Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Santander - Låg ränta (fr 3,95%), ingen förmedlare
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Sämre kreditbetyg med låneförmedlare

Diskussion i 'Kreditupplysningar' startad av Korpen, 11 september 2018.

1. Korpen

Korpen V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    351
    Trofépoäng:
    496
    Jag har märkt att när man söker via låneförmedlare så får bankerna en UC där låneförmedlarens UC redan är tagen och därmed bygger kreditbetyget på att man har en 1ff mer och därmed ett sämre kreditbetyg än om man sökt direkt hos bankerna.

Lize och Peter4567 gillar detta.
  2. Peter4567

Peter4567 Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Trofépoäng:
    126
    Är det så? Då ska jag nog söka direkt hos Ica på ett samlingslån i februari.

3. Korpen

Mottagna gillanden:
    351
    Trofépoäng:
    496
    När jag tittar på mina UC-kopior så tar låneförmedlare först en UC och sedan tar bankerna en ff (som inte syns för andra) och på bankernas ff så är låneförmedlarens ff med och med höjt kreditbetyg som följd.

Sedan är det förvisso en regel än undantag att jag får bättre ränta hos vissa aktörer än de aktörer som jag trodde skulle ge mig bäst ränta. Så utbudet kanske går på ett ut. Men helt klart är det nog så att du kommer få bättre ränta hos ICA om du söker direkt än av ICA via låneförmedlare. Dels att kreditbetyget är sämre men också beroende på att låneförmedlaren ska ha provision och då lägger bankerna på en del på sina erbjudanden.

Peter4567 gillar detta.
  4. Korpen

Mottagna gillanden:
    351
    Trofépoäng:
    496
    Har man mycket bra förutsättningar med lågt kreditbetyg (under 0,9 typ) och inte många blancolån/krediter så bör man nog inte gå via låneförmedlare. Man bör då snarare gå via de större aktörerna på marknaden.

Peter4567 gillar detta.
  5. Peter4567

Peter4567 Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Trofépoäng:
    126
    Ok,kanske värt att vänta till juni så då har inga ff och 2 lån på 220k totalt. Räknar med att inte ha några krediter och lönen ökar till 500k ca från 460k.

6. Peter4567

Peter4567 Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Trofépoäng:
    126
    Bör jag ta lånet på 10år då istället fast jag vill betala på 5 år? Läste om att man kanske får bättre ränta då,kan ju bara extraamortera då.

IHope gillar detta.
  7. Korpen

Mottagna gillanden:
    351
    Trofépoäng:
    496
    För kort återbetalningstid kan göra att din kalkylen ser mindre bra ut. Hur exakt är svårt att säga, men varför chansa. 10 år brukar gillas av alla banker.

Peter4567 gillar detta.
  8. Korpen

Mottagna gillanden:
    351
    Trofépoäng:
    496
    det beror på vilka räntor du har på dina lån?

9. Peter4567

Peter4567 Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Trofépoäng:
    126
    6,05 Ica och 8,95 på Santander för 127 idag. Är inte nöjd med Santander räntan men satt utomlands då och mitt i ett bygge så behövde ha snabbt pengar utan postgång som Ica kör. Såg att du fick riktigt bra ränta fast du hade rätt stora blanco,nice:cool:

10. Korpen

Mottagna gillanden:
    351
    Trofépoäng:
    496
    Jag blev lite förvånad att så många var villiga att ge bra ränta när jag har så färsk ff. Kanske de tycker att under 200.000kr så kollar de inte så mycket manuellt.
    Tycker du ska vänta till att du har bra UC under 0,9 och då kan du lika bra vänta in inkomsten att den syns på UC. Några kronor hit eller dit i några månader i början på 2019 är ju ingenting mot besparingen du gör under flera år med ett riktigt bra samlingslån.

Peter4567 gillar detta.

Dela sidan