• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Skuldsatt pga ett spelberoende, person 2

Jupiter500

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
19 Mars 2015
Meddelanden
60
Mottagna reaktioner
33
Poäng
137
Hej. tänkte skriva av mig lite.

Är en kille på 30år, har hållit på att spela (poker först sen odds) sen jag var 16år.
Tog mitt första lån när jag var 22, meningen var att det lånet skulle vara så man hade en buffert men de blev inte riktigt så.

Så efter ca 10år av tyngre spelande har skulderna kommit upp till ca 700 000kr, hur fan kan man låta de gå långt.

I november förra året nådde jag botten, allt gick åt helvete. Tog varje lån jag kunde få ihopp om att lyckas vinna på bettingen så jag kunde betala av. Men de sket sig och de var då man var tvungen att ta sig i kragen och börja agera. Man insåg att man inte kommer bli miljonär av bettingen. Man erkände allt för frun, som självklart blev besviken. Hon visste jag hade problem men inte att problemen var så stora. Men hon kämpar vidare med mig och det är jag henne evigt tacksam för.

Jag tog kontakt med stans skuldrådgivare och och vi gick igenom lite, och hennes råd var att släppa allt till kronofodgen, vilket jag ville att hon skulle säga. Jag orkade inte mer med allt pusslande och omlånande hela tiden.

Började även gå till en person och prata om mitt missbruk. Det var väldigt skönt och man fick en hel annan syn på hur det hela gått till.

Det var jobbigt när alla inkasso brev och brev från kronofogden börja trilla in. Dem tar ju aldrig slut. Nu 5-6 månader senare börjar de bli allt färre men dem kommer fortfarande. Alla har inte hunnit gå till kronofogden än.

Hade väl lån hos ca 20 aktörer när jag bestämde mig för att slänga in handduken. Det var inga roliga räntor, varje månad blev att man betalade in ett lån för att kunna ta om de så man kunde betala en annan räkning. Skulderna sjönk aldrig.

De tog 3månader innan utmätningen tog vid, så 3 månadslöner fick man behålla och lyckades spara ungefär 20000 av dem, vilket känns skönt idag.
Kronofogden låter mig behålla de minsta möjliga, 7400kr, och dem kommer och ta högst 10500kr per månad ifall.
Jag får ut mellan 17-22 000 månad, beroende lite om det finns möjlighet att jobba extra.
När alla räkningar är betalda och matpengar undanlagda har jag ungefär 1500kr att leva för, vilket ändå känns helt okej. Har varken haft mer eller mindre de senaste åren.

Det värsta var när jag och min skuldrådgivare räknade om ev. skuldsanering, så kom vi fram till att min skuld skulle kanske minska med 20-3000kr per år ifall kronofogden drar 10000kr per månad. så av 120 000kr dem drar så skulle min skuld minsta med 20 000kr, de var ett slag i ansiktet.
Det var nog det tuffaste under resan hittills att inse hur lite skulden kommer minska tack vare alla räntor.
Men det positiva som hon sa var att chansen blir större för en skuldsanering.
Så till sommaren ska vi skicka in den, men tyvärr har jag ingen bra feeling. Man har ju läst en del om personer med samma missbruk, eller som haft drog och alkohol missbruk att det vara tuffare, men det är väl bara att hoppas.

Det gäller att ta en dag i taget och verkligen tänka efter innan man handlar. Det är en jävla situation man satt sig i, men på något sätt ska den väl lösas.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jupiter500

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
19 Mars 2015
Meddelanden
60
Mottagna reaktioner
33
Poäng
137
Vi är många här som känner igen oss i din situation. Fortsätt kämpa på, det blir bättre :)
I det här forumet finns mycket kunskap om du går igenom äldre trådar.

Här kommer en tråd av många:

https://www.lånforum.se/threads/kan-det-vända.4938/

Ja finns många bra trådar och är "skönt" att läsa om andra personer i liknande situationer, hur dem har gjort.

Bara hoppas att regeringen börjar ta tag i detta så fler slipper hamna i de här fällorna.
 

Teemo

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
24 Oktober 2020
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hur länge har du varit spelfri innan du kunde söka skuldsanering?
 

Rulle91

Ny medlem
Poäng: 7
Blev medlem
13 September 2019
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hur länge har du varit spelfri innan du kunde söka skuldsanering?

Jag kan bara prata för mig själv, men jag själv var spelfri 1 år och genomgick en KBT behandling samt haft löneutmätning snart 1 år och ansökte i slutet av Juni och fick inledande igår.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Hur länge har du varit spelfri innan du kunde söka skuldsanering?
Du väcker en tråd som stått still i 6 år... är flera månader sedan ts var online.

Finns inget krav, söka kan man göra när som helst
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp