Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Loanstep - Lån utan UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Lån utan UC

Skuldsanering och fru / sambo påverkas?

Biggi

Aktiv medlem
Poäng: 7
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Ni som lever som gifta eller sambo. Om jag skulle bli beviljad skuldsanering, hur drabbar de då min fru. Har precis erkänt alla mina skulder jag dragit på mig då jag fastnat och lånat pengar för att investera i aktier osv som gått helt åt skogen. Har närmare 2 miljoner i skulder och verkar som jag kan få skuldsanering. Inget har gått vidare någon stans utan klarat att betala allt tills sista räntehöjningarna.
Men nu när min fru inte varit inblandad i detta så vill jag att de drabbar henne så lite som möjligt.
Försökt kolla med kf om hur de skulle bli, och dom kan inte ta hennes pengar eller henens ägodelar vid skuldsanering.
Och att de kanske skulle bli lite lättare att på börja skuldsaneringen då jag inte har nån löneutmätning.
Men hur beräknas existensminimum på mig? Om hennes lön räcker till för mitt och hennes existensminimum tar dom hela min lön då? Eller delas hushållets uppgifter upp på två och jag får betala min del och hon sin del sen får hon behålla resten?

• Nystartslån
  • Lån utan UC

Fiskmås

Aktiv medlem
Poäng: 41
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
12
Poäng
41
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 347
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Meddelanden
24 339
Mottagna reaktioner
11 750
Poäng
8 347
Det tas ingenting av någon i en skuldsanering

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Meddelanden
1 241
Mottagna reaktioner
680
Poäng
637
Ni som lever som gifta eller sambo. Om jag skulle bli beviljad skuldsanering, hur drabbar de då min fru. Har precis erkänt alla mina skulder jag dragit på mig då jag fastnat och lånat pengar för att investera i aktier osv som gått helt åt skogen. Har närmare 2 miljoner i skulder och verkar som jag kan få skuldsanering. Inget har gått vidare någon stans utan klarat att betala allt tills sista räntehöjningarna.
Men nu när min fru inte varit inblandad i detta så vill jag att de drabbar henne så lite som möjligt.
Försökt kolla med kf om hur de skulle bli, och dom kan inte ta hennes pengar eller henens ägodelar vid skuldsanering.
Och att de kanske skulle bli lite lättare att på börja skuldsaneringen då jag inte har nån löneutmätning.
Men hur beräknas existensminimum på mig? Om hennes lön räcker till för mitt och hennes existensminimum tar dom hela min lön då? Eller delas hushållets uppgifter upp på två och jag får betala min del och hon sin del sen får hon behålla resten?
Det brukar tyvärr inte ses positivt i skuldsanering detta m att man skuldsatt sej på aktier o dyl.
Du ska ju stå för din del av era gemensamma kostnader. Om din fru tjänar mer så förväntas hon bidra m mer men du ska ju fort bidra m din del.
Men det blir ju inte så att all din inkomst ska gå till betalning till skusan.

Biggi

Aktiv medlem
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Det brukar tyvärr inte ses positivt i skuldsanering detta m att man skuldsatt sej på aktier o dyl.
Du ska ju stå för din del av era gemensamma kostnader. Om din fru tjänar mer så förväntas hon bidra m mer men du ska ju fort bidra m din del.
Men det blir ju inte så att all din inkomst ska gå till betalning till skusan.
Okej för fru får ut ca 16.000 och jag någon stans mellan 36000-42000 så vi hoppas nu bara att hon bara behöver bidra med halva kostnaden. För då får vi inte så mycket sämre än idag.

Sen de kan väl inte vara värre än spelmissbruk, alkoholmissbruk osv? Det har ju tyvärr blivit en form av missbruk för mig också och vad jag förstår de som får många med dessa missbruk sanering bara dom är fria från sina problem.

Biggi

Aktiv medlem
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Är det nån som är i liknande situation som skulle vilja dela med sig hur upplägget blev med godkänd sanering?

wiran

V.I.P
Poäng: 457
Meddelanden
752
Mottagna reaktioner
254
Poäng
457
Är det nån som är i liknande situation som skulle vilja dela med sig hur upplägget blev med godkänd sanering?
Såhär blev det för mig iaf, bor i hyresrätt och är sambo.
Om det går så långt att du får skuldsanering så räknas din partners inkomst in hur mycket du ska och kan betala in. Inga pengar tas från din partner och den person som inte har sanering förväntas betala mer/mindre/lika.
Jag ska betala 44% av hushållets fasta utgifter och min sambo 56% enligt beslutet på skuldsaneringen.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 817
Meddelanden
9 011
Mottagna reaktioner
5 804
Poäng
3 817
I ditt fall så tjänar du mycket mer än din sambo så halva hyran får du behålla och ert förbehållsbelopp blir enligt det man erhåller som sambo, finns på kfm sida hur mycket det är. Sen får du ev behålla för sjukdom/läkemedel om du har det och det är lite över 300 kr i dagsläget. I januari är det nya belopp som gäller.
Dagis, resekostnader får man behålla för om det är aktuellt.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 347
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Meddelanden
24 339
Mottagna reaktioner
11 750
Poäng
8 347
I ditt fall så tjänar du mycket mer än din sambo så halva hyran får du behålla och ert förbehållsbelopp blir enligt det man erhåller som sambo, finns på kfm sida hur mycket det är. Sen får du ev behålla för sjukdom/läkemedel om du har det och det är lite över 300 kr i dagsläget. I januari är det nya belopp som gäller.
Dagis, resekostnader får man behålla för om det är aktuellt.
Det är inte alls halva hyran, tjänar ts med än sambon ska ts stå för mer än hälften av allt inkl hyran.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp