• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skuldberg efter konkurs i AB, är min plan rimlig?

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Blev efter ett stålbad av covid tvungen att försätta mitt framgångsrika företag i konkurs i slutet på 2020.

I den vevan blev jag samtidigt personligt betalningsansvarig för företagets lån med borgensåtagande, trots att långivarna hade haft betydligt större chans att få tillbaka pengarna via konkursboet, men istället kräver de mig direkt på skulderna.

Sammanlagt ca 300 000kr, plus att jag redan har personliga skulder på ca 400 000kr efter en skilsmässa/bodelning 180 000kr och ca 220 000 investerade i företaget som nu alltså brann inne.

Jag har aldrig haft någon anmärkning, har haft bra kreditvärdighet och varit otroligt noggrann med min ekonomi. Har nu en bra a-kassa och är arbetslös i en extremt hårt drabbad och nedåtgående bransch, är också ensamstående med två barn.

Jag har varit i kontakt med skuld- och budgetrådgivaren i min kommun som ganska omedelbart sade att jag var citat ”ett klockrent fall för beviljad skuldsanering”. Hon rekommenderade mig att ignorera kraven och endast betala det basala, samt CSN och billånet, då jag måste ha bil för mina barns uppehälle. Det jag får över stoppas i madrassen, har heller ingenting av värde i min ägo, allt låg i företaget.
Så snart företagets konkurs är klar så ansöker jag om skuldsanering.
Nu har breven från inkasso/KFM börjat singla in och jag sätter in allt med en klump i magen i en stor svart omärkt pärm. Detta går så otroligt emot mina principer och det är extremt tufft att inse hur chanslös jag är mot det här skuldberget.
Långivarna är helt ointresserade av att invänta konkursens sammanställning och/eller en human betalningsplan.

Min fundering är nu om jag har en chans till skusan med a-kassa? Får ut ca 24 000 i a-kassa men då är ju större delen inkomstförsäkring och det får enligt skuldrådgivaren inte utmätas. Min bransch är dessutom helt stendöd och jag skulle behöva skola om mig för att ha ett jobb som överstiger a-kassa på sikt.
Kan man genomgå skuldsanering och samtidigt studera? Alternativet är ju fortsatt arbetslös alt lågbetald utan betalningsutrymme oavsett.
Hur kan jag tänka?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 239
Mottagna reaktioner
400
Poäng
557
Nu är det väl redan försent och eftersom du är arbetslös så kan du ju inte samla din skuld, annars hade du ju kanske precis klarat av 2 st lån på ca 6000:- i månaden (Ungefär det beloppet som fogden kommer att ta av dig) och samtidigt slippa fogden och slippa ha svårt köpa/hyra själv på 5 år. Kan du inte få en anställning i den branschen du jobbar i eller är det verkligen SÅ dött ? :)
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Nu är det väl redan försent och eftersom du är arbetslös så kan du ju inte samla din skuld, annars hade du ju kanske precis klarat av 2 st lån på ca 6000:- i månaden (Ungefär det beloppet som fogden kommer att ta av dig) och samtidigt slippa fogden och slippa ha svårt köpa/hyra själv på 5 år. Kan du inte få en anställning i den branschen du jobbar i eller är det verkligen SÅ dött ? :)
Nej precis, det blev ju lite moment 22 av det, skulden uppkom i samma ögonblick som företaget försattes i konkurs. Både jag och konkursförvaltaren blev lite förvånade att de inte först påkallat fordran inom de tre veckorna från domstolsbeslutet utan hoppade direkt över till mig. Konkursen kommer därmed innebära utdelning när konkursbot inte kommer behöva betala skulderna så att säga.

Jo det är verkligen så dött. Det skulle inte löna sig ekonomiskt för mig att ta ett vanligt hel/deltidsjobb och därmed sänka min a-kassa/inkomst heller, och branschen går på sparlåga just nu och tror inte det kommer hända mycket på marknaden de närmsta 6-12 månaderna, och när det väl börjat återhämta sig tror jag inte nyanställning blir aktuellt. Jag tror det är bra att inse och förbereda sig på en massiv omstrukturering hursomhelst och vara inställd på det värre scenariot.

Sedan räcker nog inte 6000,- i lånekostnader, hade nog blivit ca 10 000,- snarare. Hade redan 4500,- på mitt privatlån sedan innan (400k) och gick precis runt med min vanliga lön, och med förmånsbil med fritt drivmedel, som även det tillkommer nu.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Ja, som rubriken lyder. Har mycket på väg till KFM efter konkurs med personlig borgen, är idag arbetslös med a-kassa och inkomstförsäkring. Har läst någonstans att försäkringar generellt inte utmäts men vet någon mer exakt?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Är det skattepliktig utmäts det
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Då är själva utbetalningen inte utmätningsbar
 

lån

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
26 September 2013
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
97
Poäng
257
Om det är en inkomstförsäkring via fackförbund så lär den ju vara skattepliktig, precis som a-kassa? Jag kan mycket väl ha fel, men det låter märkligt att just den delen är skattebefriad
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp