Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 38 kreditgivare
3. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
4. Loanstep - Lån utan UC
5. Lumify - Ny 2019, utan UC
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Registerkontroll anställning

Diskussion i 'Hjälp!' startad av tigerkatten007, 20 maj 2020.

1. tigerkatten007

tigerkatten007 V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 947

Mottagna gillanden:
    1 304
    Trofépoäng:
    947
    Hej fina kloka medmänniskor! Min sambo har blivit erbjuden jobb inom på myndighet x som ska genomföra intervju och registerkontroll pga säkerhetsklassning. Vad innebär detta? Han har skulder och anmärkningar, är det helt kört då dvs bättre att dra sig ur för att slippa den kontrollen, hoppet och besvikelsen?

2. Pidde

Pidde Kunnig medlem - Trofépoäng: 156

Mottagna gillanden:
    51
    Trofépoäng:
    156
    Beror på vad för tjänst ? Ofta innebär det kontroll mot belastningsregistret om man är dömd för brott osv

3. Kalle14

Kalle14 Kunnig medlem - Trofépoäng: 101

Mottagna gillanden:
    22
    Trofépoäng:
    101
    Säkerhetsklassning innebär om man har någon koppling till brottslighet, dvs om man vart dömd tidigare och isf kommer han aldrig få jobbet tyvärr, fortkörningsböter, allt som har med hans bakgrund o göra
    De kontrollerar vilka han känner och dessa han känner , har de någon koppling till brottslighet osv.
    Är han ren så borde de ej vara några bekymmer, enstaka skulder är inga problem.

4. PontusG

PontusG Aktiv medlem - Trofépoäng: 42

Mottagna gillanden:
    11
    Trofépoäng:
    42
    Det beror på vilken säkerhetsklass det gäller. Om det är på en svensk myndighet så kan det både vara säkerhetsklass 2 och 3.

3) innebär typ en registerkontroll + en intervju med företaget där de ställer relevanta frågor.
    2) innebär en registerkontroll + kontroll av anhöriga och familj samt intervju med företaget.

Här kan du läsa mer: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Säkerhetsprövning

Lånforum.se gillar detta.
  5. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 5 177 Årets medlem

Mottagna gillanden:
    7 920
    Trofépoäng:
    5 177
    Beror lite på. Inom mitt segment inom finans får du inte jobba med skulder över 100.000 hos KFM. Dom gör också en liknande prövning. Denna innefattar även brottsregister,drogprov och ekonomiska frågor.

6 kap. Skötsamhet i ekonomiska angelägenheter

1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om vad som avses med skötsamhet i ekonomiska angelägenheter enligt 2 kap. 7 § första stycket 2 lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution.

2 § Den som ska distribuera försäkringar som fysisk person, som anställd hos en juridisk person och direkt delta i distributionen av försäkringar för den juridiska personens räkning, eller ingå i ledningen för en juridisk person som ska distribuera försäkringar, får inte 1. ha skulder som överstiger 100 000 kronor och som verkställs hos Kronofogde-myndigheten,

Men det är otroligt olika ifrån bransch till bransch. Jag vet att om du ska jobba på SAAB här i Malmö (dom som gör flygdelar av något slag) så gör man 15 olika kontroller medan om du ska jobba för Scania gör dom 1 om du är dömd för grov brottslighet. Det bästa är nog om han kollar med HR-ansvarig på jobbet vad man tittar efter :)

Önskar honom lycka till!

6. tigerkatten007

Mottagna gillanden:
    1 304
    Trofépoäng:
    947
    Tack alla för svar! Det är nog något av ovanstående och frågan är om skulder eller betalningsanmärkningar kan utgöra hinder?

7. tigerkatten007

Mottagna gillanden:
    1 304
    Trofépoäng:
    947
    Tack! Det är säkerhetsklass 2 eller 3 och HR svarar inte mer än så. Sjukt jobbigt!

8. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 5 177 Årets medlem

Mottagna gillanden:
    7 920
    Trofépoäng:
    5 177
    Är det en myndighet som är kopplad till finanssektorn eller är det mer montera skyddsvallar mot Ryssen på Gotland :D?

9. tigerkatten007

Mottagna gillanden:
    1 304
    Trofépoäng:
    947
    Mer det senare :)

10. PontusG

PontusG Aktiv medlem - Trofépoäng: 42

Mottagna gillanden:
    11
    Trofépoäng:
    42
    Tror inte det kommer vara något problem isåfall. I en säkerhetsprövning så är inte syftet att sätta dit personen som bedöms. Syftet är att se om det risker som kan skada antingen organisationen eller staten. Om skulderna uppkommit vid tidigare tillfälle och personen lärt sig av sitt beteende så bör det vara OK.

Men precis som Terry säger så beror det på typ av tjänst. Men skulle jag satsa pengar på utfall så skulle jag satsa på att din sambo får jobbet.

Jag stöter på detta titt som tätt i mitt jobb då jag jobbar med konsultförmedling där säkerhetsklass 2 och 3 förekommer någorlunda frekvent.

Terry_ gillar detta.

Dela sidan