1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Ska man FÖRST söka Bolån eller Blancolån?

Diskussion i 'Bolån' startad av Terry_, 9 juli 2018.

1. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    1 904
    Trofépoäng:
    967
    Hej,
    Behöver inte rådda hela min livshistoria och hur situationen uppkom, vid nyfikenhet finns den dock här : https://www.lånforum.se/threads/mitt-spelmissbruk.7911/

Nu kommer jag i höst/vinter behöva att ta ett lån på ca 1.000.000 om inte mer.
    Det bör funka på så sätt att jag kommer säkert få några hundratusen hos Bank Norwegian och Remember på 60% av beloppet och resterande med kanske lite bättre ränta.

MEN.
    Om jag lyckas få hjälp av släktingar till handpenning på 300.000 kronor.

Är det bättre för mig att först ta dessa Blancolån eller är det bättre för mig att först ta ett Bolån och sen Blancolån?

Jag har nu en hyra på 10.200 kronor vilket inte kommer att vara hållbart när jag får ta blancolån då dom kommer säkert ligga på 10-15.000 kr i månaden och jag måste få ner min månadskostnad och köper jag lägenhet så lär jag med Avgift+Ränta+Amortering ligga på kanske 7.000 så det gör att jag måste agera och få ner kostnaderna.

Men ska man först ta 3-4 UC-upplysningar och massa Blanco och sen söka Bo-Lån i samma veva eller tvärt om?
    Vad tycker/tror ni blir bäst?

Det är inte aktuellt förrän om cirka 5-6 månader men vill börja förbereda mig.

2. turnaround

turnaround V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    712
    Trofépoäng:
    717
    Utan att ha grunnat alltför mycket på det, så tror jag det är bäst att ta bolånet först. Det kan ju bli svårt att få om en massa blanco syns...

Ahmed84 och Lasseman gillar detta.
  3. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    1 904
    Trofépoäng:
    967
    Det har spontant varit min tanke också däremot har jag varit orolig huruvida jag hade blivit nekad dessa 3-4 Blancolån om jag först skulle dels dra på mig en UC för själva bolånet men sen också hur dom ser på återbetalningsförmågan.
    Men sen samtidigt så tänker jag att om man har bostad man äger så har man förmodligen "mindre" månadskostnad för boende + man är kanske mindre benägen att fucka upp sin ekonomi och bli av med lägenheten...

Om det är relevant för tråden så är lägenheterna jag kollar på i prisklass ca 2.000.000
    Helt jävla sinnesjuka summor men samtidigt är det vad man får betala för att bo i ett etniskt homogent område :D
    Vill bo i en vit enklav vilket tråkigt nog är ett måste i pangstaden Malmö...

Känns rimligt att man innan 35 års ålder kommer ha en skuld på ca 3-4.000.000 :D

4. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    2 349
    Trofépoäng:
    1 027
    Bolån först, absolut

5. Korpen

Korpen V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    351
    Trofépoäng:
    496
    Mindre utbud gällande bolån och därmed kinkigare aktörer. Därför ännu mer viktigt med snygg UC för bolån.

Last edited: 10 juli 2018
  6. clyro86

clyro86 V.I.P

Mottagna gillanden:
    226
    Trofépoäng:
    386
    Löser du blancolånen först tar det 3 månader innan de försvinner från din UC. Kan ligga i vägen för eventuellt bolån. Men lyckas du få bolån trots blanco så bör du absolut börja så

7. Xix

Xix Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Trofépoäng:
    127
    Bolån först gissar jag.. det är ju inte konstigt att ha den typen av förfrågan men mer konstigt att ha blanco-förfrågningar.

IHope och Ahmed84 gillar detta.
  8. Ahmed84

Ahmed84 V.I.P

Mottagna gillanden:
    42
    Trofépoäng:
    147
    Nej
    Eftersom när du har mer en halv miljon (500tkr)blanco då har du nästan ingen chans att få bolånet

9. Ahmed84

Ahmed84 V.I.P

Mottagna gillanden:
    42
    Trofépoäng:
    147
    Ja
    Eftersom när du äger en fastighet redan (villa eller bostadsrätt)
    Då blir det lite lättare att ta privatlån ( jag tänker så i alla fall)

10. Ahmed84

Ahmed84 V.I.P

Mottagna gillanden:
    42
    Trofépoäng:
    147

Jag hade samma situationen som du är på väg till
    DET KAN HÄNDA MED DIG OCKSÅ
    Bluestep gjorde både uc och bisnod på båda oss (jag och min fru) för att vara säker att vi inte har någon skuld hos KF eller anmärkningar.
    Om vi hade skulder till exempel hos KF då kunde det vara ännu SÄMRE RÄNTAN.
    JAG HAR BOLÅN HOS BLUESTEP 765000 och betalar varje månad 6900 .
    Om jag hade bolån på två miljoner då var jag tvungen kanske betala 20000 kr per månad

ALLA BOLÅN ELLER PRIVATLÅN SOM VI HAR MED 4% TILL 6 % RÄNTAN , DOM KOSTAR NÄSTAN EN PROCENT AV TOTALA SKULD
    MAN MÅSTE TÄNKA FLERA GÅNGER INNAN MAN SAMLAR MASSOR BLANCO ELLER DYRA BOLÅN .
    JAG KOMMER ALDRIG GÖRA DETTA LÄNGRE .
    TACK

Dela sidan