• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skatteverket kostnadsränta & avbetalningsplan på kvarskatt

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
Jag hade Covid-19 i höstas och kunde inte jobba = sålde mindre = fick mindre lön.

Skatteverket godkände detta som anledning.
Ok! Då behöver du ju inte fundera mera? Där har du skälet till att du fick anstånd!;)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Ok! Då behöver du ju inte fundera mera? Där har du skälet till att du fick anstånd!;)

Tänkte mer på det här med räntan, jag vet att jag fick anstånd på grund av det men betyder anstånd = ingen ränta på 16%?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Det är nog farligt att ta för givet att man blir beviljad anstånd år efter år ...

I värsta fall tar jag lån via Wästgöta som jag sen amorterar bort på 4 månader. Blir ingen större kostnad med det sättet heller.
 

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
Tänkte mer på det här med räntan, jag vet att jag fick anstånd på grund av det men betyder anstånd = ingen ränta på 16%?
Nej, blir du beviljad anstånd så behöver du bara betala kostnadsräntan på 1.25%. Om du däremot bara "skiter i att betala" efter förfallodatum så börjar räntan på dryga 16% ticka på.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Nej, blir du beviljad anstånd så behöver du bara betala kostnadsräntan på 1.25%. Om du däremot bara "skiter i att betala" efter förfallodatum så börjar räntan på dryga 16% ticka på.

Då har vi förklaringen!
För det är så lite jag betalade i ränta fast jag fick till februari på mig :D!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Jaaa beror ju på vad jag får en avbetalningsplan på hehe.

Men betalade in skatten för veckor sedan och det hamnade inte hoa KFM.

Är inte avbetalningsplan ganska speciellt pga i år?
Jag har inte hört om det tidigare i någon omfattning. Framförallt lät det vara svårt att hävda covid igen
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Covid-19 / Pandemin är ju inte slut. Det lär garanterat påverka branscher som hotell och restaurang till hösten också.

Om du jobbar på ett café och har fått färre timmar kan du naturligtvis få anstånd i år också. Även om du själv inte haft Covid-19.

För egen del spelar det mindre roll om jag får det men som sagt, det behöver inte bli inbetalt till årets slut.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Covid-19 / Pandemin är ju inte slut. Det lär garanterat påverka branscher som hotell och restaurang till hösten också.

Om du jobbar på ett café och har fått färre timmar kan du naturligtvis få anstånd i år också. Även om du själv inte haft Covid-19.

För egen del spelar det mindre roll om jag får det men som sagt, det behöver inte bli inbetalt till årets slut.

"Naturligtvis" var generöst uttryckt
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp