Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. ICA Banken - Låg ränta, även bra vid samlingslån
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Samla lån, är det bäst att låta min medsökande stå som huvudlåntagare

Diskussion i 'Större lån' startad av Strul79, 13 mars 2018.

Tags: Add Tags
  1. Strul79

Strul79 Gäst

Hej.
    Ny på forumet.
    Har en fråga angående samlingslån. Jag har i dagsläget blanco på 350000:- och kreditkort på 120000:- som jag vill samla hela eller delar av det.
    Min årsinkomst är 530000:- ungefär.
    Min fråga är som följer angående medsökande.
    Jag har på egen hand försökt söka lån hos lendo med flera men blivit nekad och har därmed dålig kreditscore som följd. Är det bäst att låta min medsökande stå som huvudlåntagare med mig som medsökande eller tvärt om, spelar det någon roll?
    Mvh Strul79

2. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    1 252
    Trofépoäng:
    907
    Varför nekar Lendo dig?
    Pga många UC?

3. Trias

Trias V.I.P

Mottagna gillanden:
    375
    Trofépoäng:
    477
    Jag har skrivit det här tidigare och det är något jag tror är bäst. Låt "medlåntagaren" stå ensam på lånet. Sedan skriver ni ett skuldebrev sinsemellan, som på så sätt binder dig till lånet ifall du skulle få svårt att betala på lånet i framtiden.

4. Strul79

Strul79 Gäst

Hade runt 10 uc förfrågningar vid tillfället, fler nu och kreditscore på 17,3 till följd.

5. biggen

biggen Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Trofépoäng:
    127
    Precis som Trias nämnde är det bästa att låta medsökanden stå ensam på lånet så att du får bra villkor. Har du jättedålig ränta på kortkrediten eller lånet som gör att du inte kan få budgeten att gå ihop under ett år? Om inte så skulle jag aldrig blanda in en tredje part och låta dom bli ansvarig för hela beloppet ifall något oförutsett skulle hända. Vare sig man vill eller inte så utsätter man medsökanden för en risk och i värsta fall kan det sluta med att dom får betala tillbaka hela beloppet själv. Du har säkert goda intentioner men vad händer ifall du råkar ut för en olycka eller något annat oförutsett som gör att du inte kan betala tillbaka lånet? Då sätter du medsökanden i ett ekonomiskt situation som hen kanske aldrig kan lösa på egen hand, det är iaf något att reflektera över.
    Jag skulle hellre välja att kämpa ett år så att jag har bra förutsättningar och därmed kan ansöka om hela beloppet själv. I värsta fall om du inte får kalkylen att gå ihop skulle jag be medlåntagaren ansöka om ett mindre belopp som motsvarar skillnaden på räntan som du betalar nu mot för den du skulle betala med bra villkor. Sen får du reglera den skulden när du ansöker om ett eget lån om ca 1 år.

6. Strul79

Strul79 Gäst

Har tyvärr dragit på mig ett antal lån och krediter med på tok för hög ränta. Orsak vill jag inte gå in på, men det är helt mitt eget fel att jag hamnat där jag gjort. Ska vid tillfälle prata ihop mig med tänkt medsökande och se hur vi kan gå vidare.
    Tack för de svar jag fått än så länge, hjälper då jag själv varken vet ut eller in...

Dela sidan