Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 38 kreditgivare
3. Lumify - Ny 2019, utan UC
4. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
5. Slantar - 30 000 kr, utan UC
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Samlingslån 400K

Diskussion i 'Större lån & Samlingslån' startad av Toni, 11 juli 2019.

Tags: Add Tags
  1. Toni

Toni Gäst

Hej,

Sitter och funderar på att söka ett samlingslån för att få ner min månadskostnad.

Årsinkomst: 450 tusen
    kreditbetyg är 0,4%
    Score är 667
    1 ff
    Inga anmärkningar

Mina lån är
    Ica Banken 139,000 kr 4,98%
    Marginalen 257,000 kr 7,02%

Jag behöver således låna 400,000 kr för att få ett lån och få ner månadskostnaden.
    Jag vet att jag aldrig kommer få lägre ränta en vad jag har på Ica just nu, så därför är jag lite kluven om det är värt att göra sig av med det lånet och baka in det i ett större lån med sämre ränta.
    Det kanske är bättre att söka på 260,000 kr och försöka få ner räntan på marginalen lånet?

En sista grej som slog mig. Är det bättre att söka 395 än 400? Tänkte att en del banker hoppar på 400 om dom ser att jag är ensam sökande.

Vad säger experterna här?

• Bästa samlingslån Sambla & tips
    • Lumify 20 000 kr utan UC. Många godkända lån under 2019.
    • Slantar 30 000 kr utan UC
  2. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 2 567 Moderator

Mottagna gillanden:
    3 817
    Trofépoäng:
    2 567
    Jag skulle sökt på260, även om den räntan inte var jättehög heller

3. Mollymunter

Mollymunter Kunnig medlem - Trofépoäng: 327

Mottagna gillanden:
    169
    Trofépoäng:
    327
    Håller med ovanstående skribent. Gissar att du vill få ned månadskostnaden, så tänk då på att ta längre avbetalningstid. Du kan ju amortera mer ändå om du kan, men det blir ditt väl då de månader det kan passa.

4. Toni

Toni Gäst

Jag glömde skriva att Ica lånet löper ut om 10 år , så det känns lagom kul att förlänga det 5 år till en sämre ränta. Man kanske ska söka 260K som föreslagits och kolla med Ica om dom kan lägga om lånet på 5 år och på så sätt komma ner i månadskostnad.

Och andra sidan söka 400K kostar ju bara en ff. Man vet ju aldrig vad man får:)

5. Mollymunter

Mollymunter Kunnig medlem - Trofépoäng: 327

Mottagna gillanden:
    169
    Trofépoäng:
    327
    Men om Ica lägger om lånet till fem år istället för 10 blir ju månadskostnaden mkt högre, dock mindre räntor. Visst kan du söka nytt på 400.000 om du bara vill ha ett lån och få ned månadskostnaden, är själv frestad att göra en sådan variant, men försöker stå emot då mina lån är avbetalda om 4,5 år och jag idag har hyfsade räntor på samtliga. Men jag är överbelånad deluxe och det finns ett ljus i tunneln även om det är en lång j-vla tunnel...

IHope gillar detta.
  6. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 3 827

Mottagna gillanden:
    5 815
    Trofépoäng:
    3 827
    Du har väl ingenting att förlora på att göra en ansökan, jag hade sökt på 390.000 du kan absolut få en ränta bättre än 5% också. Kanske inte mycket men marginellt.

lån gillar detta.
  7. Toni

Toni Gäst

Jag tänkte att Ica ska förlänga det med 5 år till totalt 15 år och på så sätt få ner lånekostnaden till en ok ränta. Söker jag ett samlingslån på 15 år till förmodligen högre ränta så känns det som ett steg bakåt. Med 4,5 år kvar är det ju snart avbetalt så kämpa på bara!

Mollymunter gillar detta.
  8. lån

lån Kunnig medlem - Trofépoäng: 157

Mottagna gillanden:
    52
    Trofépoäng:
    157
    Jag håller med Terry, jag hade sökt ett samlingslån på hela beloppet och skulle du inte få något luktrativt erbjudande via Advisa/Lendo så kan du alltid be de att sänka ansökningsbeloppet (inom 5 dagar från låneansökan tyckte jag mig läsa) så gör de en till vända med bankerna, allt med 1 förfrågan totalt.

9. Korpen

Korpen V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 647

Mottagna gillanden:
    631
    Trofépoäng:
    647
    Om du söker hela beloppet och får erbjudanden så behöver du ju faktiskt inte använda hela beloppet. Säg att du får 400kkr till räntan 5,95% så kan du ju välja att endast använda det för det dyrare lånet.
    När går din ff ut?

10. Toni

Toni Gäst

Den går ut i slutet på november. Vet inte om det gör så stor skillnad på om man har en ff eller 0? Har för mig jag läst att upp till 3 ff inom ett år är ok och påverkar inte så mycket.

Dela sidan