• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Skulder skickas till inkasso efter inledande skuldsanering

hamre

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
28 November 2022
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Hej!

Tänkte kolla med dom kunniga personerna här angående en liten fråga jag har.

Fick mitt inledande till skuldsanering i November 2022. Nu eftersom jag inte betalar något mer på mina skulder så börjar ju företagen skicka skulderna till inkasso. Då är det ju ett annat bolag än det jag angav i ansökan till skuldsanering.

Någon som vet vad som händer då? Fick precis ett samtal från ett inkassobolag där dom ville ha pengar och hade ingen aning om att jag hade skuldsanering.

Är så rädd för att jag kommer fortfarande ha skulder kvar efter min skuldsanering även fast jag i verkligheten inte tagit på mig några mer skulder. Bara att dom skulder jag redan hade går till inkasso och dom inte bryr sig om att jag har skuldsanering.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
Hej!

Tänkte kolla med dom kunniga personerna här angående en liten fråga jag har.

Fick mitt inledande till skuldsanering i November 2022. Nu eftersom jag inte betalar något mer på mina skulder så börjar ju företagen skicka skulderna till inkasso. Då är det ju ett annat bolag än det jag angav i ansökan till skuldsanering.

Någon som vet vad som händer då? Fick precis ett samtal från ett inkassobolag där dom ville ha pengar och hade ingen aning om att jag hade skuldsanering.

Är så rädd för att jag kommer fortfarande ha skulder kvar efter min skuldsanering även fast jag i verkligheten inte tagit på mig några mer skulder. Bara att dom skulder jag redan hade går till inkasso och dom inte bryr sig om att jag har skuldsanering.
Inkassobolag säljer skulder mellan sig och då kan det ske som du varit med om. Dessutom så kanske inte inkassobolagen fått information om din inledande skuldsanering av de som skickat till inkasso kan jag tänka mig.

Meddela bara att du har inledande skuldsanering sedan 22-11-XX och att alla skulder innan detta datum ingår i saneringen.
Det kommer inte att finnas några skulder kvar efter saneringen och om någon kontaktar dig då så svara samma sak. Bra om du sparar alla beslut mm så du kan visa upp om så skulle ske.

Jag blev klar med min sanering i april-22 och jag har inte hört ngt från någon av mina borgenärer efteråt.
 

hamre

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
28 November 2022
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Inkassobolag säljer skulder mellan sig och då kan det ske som du varit med om. Dessutom så kanske inte inkassobolagen fått information om din inledande skuldsanering av de som skickat till inkasso kan jag tänka mig.

Meddela bara att du har inledande skuldsanering sedan 22-11-XX och att alla skulder innan detta datum ingår i saneringen.
Det kommer inte att finnas några skulder kvar efter saneringen och om någon kontaktar dig då så svara samma sak. Bra om du sparar alla beslut mm så du kan visa upp om så skulle ske.

Jag blev klar med min sanering i april-22 och jag har inte hört ngt från någon av mina borgenärer efteråt.
Tack så mycket för det svaret. Då ska jag säga det till dom som ringer så hoppas jag dom godtar det.

Ska självklart spara allting som har med saneringen att göra så man kan bevisa om det behövs. :)
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 668
Mottagna reaktioner
947
Poäng
787
Hej!

Tänkte kolla med dom kunniga personerna här angående en liten fråga jag har.

Fick mitt inledande till skuldsanering i November 2022. Nu eftersom jag inte betalar något mer på mina skulder så börjar ju företagen skicka skulderna till inkasso. Då är det ju ett annat bolag än det jag angav i ansökan till skuldsanering.

Någon som vet vad som händer då? Fick precis ett samtal från ett inkassobolag där dom ville ha pengar och hade ingen aning om att jag hade skuldsanering.

Är så rädd för att jag kommer fortfarande ha skulder kvar efter min skuldsanering även fast jag i verkligheten inte tagit på mig några mer skulder. Bara att dom skulder jag redan hade går till inkasso och dom inte bryr sig om att jag har skuldsanering.
Nått som kan komma att hända under hela saneringen. Inkassobolagen säljer skulder kors o tvärs. Ha bara kvar all dokumentation kring dina skulder så hänvisar du till att de ingår i din sanering.
Jag tillhör ju dom som råkat ut för två inkassobolag som försökt kräva mej på resterande skulder efter avslutad sanering. Hänvisade dom till att dessa ingick i min sanering så sen blev det lugnt.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
Tack så mycket för det svaret. Då ska jag säga det till dom som ringer så hoppas jag dom godtar det.

Ska självklart spara allting som har med saneringen att göra så man kan bevisa om det behövs. :)
Om dom inte godtar det så hänvisar du dom till KFM.
 

Flingan

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Augusti 2022
Meddelanden
206
Mottagna reaktioner
129
Poäng
317
Jag slutade med betala. Det tog ett tag innan några började skicka till inkasso.
Fick inledande i sep, slutade betala vid ansökan i juni.

Tror jag fick min första inkasso räkning vid november.
I dec fick jag två som skickat till kfm. Ena drog tillbaka efter att jag förklarade läget, andra ligger kvar.

De jonglerar mellan de olika ställena. Hoppas på att få ett beslut snart. Kanske slutar det då.
Fick en inkasso räkning häromdagen med
 

hamre

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
28 November 2022
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Åh va irriterad jag blir.

Tog en delbetalning hos 3 på en mobil för länge sedan som jag inkluderade i ansökan till skuldsanering.

Tyvärr så skickar 3 enbart varje faktura till inkasso istället för att skicka hela skulden dit på en gång. Så idag fick jag ett brev från kronofogden att jag är tvungen att betala den skulden eftersom den uppkom efter att skuldsaneringen inleddes pga att fakturan var efter det datumet. Blir så iriiterad.

Har självklart skickat till 3 och frågat om dom kan skicka hela skulden istället för varje faktura och ska ringa till KFM imorgon och se hur jag ska gå vidare. Ville bara skriva av mig.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp