• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Samla lån, max belopp?

ToTheTop

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
8 April 2019
Meddelanden
311
Mottagna reaktioner
133
Poäng
327
Hej!


Har väntat i nästan ett år nu för att få ner mina UC förfrågningar och gått från 27%-> 3.2 procent nu.
Ligger inom ramen för "Bra" nu. Har i dagsläget 2 UC förfrågningar.

Nu är det dags att ta chansen för ett samlingslån. Och jag undrar ifall man alltid ska ta max beloppet hos tex lendo?
Jag vill ta chansen att kunna få så mycket lån som möjligt, men är rädd för att dom kanske nekar mig ifall deras kalkyl inte går ihop isåfall.

Har dock hört att man alltid ska söka maxbelopp, och att bankerna sedan väljer det dom kan erbjuda hursom. Vad är det som är korrekt att göra?
Hur ligger det även till med att lösa skulder hos inkasso? Gör någon av bankerna detta? Eller vilka banker betalar oftast ut pengarna direkt även ifall man väljer att samla?

Lite info om min UC.

2021 inkomst: 475tkr
2021 underskott: 125tkr
UC Förfrågningar: 2
UC betyg: 3.2% (Bra)
Skulder som visas på UC: 646tkr
Skulder utanför UC: 230tkr.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ali

Aktiv medlem
Poäng: 157
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
58
Poäng
157
Sök maxbelopp, de gjorde jag. Med nästan exakt samma förutsättningar som dig. Fast uc 4,7 underskott 179000 med 4 förfrågningar.
Fick 500000 hos collector via lendo sen 310000 via sambla tror jag det var. Och de va nu i augusti. inkomst 490000
 

ToTheTop

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
8 April 2019
Meddelanden
311
Mottagna reaktioner
133
Poäng
327
Sök maxbelopp, de gjorde jag. Med nästan exakt samma förutsättningar som dig. Fast uc 4,7 underskott 179000 med 4 förfrågningar.
Fick 500000 hos collector via lendo sen 310000 via sambla tror jag det var. Och de va nu i augusti. inkomst 490000
Tack för svar! :)

Kan jag fråga hur mycket du hade synligt på UC?
Erbjöd collector att betala ut utan samlingskrav även fast du sökte att samla lånen? Hört att dom brukar göra de ibland.
Och till vilken ränta fick du det till? + hur många år sökte du lånet på? max tid?

Många frågor, men vill gärna göra rätt så jag inte tabbar mig på något sätt.
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
686
Poäng
607
Hej!


Har väntat i nästan ett år nu för att få ner mina UC förfrågningar och gått från 27%-> 3.2 procent nu.
Ligger inom ramen för "Bra" nu. Har i dagsläget 2 UC förfrågningar.

Nu är det dags att ta chansen för ett samlingslån. Och jag undrar ifall man alltid ska ta max beloppet hos tex lendo?
Jag vill ta chansen att kunna få så mycket lån som möjligt, men är rädd för att dom kanske nekar mig ifall deras kalkyl inte går ihop isåfall.

Har dock hört att man alltid ska söka maxbelopp, och att bankerna sedan väljer det dom kan erbjuda hursom. Vad är det som är korrekt att göra?
Hur ligger det även till med att lösa skulder hos inkasso? Gör någon av bankerna detta? Eller vilka banker betalar oftast ut pengarna direkt även ifall man väljer att samla?

Lite info om min UC.

2021 inkomst: 475tkr
2021 underskott: 125tkr
UC Förfrågningar: 2
UC betyg: 3.2% (Bra)
Skulder som visas på UC: 646tkr
Skulder utanför UC: 230tkr.
Sök max absolut men ändra manuellt sen och gör en ny sökning på samma uc. Se min lilla berättelse hur jag fick fler erbjudanden på det sättet trots att det ”ska” gå automatiskt:

 

ToTheTop

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
8 April 2019
Meddelanden
311
Mottagna reaktioner
133
Poäng
327
Sök max absolut men ändra manuellt sen och gör en ny sökning på samma uc. Se min lilla berättelse hur jag fick fler erbjudanden på det sättet trots att det ”ska” gå automatiskt:

Tjäna Squashen!

Visste inte om detta! Då kör jag nog på max belopp och max återbetalningstid.
Frågan är bara om Lendo fungerar på samma sätt? Då det är dom jag tänkt att använda.

Men du valde alltså att samla lånen specifikt när du sökte?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 908
Poäng
1 247
Max belopp är 600k men det finns inte många lånegivare som erbjuder det. Detsamma när det gäller 500K och 400K. Så ju högre belopp du väljer desto färre lånegivare har du tillgång till. Viktigast är dock att kalkylerna går ihop och det kan man styra något via långa återbetalningstider.
 

ToTheTop

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
8 April 2019
Meddelanden
311
Mottagna reaktioner
133
Poäng
327
Max belopp är 600k men det finns inte många lånegivare som erbjuder det. Detsamma när det gäller 500K och 400K. Så ju högre belopp du väljer desto färre lånegivare har du tillgång till. Viktigast är dock att kalkylerna går ihop och det kan man styra något via långa återbetalningstider.
Min förståelse var dock att bankerna kommer erbjuda det dom kan, och att beloppet egentligen inte spelar någon roll?
Eller har jag uppfattat fel kanske? Bör jag då inte söka maxbelopp för att ha större chans med fler långivare?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 908
Poäng
1 247
Min förståelse var dock att bankerna kommer erbjuda det dom kan, och att beloppet egentligen inte spelar någon roll?
Eller har jag uppfattat fel kanske? Bör jag då inte söka maxbelopp för att ha större chans med fler långivare?
Nej, det stämmer inte! Vissa banker kan göra det men vissa inte. Vet att flertalet i forumet har fått men det är INTE givet.
 

Ali

Aktiv medlem
Poäng: 157
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
58
Poäng
157
Tack för svar! :)

Kan jag fråga hur mycket du hade synligt på UC?
Erbjöd collector att betala ut utan samlingskrav även fast du sökte att samla lånen? Hört att dom brukar göra de ibland.
Och till vilken ränta fick du det till? + hur många år sökte du lånet på? max tid?

Många frågor, men vill gärna göra rätt så jag inte tabbar mig

Synligt på ca 60000 utanför va 250000
12 år och 10 år återbetalning ränta hos collector 8,75 ränta hos marginalen 9,80 ska tilläggas att jag hade lån hos båda bankerna sen tidigare också som jag bakade in och fick lägre ränta än jag hade innan
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
686
Poäng
607
Min förståelse var dock att bankerna kommer erbjuda det dom kan, och att beloppet egentligen inte spelar någon roll?
Eller har jag uppfattat fel kanske? Bör jag då inte söka maxbelopp för att ha större chans med fler långivare?
Det ska vara så men uppenbart att det inte fungerar så för alla banker. Bästa är om du ringer Lendo och surrar bästa strategin för just dig innan. Det som är bäst med Lendo enligt mig är just deras kundtjänst.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp