Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Loanstep - Lån utan UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Lån utan UC

Släppa skulder eller andra alternativ?

Hella

Medlem
Poäng: 6
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Hej!
Jag har skulder på 740000. Varit i en "dimma". Tänkt att det löser sej, men maxat alla krediter och nu går det inte längre. Blev chockad och skäms när jag insåg att jag har skulder på 17000 i månaden. Alltså 9000 mer än jag har i utrymme..Hur ska jag tänka nu? Kan jag verkligen få någon bättre avbetalningsplan? Hjälp!

• Nystartslån
  • Lån utan UC

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Meddelanden
339
Mottagna reaktioner
260
Poäng
437
Hej!
Jag har skulder på 740000. Varit i en "dimma". Tänkt att det löser sej, men maxat alla krediter och nu går det inte längre. Blev chockad och skäms när jag insåg att jag har skulder på 17000 i månaden. Alltså 9000 mer än jag har i utrymme..Hur ska jag tänka nu? Kan jag verkligen få någon bättre avbetalningsplan? Hjälp!
Hej! Vet precis hur det känns, man skäms och förstår nästan inte hur det kan vara möjligt att det är man själv som skapat skulderna. Är det spel? Har själv ett spelmissbruk som har lett till skulder på 950 000:- typ.
Om du går så mycket back varje månad så går det inte. Du behöver nog släppa alla skulder. Skulle göra följande:

1. Försök börja ta tag i det som skapat skulderna (spel, shopping, dåligt mående etc). Kontakta vårdcentralen för att få remiss till psykolog t e x. Gå på självhjälpsmöten om det är missbruk. Blocka dig på alla sätt och vis om det är spel eller shopping. Be någon du litar på att ta hand om din

2. Kontakta skuld och budgetrådgivare i din statsdel. Även om det inte alltid hjälper i situationen så kan det vara bra att få hjälp att bolla med någon. Plus att det kan anses bra senare ev att du har gjort det.

3. Gör en lista på alla skulder med totalbeloppet, månadsbelopp och ränta. Så du har koll på exakt läge. Ta med dig detta till budget och skuldrådgivare.

4. Maila alla banker/företag du har lån till och skriv att du inte kommer klara av månadskostnaden och fråga om det går att sänka månadskostnaden på något vis? Förlänga lånetid ex. Även om dom inte sänker den/hjälper dig så har du visat att du försöker lösa situationen.

5. Ta hand om dig själv och ge dig själv tid att smälta allt.

Hella

Medlem
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Tack så mycket! Är inte p.g.a spel. Nej det är mitt mående. Hjärnan varit ur "funktion ". Har varit sjukskriven en hel del för andra krämpor. Min dotter haft ekonomiska problem och hjälpt henne. Mest pga mina barnbarn. Sedan inga pengar ens till mat och använt krediter. Sedan som en lavin...Tur att ni finns här. Skäms så mycket och ingen vet. Tack ❤

Alexaaa

V.I.P
Poäng: 447
Meddelanden
559
Mottagna reaktioner
251
Poäng
447
Tack så mycket! Är inte p.g.a spel. Nej det är mitt mående. Hjärnan varit ur "funktion ". Har varit sjukskriven en hel del för andra krämpor. Min dotter haft ekonomiska problem och hjälpt henne. Mest pga mina barnbarn. Sedan inga pengar ens till mat och använt krediter. Sedan som en lavin...Tur att ni finns här. Skäms så mycket och ingen vet. Tack ❤
Du ska absolut inte skämmas, vi är många i samma båt! Ovan tips var bra, det viktiga är kartlägga storlek, ränta och vad de kostar dig varje månad sen ta det därifrån :folded:

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Meddelanden
339
Mottagna reaktioner
260
Poäng
437
Förstår ❤️ Hindrar en mycket det där med att skämmas och försöka lösa allt själv. När man vågar be om hjälp och erkänna att man inte klarar allt själv är ofta då det vänder. Att vara skuldsatt är du inte ensam om. Det viktiga är att ta hand om dig själv i det här första läget så ditt mående blir bättre!

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Meddelanden
1 304
Mottagna reaktioner
1 140
Poäng
837
Lika bra släppa allt. Tar upp 8-10 månader innan utmätning startar så du har något att leva på tills dess. När du haft utmätning ett tag så kan du få skuldsanering och är skuldfri 5 år senare.

Du har mer att leva på efter hyran och allt är betalt i stället för att gå back

Hella

Medlem
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Lika bra släppa allt. Tar upp 8-10 månader innan utmätning startar så du har något att leva på tills dess. När du haft utmätning ett tag så kan du få skuldsanering och är skuldfri 5 år senare.

Du har mer att leva på efter hyran och allt är betalt i stället för att gå back

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp