• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Skulder hos kronofogden - jobb i annat land i Norden

PeterPan454

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
20 Juni 2021
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej!
Jag har några frågor.

Jag vet faktiskt inte om denna tråden lämpar sig bäst i tråden om skuldsanering eller utmätning, eller som egen tråd, så flytta gärna inlägget om det anses nödvändigt till rätt del.

Jag har skulder hos kronofogden i Sverige, lite över 300.000kr, från blancolån och dylikt, jag har ingen skatteskuld eller sådant.

Hur fungerar utmätning av lön och tillgångar i annat land i Norden?

Jag står fortfarande skriven i adress i Sverige och har för avsikt att komma tillbaka till Sverige ungefär var fjärde månad iallafall, men jobb jag blivit erbjuden är i annat land i Norden.

Min lön kommer jag få till ett utländskt bankkonto i det nordiska landet.

Om jag har ansökt om skuldsanering, så förstår jag det som att det är viktigt att jag meddelar dom om förändrad inkomst genom jobb i annat nordiskt land, annars kan det bli problematiskt för beviljande och fortsatt skuldsanering om man väl skulle få en skuldsanering i Sverige?

Om jag då skulle vara fortsatt skriven i Sverige och jobba i annat land i Norden, och ändå vill ha kvar en reko kontakt med kronofogden då jag inte vill minska mina möjligheter till skuldsanering, är erat råd då att jag ska meddela kronofogden att jag jobbar utomlands, men stå kvar som skriven i Sverige, och då tills vidare göra frivilliga månadsvisa betalningar till dom i utmätning?

Samt, om jag skulle göra frivilliga månadsbetalningar varje månad i utmätning till kronofogden i Sverige, kan dom då sedan komma att be mig lämna dom min adress i det land i Norden jag bor/jobbar på, eller skulle det räknas som att jag är ärlig och ordentlig mot kronofogden om jag gör manuella betalningar varje månad, eller skulle det rimligen krävas att dom också vet adress på mig i utlandet, för att det inte ska minska chanser till skuldsanering i framtiden?

Det jag tänker då spontant på där är att dom för att säkerställa att jag i en sådan situation får behålla korrekta summan efter utmätningen varje månad skulle kunna be mig att lämna dom underlag för lönen i utlandet, och gör man det så är det ju inte långt ifrån att dom då sedan har min adress i utlandet.

Om "kravet" för att man ska anses upprätthålla en ärlig kontakt gentemot kronofogden också innefattar att dom behöver ha min adress i utlandet där jag bor och arbetar, så skulle det innebära att jag blir tvungen att överväga om det överhuvudtaget är värt att meddela dom att jag då arbetar i utlandet.



Jag hoppas att ni förstår mina frågor.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 277
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
Här kan du läsa matnyttig information i ämnet som den eminente medlemmen Jerry85 har sammanställt:

 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp