (och liknande under 2013).
Antal UC-förfrågningar: ca 10
Inga skulder eller anmärkningar hos KF. Hade en anmärkning som nu försvinner, vilket är anledningen att jag vänt mig till ockerföretag för lån, och nu försöker lösa detta.
Score: Vet ej i nuläget, men var så klart dåligt när jag hade anmärkning och pga lån o förfrågningar. För några månader sen var det 31% och "mindre bra", men borde vara (mycket) bättre nu.

Jag har återigen precis fått en fast anställning på samma jobb jag haft tidigare (sen 2005) efter att ha haft ett frivilligt uppehåll med studier och ströjobb, så jag kan i nuläget inte uppvisa lönespec som visar fast anställning utan bara anställningskontrakt samt kontakt till arbgivare. Har dock haft timanställning på samma arbetsplats senaste månaderna och haft snittinkomst på minst 35 k/mån vilket lönespec visar.

Banklånet och krediterna är till hyfsad ränta 10-15%, så de är inte så viktiga att baka in i lånet, men kanske är viktigt just för att de syns på UC?

En annan nackdel är så klart UC-förfrågningarna. Och det är ju själva orsaken till att jag behöver samlingslånet, eftersom det är förfrågningar om lån (alla är dock inte godkända).

Har sett att t ex bank norwegian m fl kan vara ett alternativ? Och förstår också att flera av dessa omfattas i Axofinans förmedling. Hur bör jag gå till väga?

Även om jag inte skulle få bättre ränta än 20 % skulle det vara värt det för att senare styra upp det hela med en bank (utgår från att konventionella banker drar öronen åt sig med mina uppgifter), men hoppas givetvis på bättre då jag trots allt saknar anmärkningar och har fast anställning.

Jag tänker mig ett lån på ca 125000.

Tack på förhand!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Svårt att svara på... hur gamla är förfrågningarna, och vad är det för förfrågningar?
 
M

Mmmattias

Gäst
Poäng: 0
Förfrågningarna är utspridda under året. Främst från våren och sommaren, men även nån nyare. Det är pga de lån jag tagit som jag nu vill samla.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 701
Mottagna reaktioner
12 536
Poäng
9 787
Vänta till anmärkningen är borta, och om nån ff bara är någon månad bort kanske vänta in den också..
Får du ett betyg neråt 5 så borde det inte vara några problem, funkar säkert kring 10 också ,men villkoren är bra mycket bättre kring 5.
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Beställ Mitt Kreditbetyg med Min Upplysning så kan du se ditt kreditbetyg och hur det utvecklas framåt . Du skrev att de förfrågningar du har är från i år och alla inte blev godkända men det vet ju inte den bank du ska söka till nu. De kan tolka det så att om du har flera förfrågningar på kort tid att du jagar lån och det är inte positivt. Vad gäller Trustbuddy så måste du vänta på lösenbelopp tills konkursförvaltaren hör av sig. Vad gäller övriga lån vilka av dem syns på UC?
 
M

Mmmattias

Gäst
Poäng: 0
Anmärkningen försvinner i morgon så jag ska kolla min score då. Tyvärr sitter jag i en väldigt dålig sits och kan inte vänta så jag får vara glad för vad jag får och sen rikta in mig på att leta bättre ränta senare.

Vad gäller förfrågningarna får jag helt enkelt hoppas att det inte gör det omöjligt att låna. Har uppfattat det som att det finns "banker" som inte ser det som ett hinder, om än inte positivt?

Det är bara de två kreditkorten och det lilla banklånet hos Swedbank som syns. Några av de andra syns som förfrågningar. Det jag funderar över är om jag borde se till att baka in kreditkorten i lånet just för att de syns?

Tack för svaren
 
M

Mmmattias

Gäst
Poäng: 0
Vad gäller Trustbuddy så är det lånet på 10k och jag har ju en faktura så jag ser inget problem med att lösa den vid ev lån.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Eftersom det låter som att det är mer eller mindre akut hade jag provat att låna 125 000 via Lendo när anmärkningen försvinner enligt principen går det så går det. När din anmärkning är borta är inte dina förutsättningar helt hopplösa. Om det misslyckas finns det ändå en del du kan göra, som att se till så att kreditkorten inte är maxade utan håller sig under de beviljade summorna (behöver inte vara med mycket) eftersom det kan göra stor skillnad för kreditbetyget och väntar åtminstone en månad innan du försöker på nytt, då hos Axo. Bank Norwegian (via Axo i det här fallet) har en lite mer generös tolkning av upplysningar än många andra (till en kostnad av högre ränta), men de sparar också information om ansökningar de inte kunnat bevilja, vilket ligger en i fatet om man ska prova på nytt. Därför är det bra om man maximerar sina chanser när man väl ska försöka, och det bästa verktyget här är att skaffa minuc.se som tipsats om ovan.

När en anmärkning försvinner finns det nämligen en risk att du får sämre kreditbetyg direkt, teorin här är att det då öppnas en ny lånemarknad för dig och att du därför riskerar få en betalningsanmärkning för att du nu kan låna igen. Generellt sett bör man också hålla ungefär en månad mellan förfrågningarna eftersom kreditgivarna inte kan se om en förfrågan lett till något lån förrän efter en viss tid.
 
M

Mmmattias

Gäst
Poäng: 0
Min anmärkning har nu försvunnit och jag gjorde en koll på min uc. Mitt kreditbetyg är 12%, dvs mindre bra. Kanske inte förvånande men hade så klart hoppats på lägre. Jag gjorde en ansökan på 110 000 kr hos axo finans, där ca 90 000 var till att lösa lån och krediter. Vad tror ni om chanserna? Ett beviljat lån oavsett ränta (eller iaf < 25%) vore en vinst i det här läget känner jag.

För övrigt: Jag lär inte få något svar förrän på måndag väl, även om vissa banker, t ex bank norwegian, även är öppet på helger?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp