• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Sälja bil med lån kvar

F

Fjording

Gäst
Poäng: 0
Hej,

någon som har erfarenhet av detta? Behöver komma ner i månadskostnad och min bil (köpt för 280 000SEK, ca 210 000kr kvar i lån) kostar mig för mycket varje månad, även om det är en schysst deal så drar den för mycket bränsle enligt mig.

Ska jag kontakta bilfirman där jag köpte bilen och höra om de kan köpa tillbaka bilen? Vad händer med min handpenning? Brinner den inne?

Ska jag anlita viköperdinbil.se ? Det verkar smidigt, men har någon här erfarenhet?

Tack!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Kontakta försäljaren. Men vad menar du med att handpenningen brinner inne? De köper väl tillbaka den till nuvarande värde och den har väl garanterat minskat i värde.
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
368
Mottagna reaktioner
170
Poäng
347
Du kommer få ut skillnaden mellan köpeskilling och restskuld. Kolla vilken aktör som betalar bäst för din bil. Har använt mig av vi köper din bil en gång och det var smidigt plus att dom betalade bäst. Så behöver dock inte vara fallet för din bil så kolla runt lite och välj den som betalar bäst. Lycka till.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Handpenningen brinner inne på samma vis som när du säljer en bostad där du inte får tillbaka din kontaktinstats av banken.
 
F

Fjording

Gäst
Poäng: 0
Hej,

jag menar att min handpenning ska väl täcka värdeminskningen?

Har endast haft bilen i tre månader, klart att den minskat i värde. Men kommer jag vid en försäljning bli skyldig pengar eller kvittas lånet i sin helhet? Några pengar kan jag ju knappast få ut eftersom summan på 280 000kr är lånad 20% har jag lagt i handpenning.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Hej,

jag menar att min handpenning ska väl täcka värdeminskningen?

Har endast haft bilen i tre månader, klart att den minskat i värde. Men kommer jag vid en försäljning bli skyldig pengar eller kvittas lånet i sin helhet? Några pengar kan jag ju knappast få ut eftersom summan på 280 000kr är lånad 20% har jag lagt i handpenning.

Det beror på vad dom köper den för

Vill dom köpa den för 200000 så har du skuld kvar. Vill dom köpa för 270 så får du ut en slant
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
368
Mottagna reaktioner
170
Poäng
347
Jag tror du förväxlar handpenning med kontantinsats. Dom 20% går alltså inte förlorad per automatik vid försäljning. Billånet måste lösas vid försäljning resterande får du betalt kontant. Sen vad din bil är värd är omöjligt för oss att svara på. Prova att se vad bilhandlaren alternativt vi köper din bil, nextcar eller Riddermark och se vad dom vill betala för bilen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp