• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Släppar allt

Lotten

Medlem
Poäng: 132
Blev medlem
16 Juli 2013
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
48
Poäng
132
Hej alla!

Förlåt om detta blir lite rörigt, men jag har så många tankar.

Jag kommer antagligen släppa alla mina lån till kronofogden nu i slutet av juli, jag tänker i stort sett inte på annat just nu. Får ibland stark ångest och ibland känner jag stor lättnad, det är en känslomässig berg - och dalbana. Men jag är helt slut av att jobba extra, räkna på lån varje månad och känna denna kaos i ekonomin. Jag är inte så rädd för kronofogden och löneutmätning egentligen, hoppas bara att jag får tillräckligt så att vi kan leva på det. Har sambo och 2 barn och när jag räknar på det skall jag få ca. 6000 kr. kvar av min lön ( får 22500 efter skatt) + barnbidrag/studiebidrag 2000 kr + 3400 kr i vårdbidrag = ca 11400 kr. Om det blir så klarar jag mig ok.
Hur mycket får ni andra som har sambo/barn? Jag är så rädd att jag räknar fel. Min sambo har hög lön, ca. 44000 kr/månad, dock betalar han nästan ingenting till mat, hem och barn, vilket är en anledning till mina skulder (dock fortsatt mitt ansvar) och också en av flera anledningar till att vi kommer att gå isär, han skall hitta ett annat boende, men det är en annan historia...

Men jag är rädd för inkassobolagen. Jag kommer byta telefonnummer och använda en annan mailadress. Från detta forumet har jag fått tips om att köpa en pärm med flikar för varje lån och lägga in alla brev för respektive lån i pärmen. Jag vill bara inte ha något med inkassobolagen att göra.

Sedan en annan fråga. Jag kommer att låta ca 600000 kr i lån gå till kronofogden....jag vet jag skäms så...några med hög ränta. Om jag räknar på att det blir 1000 000 med räntor mm. och om jag skulle fortsätta betala 16000 kr i månaden, då har jag betalat allt om 5,5 år? Tänker jag helt fel nu?
När vi flyttar isär kommer jag att betala mindre till kronofogden och funderar då på att söka skuldsanering.

Tack
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Anmärkningen

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
28 Oktober 2016
Meddelanden
424
Mottagna reaktioner
82
Poäng
247
Skäms inte har velat fram och tillbaka jag med i drygt fyra år och släppt allt för 2månader sen. Det kommet säkert räcka det verkar det göra för dom flesta.
Synd att din man inte betalat knappt för något verkar det som. Men de så det är ibland önskar dig lycka till tänk på att det inte är ett dödsstraff det kommer gå över och bli bättre med tiden.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Ta med i beräkningen att vårdbidraget är utmätningsbart OM det inte är så att det är det där skattefria vårdbidraget du får.
 

Lotten

Medlem
Poäng: 132
Blev medlem
16 Juli 2013
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
48
Poäng
132
Tack. I beräkningen skrev jag med vårdbidraget som sidoinkomst och utifrån det så blev mitt förbehållsbelopp ca 6000 kr, enligt beräkningen skulle ca. 16000 dras från min vanliga lön, så 6000 plus bb plus vårdbidrag skulle jag få enligt beräkningen...
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Då låter det som du gjort rätt. Tänkte att det vore lite tråkigt om du inte räknade med den och din löneutmätning skulle bli något helt annat än du trott.
 

Lotten

Medlem
Poäng: 132
Blev medlem
16 Juli 2013
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
48
Poäng
132
Just att löneutmätningen kan bli nåt annat än jag har trott gör mig rädd, som en på forumet som bara har 1800 kr efter löneutmätning pga att hon har sambo. Hur kan det bli så? Mina tankar snurrar, jag längtar bara efter lugn. Hur har det blivit för er andra med sambo och barn? ❤ till er alla.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Just att löneutmätningen kan bli nåt annat än jag har trott gör mig rädd, som en på forumet som bara har 1800 kr efter löneutmätning pga att hon har sambo. Hur kan det bli så? Mina tankar snurrar, jag längtar bara efter lugn. Hur har det blivit för er andra med sambo och barn? ❤ till er alla.

Stor skillnad mellan deras inkomster är orsaken
 

Nystart

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2016
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
354
Poäng
487
Just att löneutmätningen kan bli nåt annat än jag har trott gör mig rädd, som en på forumet som bara har 1800 kr efter löneutmätning pga att hon har sambo. Hur kan det bli så? Mina tankar snurrar, jag längtar bara efter lugn. Hur har det blivit för er andra med sambo och barn? ❤ till er alla.
Jag har 1830 kvar varje månad för min man tjänar så pass så KFM anser att han får dra den tyngsta bördan i vår försörjning. Surt? Ja! Jag får inga pengar av min man och får betala min mat med mera själv.. men jag har själv satt mig i detta så. Vi har inga barn hemma. Vi hyr vår bostad nu mer. Allt vi äger står på min man och många saker befinner sig på en adress jag inte är skriven eller har behörighet till så. Min man har en grundlön i månaden på 140.000 kr sen tillkommer resor traktamente och allt annat.
 

Lotten

Medlem
Poäng: 132
Blev medlem
16 Juli 2013
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
48
Poäng
132
Min sambo tjänar ca 2000 mera än mig i månaden, så inte så stor skillnad. Men min sambo betalar heller inte gärna så mycket. En av många orsaker till att jag lämnar honom, väntar på att han skall få lägenhet. Jag har kommit till en punkt nu där jag ser framemot att han flyttar och jag får 'ordning' och lugn i min ekonomi genom Kronofogden. Vill hellre leva billigt och enkelt än detta kaos.
 

Anmärkningen

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
28 Oktober 2016
Meddelanden
424
Mottagna reaktioner
82
Poäng
247
Ja man ska självklart hjälpa stötta varandra om man bor tillsammans. Mat är inte ens något att prata om det ska självklart handlas av båda.
Själv har man släppt allt med och det väller in brev.
Men har ett dilemma nu, onea har hört av sig och vill ge mig en räntefri avbetalningsplan på 1000kr i månaden. Har en skuld på runt 15tkr hos dom. Vet att det blir svårt men är det värt att försöka ta den då deras ränta är sinnesjuk om jag släpper den till kfm
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp