• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Loanstep - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Skatteåterbäring, hur mycket har blivit inrapporterade?

• Nystartslån
  • Lån utan UC

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Meddelanden
3 068
Mottagna reaktioner
2 429
Poäng
1 557
Aa men jag undrar varför de inte rapporterar in det som ränteintäkter?
Kan vara mer förmånligt att ta det på kapitalet för dem. Ränteintäkter = intäkt för inkassobolaget = skatt på vinsten.
Egentligen hade det varit önskvärt för alla med löneutmätning om de hade reglerat det inbetalda mot kapitalet istället för ränta.

Daniel99

Viktig medlem
Poäng: 136
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
38
Poäng
136
Hur vet man hur mycket som rapporterats in? Är det mailen lånesidorna skickar ut?

fillevem90

Kunnig medlem
Poäng: 147
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
32
Poäng
147
Kan vara mer förmånligt att ta det på kapitalet för dem. Ränteintäkter = intäkt för inkassobolaget = skatt på vinsten.
Egentligen hade det varit önskvärt för alla med löneutmätning om de hade reglerat det inbetalda mot kapitalet istället för ränta.
Precis. Och tvärtom för oss med skuldsanering.

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Meddelanden
958
Mottagna reaktioner
618
Poäng
617
På vilket sätt gör det skillnad mer än att räntan är avdragsgill? Räntan adderas ju till skulden och ingår i nästa periods ränteberäkning så vilken skillnad gör det?

fillevem90

Kunnig medlem
Poäng: 147
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
32
Poäng
147
På vilket sätt gör det skillnad mer än att räntan är avdragsgill? Räntan adderas ju till skulden och ingår i nästa periods ränteberäkning så vilken skillnad gör det?
För att ränteskulden beräknas om varje månad/år och ju mer kapitalskuld du har kvar, desto högre ränta läggs på. Om lånebolagen räknar av kapitalskulden först, blir det inte mycket ränta som läggs på nästa gång.

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Meddelanden
958
Mottagna reaktioner
618
Poäng
617
För att ränteskulden beräknas om varje månad/år och ju mer kapitalskuld du har kvar, desto högre ränta läggs på. Om lånebolagen räknar av kapitalskulden först, blir det inte mycket ränta som läggs på nästa gång.
Men räntan adderas ju på hela tiden och läggs på din skuld.
Har du 100 000 i skuld och räntan på en månad ör 1000, du betalar 2000 så blir det 98 000 kvar på skulden, men den 1000-lappen som kanske räntan var gör ju att skulden ändå är 99 000 och det är dem 99 000 som nästa periods ränta räknas på, inte 98 000. hade du betalat 1000 i rämnta och 1000 i amortering så är det fortfarande samma skuld du har totalt. Så för dig blir det sämre att inte räkna att du betalt ränta eftersom du inte får ränteavdrag då. För borgenären är det såklart en vins då de inte heller betalar skatt på amorteringen.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 487
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Meddelanden
25 466
Mottagna reaktioner
12 397
Poäng
9 487
Vad vinner lånebolagen på att dra av inbetalningar från skuldsanering mot kapital gentemot ränta? Är det för att jävlas med oss som har skuldsanering?
Säkert någon skattemässig grej. Sen ligger det nog något i det också, man kanske tycker det är nog med att man torskar 400k, och tänkte inte bidra till att personen dessutom ska få tillbaks skattepengar på det lilla som betalas in.

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Meddelanden
793
Mottagna reaktioner
301
Poäng
497
Fick papper på min två norska skulder som är under min skuldsanering som även frugan står på. Hahaha, skulden har inte minskat något överhuvudtaget (vilket jag vet), det kfm betalar in äts upp av räntan. De två skulderna uppgår till 592.416 kr. Det ska frugan och jag betala efter min sanering är avslutad. Kul.

Eftersom frugan står som medlåntagare så hamnar skulden på henne sedan. Det är Intrum Norge som har skulderna, fick brev därifrån idag med ränteuppgifter.

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Meddelanden
2 118
Mottagna reaktioner
859
Poäng
777
Fick papper på min två norska skulder som är under min skuldsanering som även frugan står på. Hahaha, skulden har inte minskat något överhuvudtaget (vilket jag vet), det kfm betalar in äts upp av räntan. De två skulderna uppgår till 592.416 kr. Det ska frugan och jag betala efter min sanering är avslutad. Kul.

Eftersom frugan står som medlåntagare så hamnar skulden på henne sedan. Det är Intrum Norge som har skulderna, fick brev därifrån idag med ränteuppgifter.
Betalar inte hon på det under tiden med då? Kan ju vara en bra ide annars kommer det ju öka rejält under saneringen

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp