1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Säkerhetsbyte bolån

Diskussion i 'Bolån' startad av Lea31, 1 augusti 2020.

1. Lea31

Lea31 V.I.P - Trofépoäng: 347

Mottagna gillanden:
    180
    Trofépoäng:
    347
    Hej.

Vi har ett bolån hos SBAB som är bundet i lite mindre än 3 år till räntan 1,14.
    Vi håller på att kolla lite smått på hus, och vet att vi då kan göra ett säkerhetsbyte och ta med oss vårt bolån till det nya.
    Nu till min fråga, är de någon som gjort detta och vet om det tas en ny uc? Vi har haft lånet i cirka 2,5 år och betalt i tid jämt osv. Men grejen är den att när vi skulle flytta så höll jag min uc ren och hade inte mer blanco än drygt 380.000kr och resten utanför uc för att inte förstöra för bolånet, nu har jag dock samlat allt så min totala skuld på uc är 840.000 kr och vet att SBAB har gränsen vid 500...

Så ville bara kolla om någon annan gjort något liknande och vet angående uc eller inte.
    vi kommer inte behöva ta något högre bolån än det vi har kan tilläggas.

2. Hata Credigo

Hata Credigo Gäst

Kolla med SBAB , vissa påstår att 500 gränsen är ändrat

3. Hmm

Hmm V.I.P - Trofépoäng: 477

Mottagna gillanden:
    310
    Trofépoäng:
    477
    Ni har en väldigt låg ränta vilket jag antar beror på att bostaden har en låg belåningsgrad, hur kommer det sig att ni inte belånat bostaden utan istället byggt på med massa dyra blancolån?

4. lex

lex V.I.P - Trofépoäng: 457

Mottagna gillanden:
    301
    Trofépoäng:
    457
    står tydligt på deras låneansökningssida att 500 är gränsen

5. degish

degish Kunnig medlem - Trofépoäng: 157

Mottagna gillanden:
    59
    Trofépoäng:
    157
    Ja, UC kommer att tas. Tänk även på att vid säkerhetsbyte så tillämpas de nya reglerna på din amorteringsplan.

6. Lea31

Lea31 V.I.P - Trofépoäng: 347

Mottagna gillanden:
    180
    Trofépoäng:
    347
    Tack för svaren, både angående bekräftelse om 500.000 gränsen och att en uc tas.

Angående belåningen genom blanco kan jag säga med ett ord, spelmissbruk.
    Jag vet att hälften av vår insats är mina pengar och de kan lösa mina blancolån men jag vill bevisa för mig själv och min sambo att jag kan hålla detta.
    Går på möten, gått behandling och vart spelfri i 21 månader nu.
    Har min gräns vid 5 år, om jag håller detta och mitt beroende i schack så kan vi kolla möjligheterna med att baka in blanco i bolånet. har okej räntor på blancolånen och de går runt och jag kan fortfarande spara...
    är en konsekvens till att ja måste amortera ner till 500.000 så är det så, får bara bita i äpplet innan vi kan kolla möjligheterna med och flytta.

7. Korpen

Korpen V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 677

Mottagna gillanden:
    691
    Trofépoäng:
    677
    Kan du söka Wästgöta så att du får ner synligt blanco till 500.000?

Dela sidan