Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 32 kreditgivare
3. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
4. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Ska jag släppa alla lån och skulder till kronofogden?

Diskussion i 'Hjälp!' startad av tantlila, 5 maj 2013.

1. tantlila

tantlila Aktiv medlem - Trofépoäng: 2

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    2
    Hej!

Är ny här och behöver alla råd, tips och info jag kan få.

Nu är det verkligen kört för min del. Har efter flera års spelande nu nått botten. Har skulder upp över öronen. Har mängder med sms-lån (ca 60000kr) som jag inte kommer kunna betala. Dessa kommer ju naturligtvis hamna hos KF. Vid sidan om sms-lånen har jag andra lån på ca 250000:-. Att man är så jävla dum och inte kommer till insikt innan det är försent!!!

Nu funderar jag om det bästa vore om alla mina lån hamna hos KF? Finns ju inte en chans att kunna betala dessa vid sidan av om det blir utmätning av lön. Förstår ju nackdelarna med KF, ingen ny bostad, lån, nytt jobb eller andra abbonemang. Men just nu är det inga saker som är aktuella, har allt jag behöver. Vill ju bara bli av med skiten för gott. Vad gör man? Vad händer med mig? Skulle ha några kronor mer över varje månad och slippa oroa mig för att pengar till mat inte finns. Förstår ju att det blir måååånga år med KF, men just nu känns det som om det skulle va värt det.

Snälla ge mig råd!!

2. aclc

aclc V.I.P - Trofépoäng: 147

Mottagna gillanden:
    31
    Trofépoäng:
    147
    Hej!! Jag har inte jättemycket erfarenhet av detta men lite iallafall. Det du bör göra först är att ringa skuld och budgetrådgivningen i din kommun. Det är gratis.. Jag gjorde det anonymt för jag känner en som jobbar där. Sedan måste du ju ha hjälp med ditt spelberoende med.. Jag fick rådet att släppa allt till kfm. Måste säga att det var en stor lättnad alla sömnlösa nätter man haft och alla timmar man lagt ner på att leta efter nya lån,, visst det blir många tuffa år men någon gång ska man ju bli skuldfri.. I detta forum har jag fått många goda råd och mycket stöttning.. Hoppas du får ordning snart på ditt liv och lycka till..

3. tantlila

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    2
    Tack för ditt svar! Spelandet är nerlagt och jag har spärrat mig från alla spelsidor. Kommunen ska jag ringa till imorgon. På nåt sjuk sätt skulle det kännas riktigt befriande om allt går till kf. Vet du hur det funkar med banklån som man har hos sin egna bank? Det dras ju automatiskt från mitt lönekonto varje månad. Om jag tar ut alla pengar när jag har betalt övriga räkningar kan dom ju inte dra lånet. Men drar dom då pengarna så fort nästa lön kommer in? Usch! Vet varken ut eller in längre...

4. gran

gran V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 272

Mottagna gillanden:
    88
    Trofépoäng:
    272
    Har du pratat med din bank om ett samlingslån?
    Då kan du ju betala till dom
    Alltid bättre än Kfm..
    Prova..

5. tantlila

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    2
    Har provat, men det är kört med fler lån :( Vet inte hur det ska kunna lösas utan att kf blir aktuellt. Snart är förfallodagen för sms-lånen här och snart dimper väl inkassobrev upp. Faaaan att man e så blåögd och hela tiden tror att det löser sig.

6. tantlila

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    2
    Skulle jag kunna få ett lån till sms-lånen, så skulle mina lånekostnader ändå bli för höga för att klara av att betala alla. Redan riktigt knapert som det är nu.

7. aclc

Mottagna gillanden:
    31
    Trofépoäng:
    147
    Jag vet inte hur det funkar med lånen i din bank men det är jag säker på att skuldrådgivningen vet.. Var inte orolig för inkassokraven.. Dom låter hårda och kan ringa med men inget att oroa sig för.. Du kan säkert få avbetalningsplaner på sms lånen via inkasso men känner du att du inte klarar som andra lånen så är det bara ännu ett oros moment för dig varje månad.. Bra för dig att du slutat spela och vad du än gör nu så ta inga nya sms lån för att lösa dom gamla utan sök hjälp av kommunen imorgon så hjälper dom dig!!

8. nina

nina Kunnig medlem - Trofépoäng: 52

Mottagna gillanden:
    6
    Trofépoäng:
    52
    hej

kan inte banken dra pengar så kommer de ringa och kolla vad som hänt.tror de prövar dra 3 ggr.de kan även skicka hem räkning.att de skall betalas omgående.
    de kommer ju dra som vanligt igen månaden efter och varje månad.så länge du har lånet hos dem.och de kan dra.
    men vill du sluta betala på lånet??
    jag har också släppt allt till fogden har utmätning.hadde också banklån hos min egna bank.och jag mailade dem och bad dom sluta dra på lånet.och berättade varför.de sa då att jag skall sluta betala ta bort autogirot och invänta inkasso och till slut delgivning m.m.alltså det måste gå hela vägen med papper från inkasso m.m.de får ändå pengar från utmtäningen sa hon.så jag betalar ändå tillbaka sa hon.

så vill du inte att pengar dras så ta bort autogirot.men du måste då betala nästa månad den skuld du är skyldig denna månad.plus räntorna.

9. tantlila

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    2
    Ska kontakt en ekonomisk rådgivare i morgon. Banklånet på min bank är liksom inget autogiro som man kan ta bort. Så det enda alternativet är ju att varje månad ta ut pengarna som är kvar så att lånet inte kan dras. I och med SMS-lånen och att dessa kommer hamna hos kf och man säkert får löneutmätning så kommer jag ju inte kunna betala de andra lånen eftersom inte pengarna räcker till det. Då måste ju det vara bäst om alla lån och skulder hamnar där?! Förstår att det blir många jävliga år framöver. Men det skulle iaf gå. Det gör det inte i dagsläget.

10. aclc

Mottagna gillanden:
    31
    Trofépoäng:
    147
    Ja det är sant att du måste släppa allt du kan inte ha kvar några lån för det har man inte råd att betala av.. Jag förstår dig precis och vet hur du tänker med att set känns bättre att släppa allt!! Jag kände precis det samma och redan samma dag jag bestämde mig mådde jag mycket bättre!! Men spara allt du kan nu från din lön och ta ut det från banken. Så du har lite extra pengar.. Ha inte kvar det på banken för då tar kfm det sen... Du ska se att allt känns bättre imorgon när du pratat med skuldrådgivningen!!

Dela sidan