• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skuldsanering, är det möjligt?

Se12345

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
6 November 2019
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej!

I december kommer jag vara tvungen att släppa mina lån. Har idag inga betalningsanmärkningar eller något hos kronofogden.

Inkomst ca 450.000 / år. Får ut ca 26.000 efterskatt.
33 år
1 barn varannan vecka.
Separerad
Bor i lägenhet.
Exet bor i kvar i huset.äger 50%, Köpt för 750.000 , lån kvar 700.000. Inget övervärde.
12 st olika lån.
4 vettiga lån och 8 sms / snabblån som jag ska betala ca 19.500 kr på i månaden.
Total summa på lånen ca 1.1 miljon.

Lånen har uppkommit av dels dålig bilaffär 4-500.000 och resterande spel. Har inte varit spelfri i mer än 1-2 månader.
I juni när jag mådde som sämst har jag besökt läkare och och pratat med psykolog, fått utskrivet antidepressiva och har precis börjat gå på en behandling för att bli helt spelfri. Givetvis spärrad på spelpaus.

Har haft ett möte med budget och skuldrådgivaren i kommunen, nästa vecka på tisdag ska vi fylla i dom sista uppgifterna och sedan skicka in ansökan om skuldsanering.

Vad tror ni? Finns det någon chans?

Är jäkligt trött på det här pusslandet och känner mest att det vore en lättnad att bara släppa allt och sen får man se hur det går.

Angående huset så trodde rådgivaren inte att dom kommer tvinga exet att sälja huset eftersom att hon betalar dom lånen plus att det är ett barn som bor där. Och att det inte finns något övervärde i princip. Kan det stämma?

När jag har släppt i december, kan det finnas en chans att få skatteåterbäringen som kommer i april? Har betalt över 100k i ränta i år så borde få tillbaka en slant där.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Se12345

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
6 November 2019
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Sjukt att mitt UC betyg är 5.4%, vid uppdateringen den här månaden kommer det sjunka lite då jag hade 40% av en kreditanvänd och till uppdateringen 5% .

Behöver igentligen bara samla 240.000, då går kostnaden ner från 19.5 till ca 13.000 i månaden och då går jag runt. Men vem har man störst chans hos då? Söka direkt hos antingen Balanzia eller Norwegian??? Eller testa advisa.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Du kan behöva sälja din del av huset möjligen. Att stå med ett betalningsansvar för en fastighet du inte bor i är inte säkert det funkar.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Advisa/lendo skulle jag köra på
 

flixor

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
28 Mars 2019
Meddelanden
78
Mottagna reaktioner
40
Poäng
137
Hej!

I december kommer jag vara tvungen att släppa mina lån. Har idag inga betalningsanmärkningar eller något hos kronofogden.

Inkomst ca 450.000 / år. Får ut ca 26.000 efterskatt.
33 år
1 barn varannan vecka.
Separerad
Bor i lägenhet.
Exet bor i kvar i huset.äger 50%, Köpt för 750.000 , lån kvar 700.000. Inget övervärde.
12 st olika lån.
4 vettiga lån och 8 sms / snabblån som jag ska betala ca 19.500 kr på i månaden.
Total summa på lånen ca 1.1 miljon.

Lånen har uppkommit av dels dålig bilaffär 4-500.000 och resterande spel. Har inte varit spelfri i mer än 1-2 månader.
I juni när jag mådde som sämst har jag besökt läkare och och pratat med psykolog, fått utskrivet antidepressiva och har precis börjat gå på en behandling för att bli helt spelfri. Givetvis spärrad på spelpaus.

Har haft ett möte med budget och skuldrådgivaren i kommunen, nästa vecka på tisdag ska vi fylla i dom sista uppgifterna och sedan skicka in ansökan om skuldsanering.

Vad tror ni? Finns det någon chans?

Är jäkligt trött på det här pusslandet och känner mest att det vore en lättnad att bara släppa allt och sen får man se hur det går.

Angående huset så trodde rådgivaren inte att dom kommer tvinga exet att sälja huset eftersom att hon betalar dom lånen plus att det är ett barn som bor där. Och att det inte finns något övervärde i princip. Kan det stämma?

När jag har släppt i december, kan det finnas en chans att få skatteåterbäringen som kommer i april? Har betalt över 100k i ränta i år så borde få tillbaka en slant där.

Hej! Jag har själv inte gjort någon skuldsanering eller liknande, så jag jag ber om ursäkt för lite oinsatta inspel.
Har du 1.1 miljon i lån (blanco och sms) utöver bolånet på 700.000?
Hur länge har du haft dina skulder? Vad har du för överenskommelse med ditt ex om huset? Ersätter hon/han dig för dina kostnader?

Du har ju en ganska bra inkomst och ett hyfsat UC-betyg, så jag undrar om du inte har möjlighet att fixa det här utan skuldsanering. Även om det är tufft så skulle du kanske kunna klara av att få en bättre tillvaro om du lyckas bli av med sms-lånen och har kvar de vettiga lånen. Säg att du lyckas bli av med sms-lånen och på sikt får till okej villkor på dina vettiga lån.
Exempelberäkning: Med en miljon i skulder till en ränta på 7.5% blir du skuldfri efter drygt 7 år om du betalar 15000 i månaden. (obs beräkning utan skatteavdrag 30%). Om du betalar 10 000 i månaden blir du skuldfri efter 13 år. (jag har bifogat ett litet exempel på tid till skuldfrihet med lån på 1,000,000 beroende på ränta/månadsbetalning).

Som du skriver är nummer ett är att få till ett samlingslån via typ Advisa! Om det inte går vägen just nu tror jag att en bra metod för dig skulle kunna vara att kolla den här tråden. https://www.lånforum.se/threads/snowball-metoden-för-att-bli-av-med-lån-snabbast-möjligt.12210/
Kontakta dina långivare och försök få till en uppgörelse med dem först och försök varje halvår få bättre samlingslån, innan du dras in i en lång byråkratisk process med KFM, där du behöver hoppas på beslut som ligger utanför din kontroll.

Jag förstår att du är trött på pusslande och vill släppa allt. Samtidigt tror jag att du kommer att fixa det här oavsett skuldsaneringsbeslut eller inte!
 

Bilagor

  • återbetalningstid_ränta_månadsbetalning.PNG
    återbetalningstid_ränta_månadsbetalning.PNG
    8.1 KB · Visningar: 19
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp