• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering: Frågerformulär till alla som skickat in en ansökan

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 768
Mottagna reaktioner
1 547
Poäng
1 117
Många här som undrar en del över sina förutsättningar och om vad chanserna är att få igenom en skuldsanering.
Tänkte göra en anonym samlingstråd med ett antal frågor till alla som sökt skuldsanering som ni får svara kort på (eller långt) om ni vill och har tid, det hade uppskattats.

Detta enbart för att hjälpa andra användare på forumet att bättre räkna ut sina chanser till skuldsanering, detta då tiderna blir tuffare för oss skuldsatta när räntan går upp, inflationen gör att allt blir dyrare och intresset ökar för många att ta denna väg ut.

Kopiera gärna nedan formulär och svara i höger spalt:

FRÅGOR:............................................................................. SVAR.................................................................................................................................
1. Hur gammal var du när du sökte skuldsanering? 18-25 år, 25-30år, 30-35 år, 35-40 år, 40+1.
2. Var det som privatperson eller företagare som du gjorde ansökna om skuldsanering2.
3. Hur mycket skulder hade du totalt? avrunda till närmaste 50.000, eller 100.000 om du är osäker3.
4. Hur många lån/kreditgivare hade du skulder till vid ansökan?4.
5. Hade du barn när du gjorde ansökan?5.
6. Ansökta du skuldsanering på nätet eller gick via kommunens skuldrådgivare?6.
7. Hur gammalt var ditt senaste lån vid ansökan?7.
8. Släppte du alla skulder till kronofogden före du gjorde en ansökan om skuldsanering eller sökte direkt?8.
9. Förutsatt du inte släppte skulder innan ansökan? Slutade du använda uttag av krediter innan?9.
10. Hade du skulder till Skattevekert vid ansökan? I så fall, ungerfärligt belopp:10.
11. Om din skuldsanering kommer från spelskulder, hur länge efter du slutade spela gjorde du en ansökan?11.
12. Blev du beviljad inledande skuldsanering?12.
13. Om du blev beviljad inledande skuldsanering, gick det igenom hela vägen?13.
14. Om du blev beviljad inledande, men nekad i senare skede, vad var anledningen?14.
15. Om du blev nekad inledande skuldsanering, vad var anledningen?15.
16. Om du blev nekad inledande, gjorde du en överklagan och fick igenom det?16.

Berätta också gärna om ni har övriga saker som kan vara viktigt att tänka på, eller tips och trips inför en skuldsanering.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Flingan

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Augusti 2022
Meddelanden
206
Mottagna reaktioner
129
Poäng
317
Jag kan bara dra mitt. Orkar inte kopiera


30-35år
Privatperson
Barn
900 000 + i skulder
Osäker till hur många. Men flertalet
Ansökte på nätet
Slutade betala varenda lån/avbet/kredit samma månad eller månaden efter jag ansökte. Hade inget vid KFM eller inkasso innan.
Inga skulder till skatteverket.
Mitt senaste lån var nog 8 månader. Ett samlingslån.
Hade helt slutat använda krediter.

Hade en tydlig brytpunkt. Kunde uppvisa orsaken till skulderna, vilket ej berodde på spel. Jag blev rätt o slätt lurad av ett ex.
Hade innan kämpat för att få ihop det. Gjort vad jag kunnat, sålt saker, jobbat extra, kämpat med olika samlingslån osv.

Fått inledande.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 518
Mottagna reaktioner
6 118
Poäng
4 147
Ålder vid ansökan 47 år.
Ett barn hemma då numera utflyttad.
Släppte alla lån våren 2018 och sökte skuldsanering i maj 2018.
Innan jag släppte var lånen ca 900000 kr och 29 olika lån.
Sista lånet togs två månader innan jag släppte allt fick redovisa efter inledande vad det lånet använts till plus en del annat.
Blev långtidssjukskriven och fick vänta länge på ersättning från försäkringskassan och det blev mitt fall.
Flyttade till billigare lägenhet, jobbade extra, försökte få avbetalningsplaner men gav upp när första bolaget skickade till inkasso trots att vi kommit överens om att jag skulle betala veckan efter, inkassobolaget gick bara med på sex månaders avbetalning på en skuld på 350 000 kr.
Fick inledande I november 2018 och har nu 9 inbetalningar kvar på min sanering.
 

Wizard71

Viktig medlem
Poäng: 166
Blev medlem
15 Januari 2023
Meddelanden
71
Mottagna reaktioner
55
Poäng
166
51 vin ansökan
Privat
Inga barn
509.000 skuld
9 aktörer
Ansökte via skuldrådgivning
Senaste lån 2015
Slutade med betalning pga omöjliga räntor på lån som mitt x tagit i mitt namn, polisutredning! Nedlagd av åklagaren pga inget samarbete med myndigheter i Panama där x:ett kom ifrån! Började ta sms lån och hålla mig flytande!
Inga skatteskulder.
Allt gick tillslut åt helvete och räntorna steg trots att jag hade utmätning sedan 2015-16 så minskade inte skulderna, kontaktade skuldrådgivning juni 2022.
Inledande mitten på oktober
Betalplan vid årsskiftet
Väntar på beslut
 

Livat Liv

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
13 September 2022
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
1. 40+
2. Privatperson
3. Runt 730 000
4. 14
5. Nej
6. Sökte via nätet efter kontakt med skuldrådgivare.
7. 2 år och 5 månader
8. Släppte alla skulder innan ansökan.
9 --
10. Inga skatteskulder
11. Inga spelskulder
12. Nej
13. --
14. --
15. Ej kvalificerat insolvent
16. Har ej överklagat, men precis skickat in en ny ansökan efter sex månaders väntetid.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
1. 40+
2. Privatperson
3. Runt 800 000
4. 27
5. Nej
6. Sökte via nätet
7. 2 år
8. Släppte alla skulder innan ansökan.
9 --
10. Inga skatteskulder
11. Inga spelskulder
12. Ja
13. Ja, klar april 2022
14. --
15. --
16. --
 

Jeni

Kunnig medlem
Poäng: 236
Blev medlem
7 Januari 2023
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
86
Poäng
236
1. Hur gammal var du när du sökte skuldsanering? 18-25 år, 25-30år, 30-35 år, 35-40 år, 40+ 35-40
2. Var det som privatperson eller företagare som du gjorde ansökna om skuldsanering PRIVATPERSON
3. Hur mycket skulder hade du totalt? avrunda till närmaste 50.000, eller 100.000 om du är osäker 2,2 MILJONER
4. Hur många lån/kreditgivare hade du skulder till vid ansökan? VÄLDIGT MÅNGA ÖVER 100 OLIKA SKULDER MÅNGA BORGENÄRER
5. Hade du barn när du gjorde ansökan? 2 BARN UNDER 10 ÅR
6. Ansökta du skuldsanering på nätet eller gick via kommunens skuldrådgivare? PRIVAT/NÄTET
7. Hur gammalt var ditt senaste lån vid ansökan? 4 ÅR MEN SENSTE SKULD VAR EN MÅNAD GAMMAL
8. Släppte du alla skulder till kronofogden före du gjorde en ansökan om skuldsanering eller sökte direkt? SLÄPPTE HADE LÖNEUTMÄTNING 4 ÅR FÖRST
9. Förutsatt du inte släppte skulder innan ansökan? Slutade du använda uttag av krediter innan? NEJ HADE TILLGÅNG TILL KREDITER
10. Hade du skulder till Skattevekert vid ansökan? I så fall, ungerfärligt belopp: 30.000 RESTSKATT
11. Om din skuldsanering kommer från spelskulder, hur länge efter du slutade spela gjorde du en ansökan? GICK EN BEHANDLING NÄR JAG SLÄPPTE
12. Blev du beviljad inledande skuldsanering? JA
13. Om du blev beviljad inledande skuldsanering, gick det igenom hela vägen? FICK BETALPLAN GODKÄNDE DEN EN MÅNAD SENARE VÄNTAR NU
14. Om du blev beviljad inledande, men nekad i senare skede, vad var anledningen? -
15. Om du blev nekad inledande skuldsanering, vad var anledningen? BLEV NEKAD FÖR 2 ÅR SEDAN. DÅLIG HANDLÄGGARE PÅSTOD MINA SKULDER BARA GÅTT TILL ÖVERKONSUMTION OCH SHOPPING , TOG INTE HÄNSYN TILL SPELMISSBRUKET ELLER ATT JAG GÅTT BEHANDLING, HANDLÄGGAREN TALADE KNACKLIG SVENSKA OCH SAMTALET VAR ÖVER PÅ 5 MIN.
16. Om du blev nekad inledande, gjorde du en överklagan och fick igenom det? ORKADE INTE ÖVERKLAGA FORTSATTE LÖNEUTMÄTNING 2 ÅR TILLS JAG SÖKTE IGEN. HANDLÄGGAREN SA REDAN I SAMTALET ATT JAG BODE BLIVIT BEVILJAD FÖRSTA GÅNGEN. VÄNTAR PÅ SLUTGILTLIGT BESLUT NU JAG HAR BÖRJAT BETALA EFTER MIN BETALPLAN OCH HAR 1600 I BUFFERT. UPPDATERAR NÄR BESLUTET VUNNIT LAGA KRAFT.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 518
Mottagna reaktioner
6 118
Poäng
4 147
1. Hur gammal var du när du sökte skuldsanering? 18-25 år, 25-30år, 30-35 år, 35-40 år, 40+ 35-40
2. Var det som privatperson eller företagare som du gjorde ansökna om skuldsanering PRIVATPERSON
3. Hur mycket skulder hade du totalt? avrunda till närmaste 50.000, eller 100.000 om du är osäker 2,2 MILJONER
4. Hur många lån/kreditgivare hade du skulder till vid ansökan? VÄLDIGT MÅNGA ÖVER 100 OLIKA SKULDER MÅNGA BORGENÄRER
5. Hade du barn när du gjorde ansökan? 2 BARN UNDER 10 ÅR
6. Ansökta du skuldsanering på nätet eller gick via kommunens skuldrådgivare? PRIVAT/NÄTET
7. Hur gammalt var ditt senaste lån vid ansökan? 4 ÅR MEN SENSTE SKULD VAR EN MÅNAD GAMMAL
8. Släppte du alla skulder till kronofogden före du gjorde en ansökan om skuldsanering eller sökte direkt? SLÄPPTE HADE LÖNEUTMÄTNING 4 ÅR FÖRST
9. Förutsatt du inte släppte skulder innan ansökan? Slutade du använda uttag av krediter innan? NEJ HADE TILLGÅNG TILL KREDITER
10. Hade du skulder till Skattevekert vid ansökan? I så fall, ungerfärligt belopp: 30.000 RESTSKATT
11. Om din skuldsanering kommer från spelskulder, hur länge efter du slutade spela gjorde du en ansökan? GICK EN BEHANDLING NÄR JAG SLÄPPTE
12. Blev du beviljad inledande skuldsanering? JA
13. Om du blev beviljad inledande skuldsanering, gick det igenom hela vägen? FICK BETALPLAN GODKÄNDE DEN EN MÅNAD SENARE VÄNTAR NU
14. Om du blev beviljad inledande, men nekad i senare skede, vad var anledningen? -
15. Om du blev nekad inledande skuldsanering, vad var anledningen? BLEV NEKAD FÖR 2 ÅR SEDAN. DÅLIG HANDLÄGGARE PÅSTOD MINA SKULDER BARA GÅTT TILL ÖVERKONSUMTION OCH SHOPPING , TOG INTE HÄNSYN TILL SPELMISSBRUKET ELLER ATT JAG GÅTT BEHANDLING, HANDLÄGGAREN TALADE KNACKLIG SVENSKA OCH SAMTALET VAR ÖVER PÅ 5 MIN.
16. Om du blev nekad inledande, gjorde du en överklagan och fick igenom det? ORKADE INTE ÖVERKLAGA FORTSATTE LÖNEUTMÄTNING 2 ÅR TILLS JAG SÖKTE IGEN. HANDLÄGGAREN SA REDAN I SAMTALET ATT JAG BODE BLIVIT BEVILJAD FÖRSTA GÅNGEN. VÄNTAR PÅ SLUTGILTLIGT BESLUT NU JAG HAR BÖRJAT BETALA EFTER MIN BETALPLAN OCH HAR 1600 I BUFFERT. UPPDATERAR NÄR BESLUTET VUNNIT LAGA KRAFT.
1600 i buffert var bra, då har de höjt det beloppet.
 

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
439
Mottagna reaktioner
266
Poäng
437
1. Hur gammal var du när du sökte skuldsanering? 18-25 år, 25-30år, 30-35 år, 35-40 år, 40+50+
2. Var det som privatperson eller företagare som du gjorde ansökna om skuldsaneringPrivat
3. Hur mycket skulder hade du totalt? avrunda till närmaste 50.000, eller 100.000 om du är osäker900kkr
4. Hur många lån/kreditgivare hade du skulder till vid ansökan?20+
5. Hade du barn när du gjorde ansökan?0
6. Ansökta du skuldsanering på nätet eller gick via kommunens skuldrådgivare?Online
7. Hur gammalt var ditt senaste lån vid ansökan?11+ år
8. Släppte du alla skulder till kronofogden före du gjorde en ansökan om skuldsanering eller sökte direkt?Allt hos KFM, lång löneutmätning innan ansökan.
9. Förutsatt du inte släppte skulder innan ansökan? Slutade du använda uttag av krediter innan?-
10. Hade du skulder till Skattevekert vid ansökan? I så fall, ungerfärligt belopp:Nej
11. Om din skuldsanering kommer från spelskulder, hur länge efter du slutade spela gjorde du en ansökan?-
12. Blev du beviljad inledande skuldsanering?Ja
13. Om du blev beviljad inledande skuldsanering, gick det igenom hela vägen?Ja
14. Om du blev beviljad inledande, men nekad i senare skede, vad var anledningen?-
15. Om du blev nekad inledande skuldsanering, vad var anledningen?-
16. Om du blev nekad inledande, gjorde du en överklagan och fick igenom det?-
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp