• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skuldsättning....igen!

Modomio

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Mars 2022
Meddelanden
487
Mottagna reaktioner
203
Poäng
407
Hur / på vilket sätt grundar du ditt påstående att jag är i fasen att jag söker enkla lösningar?

Jag försöker bli av med bilen, söker billigare lägenhet, och extra jobb som passar ihop med mina ordinarie arbetstider! Håller på gå igenom min garderob nu för att sälja kläder jag inte använder.

Tyvärr tycker jag en del av er försöker "sätta en på plats", men jag kan ta det...men finns många andra som inte kan och utan att veta hur det påverkar en person!
Har en anhörig som valde att hoppa från balkongen och avsluta sitt liv när KFM knackade på dörren, förmodligen pga skam och det är svårt att be om hjälp / erkänna vilken situation man befinner sig i!

Tillbaka till det viktigaste:
Gör allt du kan för att hitta ett extra jobb asap. Som någon nämnde slösa inte din tid och energi på sk mys.shopper osv när i praktiken går att tjäna några hundringar/månad som kommer göra dig bara hopplös. Du behöver akuta åtgärder och ser att du verkligen vill hitta en lösning men du behöver några extra tusen lappar varje månad.

Jag har hamnat i en liknande situation dvs att inte kunna betala av alla månadskostnaderna och blev lite desperat. Fokuserat då att hitta extra jobb så snabbt som möjligt. Sökte en utbildning och fick CSN från början men sen fick jag mitt extra jobb. Var tufft men gick otroligt snabbt: att dela ut tidningar/reklam under nätterna fr ca kl.3 fram till kl.6 .. fick ut ca 9000kr ibland mer när vi fick extra reklam, sen dusch, frukost och till mitt vanliga jobb. Gjorde det en period innan det blev bättre sen körde snöbollen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

shoppoholic

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
22 Mars 2023
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
27
Poäng
92
Jag avser inte att försöka förminska dina känslor i detta.

Det jag har sett i de allra flesta svaren du fått här är att du fått mkt empati för din situation. Inte så mkt att man försöker "sätta dig på plats".
Sedan har jag förstått det som att du kände at det blev att ta på din intigritet med att svara på vissa frågor. Ganska vanligt skulle jag vilja påstå att man känner så när man sitter i skiten.

Utöver det - väldigt väldigt många här inne vet exakt hur det är med skammen, ångesten, det dåliga samvetet, ensamheten och ja även självmordstankarna när man sitter i en tuff ekonomisk situation.
Väldigt många vet därför också vilken enorm process detta är där man ofta är desperat efter en lösning.

Men, jag är alldeles oavsett vad väldigt ledsen för din skull. Och som jag skrev i mitt inlägg före detta - tog du just det jag skrev om att söka efter "enkla" lösningar som ett påhopp och ett försök att sätta dig på plats så var inte det vad jag menade. Och jag bet om ursäkt.
Accepterar din ursäkt, men har inte fått en förklaring till varför du påstår att jag hoppas på en " enkel lösning "?
 

shoppoholic

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
22 Mars 2023
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
27
Poäng
92
Att påstå att man försöker hitta enkla lösningar, är ens egen tolkning, utan att se till " helheten " , lyssna in utan att dra förhastade slutsatser!

Som jag skrev tidigare, tog mig två veckor innan jag vågade skriva ett inlägg/ be om hjälp/tips!
 
Senast ändrad:

Silent Mixing

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
3 April 2023
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Känner verkligen med dig.. Uppgivet läge du befinner dig i.
Jag har inga direkta råd att ge, antar att du har det billigaste internet som går att hitta, mobilabonnemang, billigaste A-kassa osv.
Du känner ingen närmast dig som behöver bil, men ingen har, som kan tänka sig att betala halva kostnaden för att nyttja bilen tills den är klar.
Alla har redan kommit med massa alternativ till inkomst osv. Men kram iaf och hoppas du lyckas med något.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Det absolut viktigaste är att du söker och får professionell hjälp ang ditt mående, så du kan bygga dig stark och kan stå över impulserna att köpa saker.
Det är väldigt skrämmande att efter skuldsanering har nya skulder uppkommit på ett hissnande belopp utan att du eller ngn annan i din närhet dragit i handbromsen redan vid lån på 10 000 kr!

Går du back så finns det inget du kan göra om du inte har ngn släkting som kan ta ett stort samlingslån mot att du lämnar över din ekonomi till denne släkting under tiden du går i kbt.
Annars är det bara att släppa allt och ta löneutmätning så du åtminstone slipper akuta ekonomiska problem och kan koncentrera dig på behandling.
Jag är väl sist av alla här att rekommendera att man släpper sina skulder men i ditt fall så har jag svårt att se en annan lösning.
Du måste först och främst bli av ditt beroende, gå till botten med det. Så får du ta den ekonomiska biten därefter.
Säkra pengar till hyra och bara det nödvändigaste och betala inget mer på skulderna. Boka tid till VC redan imorgon och berätta hela din historia. Det är steg ett.
Lycka till (du förtjänar att må bra!)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp