• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Skuld och budgetrådgivning

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 004
Mottagna reaktioner
538
Poäng
597
Precis som det låter.
Hur fungerar det med skuld och budgetrådgivning genom kommunen? Ingen vet som sagt någon om mina skulder. Jag vill ej heller att det kommer fram då jag inte kommer få något stöd. Det kommer betydligt förvärra min situation.
OM jag tar kontakt med kommunens skuld och budgetrådgivning. Är det anonymt? Kommer det fram till någon?
Jag känner ändå någonstans att jag vill ge det ett försök, men ändå inte. Jag behöver ju professionell hjälp för att kunna prioritera rätt. Det skulle enbart hjälpa mig. Men jag är livrädd för att det ska komma fram till någon.
Jag är fast besluten om att detta ej ska komma fram, så liknande svar undanbedes :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Precis som det låter.
Hur fungerar det med skuld och budgetrådgivning genom kommunen? Ingen vet som sagt någon om mina skulder. Jag vill ej heller att det kommer fram då jag inte kommer få något stöd. Det kommer betydligt förvärra min situation.
OM jag tar kontakt med kommunens skuld och budgetrådgivning. Är det anonymt? Kommer det fram till någon?
Jag känner ändå någonstans att jag vill ge det ett försök, men ändå inte. Jag behöver ju professionell hjälp för att kunna prioritera rätt. Det skulle enbart hjälpa mig. Men jag är livrädd för att det ska komma fram till någon.
Jag är fast besluten om att detta ej ska komma fram, så liknande svar undanbedes :)

Budget- och skuldrådgivaren har tystnadsplikt.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Helt och hållet? Om jag går dit på ett fysiskt besök? Jag både bor och arbetar i kommunen. Därav känns det extra extra besvärligt och tynger något enormt.

Det ska dom ha.
Det är samma här, bor och jobbar inom kommun. Men ingen har fått reda på något att jag går dit. Förutom dom jag berättat det för då att jag ska gå dit.

Nu vet jag inte hur det är där du bor men hos mig så registrerar man sig via dator i receptionen till den man ska besöka, som tex budget- och skuldrådgivaren.
Sedan får man stå och vänta vid receptionen tills personen kommer och ropar på en.
Så just där finns det väl en risk att någon kanske ser att man ska på besök dit.

Men du kan säkert säga till din budget- och skuldrådgivare när du ringer att du absolut inte vill att någon ska få reda på att ni ska ha möte så får man väl sköta det lite snyggare.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 004
Mottagna reaktioner
538
Poäng
597
Tack snälla. Hur går detta till? Vad hjälper dem till med? Jag tycker inte informationen på hemsidan är jätte informativ. På vilket sätt har dem hjälp dig? Hur ser ett möte ut? Har det hjälpt dig mycket?
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Tack snälla. Hur går detta till? Vad hjälper dem till med? Jag tycker inte informationen på hemsidan är jätte informativ. På vilket sätt har dem hjälp dig? Hur ser ett möte ut? Har det hjälpt dig mycket?

Jag ringde till hans direktnummer och förklarade läget att jag sitter i skiten och behöver hjälp för jag har skulder upp över öronen som jag inte kan kontrollera.
Så vi bokade in ett möte. (vet att i vissa kommuner kan det vara lång kötid) Men jag fick tid redan efter 2 veckor.

Då jag hade skuldproblem så tog jag med mig papper där jag skrivit ner alla lån, summan och räntorna på alla lånen jag har och vad jag betalar i månadskostnad.
Även kostnad för hyra, försäkringar osv.

Så när vi träffades så satte vi oss i ett rum där jag fick förklara om min situation och han räknade och berättade vad bästa lösnningen skulle vara.
Kom fram till att skuldsanering är min räddning här.. så då hämtade han lite broschyrer från KFM där det står om vad en skuldsanering innebär och lite annat smått och gott och jag fick ställa frågor osv.
Var väldigt avslappnat så det var som att prata med en kompis.

Sedan så bokade vi in ett möte igen då vi skulle skicka in en ansökan om skuldsanering. Så vid nästa möte så gick vi återigen igenom min skuldbörda och historia och han hjälpte mig skicka in en ansökan.
Nu så sitter jag med inledande! :) Så ja, han hjälpte mig jättemycket!
Dyker det upp frågor så kan jag bara slå en signal till han och fråga, så är smidigt.

Det är inte bara folk med skulder som träffar en budget- och skuldrådgivare.
Är även folk som tex ska flytta ihop med någon, gifta sig osv som undrar vad som händer med ens egen ekonomi då, hur dom ska lägga upp allt med hyran, maten.. allt mellan himmel och jord som rör ens ekonomi.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 004
Mottagna reaktioner
538
Poäng
597
Jag ringde till hans direktnummer och förklarade läget att jag sitter i skiten och behöver hjälp för jag har skulder upp över öronen som jag inte kan kontrollera.
Så vi bokade in ett möte. (vet att i vissa kommuner kan det vara lång kötid) Men jag fick tid redan efter 2 veckor.

Då jag hade skuldproblem så tog jag med mig papper där jag skrivit ner alla lån, summan och räntorna på alla lånen jag har och vad jag betalar i månadskostnad.
Även kostnad för hyra, försäkringar osv.

Så när vi träffades så satte vi oss i ett rum där jag fick förklara om min situation och han räknade och berättade vad bästa lösnningen skulle vara.
Kom fram till att skuldsanering är min räddning här.. så då hämtade han lite broschyrer från KFM där det står om vad en skuldsanering innebär och lite annat smått och gott och jag fick ställa frågor osv.
Var väldigt avslappnat så det var som att prata med en kompis.

Sedan så bokade vi in ett möte igen då vi skulle skicka in en ansökan om skuldsanering. Så vid nästa möte så gick vi återigen igenom min skuldbörda och historia och han hjälpte mig skicka in en ansökan.
Nu så sitter jag med inledande! :) Så ja, han hjälpte mig jättemycket!
Dyker det upp frågor så kan jag bara slå en signal till han och fråga, så är smidigt.

Det är inte bara folk med skulder som träffar en budget- och skuldrådgivare.
Är även folk som tex ska flytta ihop med någon, gifta sig osv som undrar vad som händer med ens egen ekonomi då, hur dom ska lägga upp allt med hyran, maten.. allt mellan himmel och jord som rör ens ekonomi.
Wow! Vad fint att det gick smidigt för dig. Får man fråga hur mycket du hade i skulder? Jag har ju fortfarande någon förhoppning om att jag ska lösa detta utan att någon får reda på det och utan KFM. Vet dock ej om detta är möjligt.
jag har inget hos kfm idag. Aldrig haft
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Wow! Vad fint att det gick smidigt för dig. Får man fråga hur mycket du hade i skulder? Jag har ju fortfarande någon förhoppning om att jag ska lösa detta utan att någon får reda på det och utan KFM. Vet dock ej om detta är möjligt.
jag har inget hos kfm idag. Aldrig haft

Det har varit tufft emellanåt, men överlag har det flytit på riktigt bra faktiskt och folk runt omkring har varit stöttande så det var skönt.

Jag hade lite över miljonen i skulder.
Hade ingenting heller hos kfm, men detta var för man klarade sig på lånade pengar varje månad. Så fanns ingen annan lösning än att släppa allting.
Så går du back varje månad och inte kan få något samlingslån eller liknande för att få ihop det så finns det nog ingen annan lösning, tyvärr.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 004
Mottagna reaktioner
538
Poäng
597
Det har varit tufft emellanåt, men överlag har det flytit på riktigt bra faktiskt och folk runt omkring har varit stöttande så det var skönt.

Jag hade lite över miljonen i skulder.
Hade ingenting heller hos kfm, men detta var för man klarade sig på lånade pengar varje månad. Så fanns ingen annan lösning än att släppa allting.
Så går du back varje månad och inte kan få något samlingslån eller liknande för att få ihop det så finns det nog ingen annan lösning, tyvärr.
Jag går plus minus noll i dagsläget. Lyckas jag hålla detta i rullning 11 månader till kan jag ansöka om samlingslån. Jag har en inkomst på mellan 26.000-36.000 i månaden. Lån på ca 500.000. 300.000 av dem är blank, resten krediter.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Jag går plus minus noll i dagsläget. Lyckas jag hålla detta i rullning 11 månader till kan jag ansöka om samlingslån. Jag har en inkomst på mellan 26.000-36.000 i månaden. Lån på ca 500.000. 300.000 av dem är blank, resten krediter.

Okej. Jag är tyvärr helkass på att råda folk när det kommer till hur man ska gå tillväga med ekonomin.
Men det låter ju super om du skulle kunna klara dig 11 månader och sedan få ett samlingslån. Även om det är tufft så är det värt det i slutet.

Men där är nog din budget- och skuldrådgivare perfekt att kontakta i detta läge.
Du kommer säkerligen få tips och råd av andra härliga medlemmar här, men skulle i ditt läge kontakta rådgivaren också.
Kolla om du kanske kan maila över skuldsumman, räntorna och det hen vill veta så kanske du kan få ett svar där eller över telefonen när hen gått igenom din situation. Så behöver du inte träffa personen om du känner att det inte är
direkt något du vill.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp