Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 38 kreditgivare
3. Profilkredit - 25 000 kr, nu utan UC!
4. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
5. Lumify - Ny 2019, utan UC
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Så nära att lösa allt men behöver hjälp!

Diskussion i 'Hjälp!' startad av nolimit, 15 februari 2020.

1. nolimit

nolimit Kunnig medlem - Trofépoäng: 156

Mottagna gillanden:
    52
    Trofépoäng:
    156
    Förra helgen sökte jag och min sambo bolån hos compricer/mittbolån för att samla blanco, krediter och smslån. Vi bor i hyresrätt och sambon äger ett obelånat fritidshus värt 2 mille som inte kan säljas pga familjära orsaker. Våra blanco och krediter på uc är 1,8mil och ca 300k smslån och kontokrediter utanför uc....

I veckan fick vi erbjudande från Nordax och Bluestep på att samla 1,5mil i bolån och har gått vidare med bluestep då de gav bästa erbjudandet.
    Pga vab och sjukdom har det varit omöjligt de senaste månaderna att klara räkningarna och vi ligger efter med de flesta och det börjar bli riktigt illa. Senaste lönen kunde vi bara betala hyran samt el och mat och det ringer nu konstant från alla smslån samt kommer massvis av påminnelser. Uppsagd bilförsäkring resulterade i 3k böter från TF och csn skickade just krav på 4k...

Jag har de flesta kända creditsafe smslån och min bisnode är 1, dvs körd. Min Uc ligger på 5,4 efter compricers upplysning och sambons på 4,5. Sambon är arbetssökande och jag har ca 500k inkomst.

Min fråga är nu, hur undviker vi att processen med bolån hos bluestep förstörs av inkasso, kronofogden, betalningsanmärkningar etc? Ska jag maila alla långivare och förklara läget och be om avbetalningsplaner, ska vi prioritera hyra, csn, elbolag och försäkringar och låta resten gå till inkasso i väntan på svar från bluestep? Ska vi informera bluestep om hur nära inkasso/kronofogden vi är? Ska jag fortsätta försöka hitta fler smslån via creditsafe?
    Finns det något annat vi kan göra för att försena inkasso, kronofogden mm?

Ska vi välja Nordax istället av någon anledning. Deras erbjudande är lite dyrare men Nordax ger bättre känsla än bluestep.

Detta bolån är verkligen vår enda chans att lösa våra problem och alternativet är att släppa allt. Jag behöver era bästa tips! Hoppas någon orkar läsa allt och svara på några av mina frågor.

2. Vändaskuttan

Vändaskuttan Medlem - Trofépoäng: 86

Mottagna gillanden:
    20
    Trofépoäng:
    86
    Hej du,

• Mitt tips är att du kontaktar dina långivare omgående och berättar om er situationen. Be om en förändrad avbetalningsplan eller frys inbetalningen? Ring gärna och maila inte. Det är lättare för lånegivaren att de skickar ett opersonligt standard mail. Där de kräver att du fortsätter med dina inbetalningar som vanligt.

Jag skulle vilja fråga vad blir den totala skulden? Räntesatsen och amorteringskrav med Nordax och Bluestep? Har ni lagt upp en budget för att era inkomster och utgifter? Har ni gjort en beräkning på hur mycket det nya lånet kommer att kosta er? Barn kommer alltid att bli sjuka, det är omöjligt att värja sig ifrån och du bör tänka på om du är ensaminkomsttagare är familjen beroende av din inkomst. Vad händer när eller om du blir sjuk? Hur ser den nuvarande situationen ut? Kan ni göra samlingslån på de dyraste lånen? Anledningen till att jag frågar är att jag blir orolig att du försätter dig en förvärrad lånekarusell.

Ring CSN och prata med dem också, få uppskov eller avbetalningskrav, be att få prata med en handläggare som kan ta ett aktivt beslut. Få gärna det bekräftat skriftligen och notera vem och när du pratade med personen.

nolimit gillar detta.
  3. nolimit

Mottagna gillanden:
    52
    Trofépoäng:
    156
    Tack för bra tips ang. att kontakta långivare.

När det gäller bolånet kan det aldrig bli sämre än nuvarande situation. I dagsläget betalar jag ca 40k på lån per mån vilket endast har fungerat så länge jag kunnat få nya smslån och krediter. Nu är det stopp och jag får inte heller något via Lendo eller liknande pga min extrema belåningsgrad.

Bluestep erbjuder lån på 1,5mil med ränta och amortering på ca 7k i månaden exkl skatteavdrag, obunden ränta 3,9 första året. Med detta kan vi lösa alla smslån, krediter och blanco förutom de sista 600k blanco som har en ränta på 5-6%. Totala månadskostnaden kommer alltså sjunka mer än 20k.

Nu måste vi bestämma om det är värt risken att belåna stugan. Är alternativet att släppa mina skulder till kf bättre och därmed säkra att sambon får behålla sin fastighet? Kommer vi klara att betala på bolån + 600k blanco trots endast en fast inkomst med vab osv som du skriver. Jag är inte säker och därför ber jag om alla råd jag kan få.

Håller på att räkna på budgeten och väntar på att bluestep ska höra av sig om komplettering etc.

Nordax erbjuder samma ränta och upplägg men vill även ha ca 70k i en klumpsumma första året, alternativt som förhöjd månadsavgift. Därför rekommenderade compricer oss att ta bluesteps erbjudande.

4. Vändaskuttan

Vändaskuttan Medlem - Trofépoäng: 86

Mottagna gillanden:
    20
    Trofépoäng:
    86
    Det är ett tufft val. Jag förstår att situationen kan ge dig många sömnlösa nätter och tankar om hur ni ska lösa situationen. Om stugan hade varit "säljbar" hade er situation varit bättre. Då kunde ni har betat av de värsta skulderna.

Jag skulle rekommendera börja med att gör en budget, det är lättare att prata med långivarna om du har en budget, för att då låter det som du har kontroll på situationen.

Det låter bra att ni sänker månadskostnaderna med 20K, men ökar du inte den totala skuldbördan? Är det värt det? vad tycker din sambo? Är personen redo för att belåna stugan? Försätts inte er relation lite fara? Hur kommer er relation förändras ifall ni blir tvingade att sälja stugan? Vad tycker era barn om stugan? Vad tycker du själv? Det du egentligen gör är att du får mer skulder och äger mindre. Jag tycker försök behålla stugan och inte belåna det. Det verkar som det är många känslor och anknytningar till stugan för din sambo. Dessutom vore det kanske kul för er familj att kunna åka till något som är ert och inte någon annans. Där ni kan fira födelsedagar, midsomrar, konfirmationer och annat kul. Dessa frågor kan ni bäst svara på själva.

Er situation blir ohållbar i längden, för att den totala skuldbördan ökar. Det kan vara ett mer attraktivt alternativ att du släpper det till KF. Börja sedan om. Det kanske är bättre att ni lever "minimalt" ett par år än att du jobbar i ihjäl dig; jagar efter pengar och sliter ut dig. Att bli utbränd är inget jag kan rekommendera. Utbrändhet sätter djupa spår. Det är naturligtvis inte kul att få en betalningsanmärkning/ar, men såsom det är idag, du betalar mer än en månadslön på lån, det är inte hållbart. Hur ska du har råd att betala för bostad, mat, kläder, semester, el, försäkringar osv? Hos kronofogden behåller du i alla fall lite grand så att du kan behålla ditt hem, få mat och någorlunda livsstandard. Dessutom har ni barn i bilden, de bruka sägas: "småbarn, små bekymmer och stora barn, stora bekymmer."

Om ni hade två inkomster hade situationen varit bättre, men vi vet ju inte länge sambon sitter utan jobb.

Jag hoppas att du får lånet och allt löser sig, men jag är rädd för att det du blir skyldig mer pengar i längden.

Berätta gärna vad ni bestämmer er för:)

nolimit och Hw77 gillar detta.
  5. Hmm

Hmm V.I.P - Trofépoäng: 397

Mottagna gillanden:
    234
    Trofépoäng:
    397
    Jag skulle gjort det, ni sparar ändå väldigt mycket pengar.
    Så länge kalkylen går ihop.

nolimit gillar detta.
  6. nolimit

Mottagna gillanden:
    52
    Trofépoäng:
    156
    Tack för dina många kloka och stöttande ord! Det du skrev om att ha ett ställe att fira midsommar osv är ju något vi pratat om och den största anledningen till att behålla stugan. Min sambo tillbringade som barn somrarna där och det finns som du skriver mycket känslor och anledningar till att behålla den. Barnen älskar att vara där och både jag och sambon trivs mycket bra där. Så bra att vi tom pratat om att skippa vår hyresrätt och flytta in hela familjen i en liten stuga. Ekonomiskt och mysigt men inte så praktiskt.

Om vi lyckas belåna den nu men sedan misslyckas med att betala bolån + blanco förlorar vi troligen stugan och det hade varit katastrof för vår familj och vårt förhållande som redan varit dåligt en längre tid men nu börjar bli lite bättre igen...

Det du skriver får mig verkligen att överväga om det är så smart att belåna och riskera stugan för att undvika kronofogden. Dock är jag rädd att vi med utmätning på mig och A-kassa åt sambon inte klarar av att betala el, försäkring, avlopp mm på stugan utöver våra vanliga kostnader.

Dessutom står sambon idag för ca 200k av våra blanco och smålån och om jag ska släppa allt måste dessa lösas först. Ett alternativ är väl att sambon själv belånar stugan och löser dessa men osäkert om det går med A-kassa.

Du skriver ovan att vi ökar skuldbördan om vi löser allt med ett bolån. Det blir ju samma totalskuld med skillnaden att båda står på hela summan istället. Så hänger inte med helt hur du menar.

Stort tack för att du tar dig tid att skriva. Det är en stor hjälp att diskutera det med någon utomstående.

7. Hmm

Mottagna gillanden:
    234
    Trofépoäng:
    397
    Är samtliga lånen era gemensamma?

8. nolimit

Mottagna gillanden:
    52
    Trofépoäng:
    156
    Nej, jag har 1,6mil på uc samt 200k utanför, min sambo har 200 på uc samt 100 utanför. Men alla pengar har använts gemensamt.

9. Hmm

Mottagna gillanden:
    234
    Trofépoäng:
    397
    Så ni har tre val:
    Om ni belånar fritidshuset så kommer ni ha 1.5 miljoner hos bluestep och 600 k kvar i blanco, förmodligen tajt budget som funkar kanske nu men helt lugnt så fort din sambo får jobb.
    Om ni släpper dina saker till kronofogden, anmärkningar och löneutmätning så blir det ändå så att skulderna ökar, samt att din sambo kan inte belåna fritidshuset längre pga inget jobb och du har anmärkningar.
    Om ni säljer stället är ni i stort sett skuldfria.

Svårt val, men nummer ett känns väl det som ni bör satsa på.
    Sen drömmen om att bo i en liten stuga, är i stort sett alltid billigare att bo i lägenhet. El, transportkostnader m.m.

Last edited: 16 februari 2020
    nolimit gillar detta.
  10. nolimit

Mottagna gillanden:
    52
    Trofépoäng:
    156
    Jag tror också att det ekonomiskt sett är smartast att belåna stugan och sedan leva snålt som om vi hade löneutmätning och göra allt för att betala av på lånen. Första året blir nog tufft med förhöjd ränta på bolånet samt A-kassa för sambon men därefter sjunker månadskostnaden.

Om jag släpper allt kommer vi ju ändå få leva extremt snålt utan möjlighet att påverka något.

Det som är jobbigast nu är att besluta om vi ska riskera stugan eller inte samt att våra lån går till inkasso/kf när som helst. Vet inte hur fan jag ska lyckas betala på något av dom de kommande månaderna. Har 1000kr kvar på kontot nu så kan inte ens handla mat... Nästa lön får jag nog lägga undan varenda kr till hyra och mat för att vi ska klara det...

Dela sidan