• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skulder på 90 tusen

Luna22

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
1 Augusti 2021
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
21
Poäng
112
Så. Jag har skrivit flera gånger o tjatar nog ut er men ni brukar va bra på att peppa. Jag sover dåligt av all oro kring mina skulder. Ska jag hålla ut eller låta allt gå till kronan. Vill verkligen ej det men typ omöjligt att klara mig varje månad. Ge mig pepp om ni har ni verkar grymma. Ni som har mer utgifter en inkomster. Hur har ni lyckats. Har ni några knep. Någon som varit i samma sits men lyckats hamna på fötter igen? Mvh ångest
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Andreja27

V.I.P
Poäng: 337
Blev medlem
28 April 2020
Meddelanden
526
Mottagna reaktioner
129
Poäng
337
Så. Jag har skrivit flera gånger o tjatar nog ut er men ni brukar va bra på att peppa. Jag sover dåligt av all oro kring mina skulder. Ska jag hålla ut eller låta allt gå till kronan. Vill verkligen ej det men typ omöjligt att klara mig varje månad. Ge mig pepp om ni har ni verkar grymma. Ni som har mer utgifter en inkomster. Hur har ni lyckats. Har ni några knep. Någon som varit i samma sits men lyckats hamna på fötter igen? Mvh ångest
90 tusen kronor?
Du ska inte hamna på kronofogden om du betalar .
Finns folk som har mer skuld av dig.
Det blir bra tänk inte så mycket på det annars det blir bara värre.
 

Blomsterkruka

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
14 November 2019
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
92
Poäng
267
Börja jämka om du inte redan gör och släpp lån som inte ger anmärkning till inkasso och försök få till bättre avbetalningsplan samtidigt som du väntar på att vissa skulder går till inkasso kan du använde månadskostnaderna för dom lånen till amortera/avsluta andra lån eller avbetalningar

Det har jag sett folk tipsa om

Sen visst skulder är jobbigt men tänk på att du har 90000kr
 

Luna22

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
1 Augusti 2021
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
21
Poäng
112
90 tusen kronor?
Du ska inte hamna på kronofogden om du betalar .
Finns folk som har mer skuld av dig.
Det blir bra tänk inte så mycket på det annars det blir bara värre.
Jag vet att folk har mycket mer men har så liten inkomst o ligger efter. Vet inte om jag vågar låta saker gå vidare man vet ju aldrig med inkassobolagen.
 

Luna22

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
1 Augusti 2021
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
21
Poäng
112
Börja jämka om du inte redan gör och släpp lån som inte ger anmärkning till inkasso och försök få till bättre avbetalningsplan samtidigt som du väntar på att vissa skulder går till inkasso kan du använde månadskostnaderna för dom lånen till amortera/avsluta andra lån eller avbetalningar

Det har jag sett folk tipsa om

Sen visst skulder är jobbigt men tänk på att du har 90000kr
Jag som e lite trög vad menas med jämka? Just det som jag e rädd för att låta saker gå till inkasso. Ifall de ej går med på avbetalning
 

Blomsterkruka

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
14 November 2019
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
92
Poäng
267
Jag som e lite trög vad menas med jämka? Just det som jag e rädd för att låta saker gå till inkasso. Ifall de ej går med på avbetalning

I ditt fall så får man räkna ut vad du betalar i ränta per år,
Sen ansöker man hos skatteverket att din arbetsgivare ska dra lite mindre skatt
Så det helst går plus minus noll vid nästa deklaration.

Alltså det du får tillbaka i skatt varje år tack vare räntor plockar du ut månadsvis redan i år.
Så säg att du ska få tillbaka 45000 nästa år vid deklarationen

Den summan kan du plocka ut kanske från september fram till december
Alltså 9000kr extra varje lön tills årets slut med mitt exempel
 

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 349
Mottagna reaktioner
792
Poäng
677
Har du varit i kontakt med kommunen rådgivare?

Klart 90.000 är lika illa som 900.000 man utgår från sin egen situation. Och alla hanterar stress olika.

Men det går inte att förbise faktum det är en relativt liten skuld även med låg inkomst.

Så jag tror helt klart att om du låter en "extern person" som en rådgivare titta på det utan den stress och oron du har så kanske kanske det finns en hyfsat smidig lösning.

Lycka till.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 084
Mottagna reaktioner
6 665
Poäng
4 477
Slutat låna, skaffat extrajobb, dragit in på ALLT onödigt (tillämpar sträng definition på vad som är onödigt), utnyttja betalningsfria månader, förhandla med inkassobolagen om lägre betalningar, fryst ränta, utemat väldigt sällan, handla efter veckans erbjudanden i matbutikerna (just på att handla billigt sparar vi 2-3 000 kr varje månad), bort med en del abonnemang.
Det går absolut att komma på fötter med en del trixande.
 

Egon

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
21 September 2020
Meddelanden
818
Mottagna reaktioner
303
Poäng
497
Tror en stor del här på forumet hade gjort vad som helst för att bara ha 90,000 SEK i lån.


Det är extremt lätt att åtgärda och att släppa en så pass liten summa till Kronofogden är otänkbart i min värld.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 084
Mottagna reaktioner
6 665
Poäng
4 477
Tror en stor del här på forumet hade gjort vad som helst för att bara ha 90,000 SEK i lån.


Det är extremt lätt att åtgärda och att släppa en så pass liten summa till Kronofogden är otänkbart i min värld.
Håller med dig men vet också att ibland när föreläggandet är ett faktum och man inte vet hur man ska få ihop krävt belopp så är det inte så långt ifrån att man hamnar hos Kf. Personligen har jag alltid lyckas skaka fram pengar så det inte går till utslag men det är extremt påfrestande för psyket att hålla på och trixa. Tur att det här forumet finns så man har lärt sig en del "ekonomiska tips och trix" och en del är väl mer extrema än andra kan jag tycka men alla sätt är bra, utom de dåliga och ibland tyvärr får även de dåliga duga :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp