• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Spara trots löneutmätning?

Utmatt

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
29 September 2017
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
37
Poäng
137
Hej,

jag har stort skuldsaldo hos KF och löneutmätning..

får jag öppna ett konto på Avanza t.ex och ha ett månadsspar där med 300-400kr/månaden i någon fond? Jag tänker långsiktigt...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Klart du får det.
Det är dock möjligt att utmäta sparandet om man hittar det.
 

lanaren360

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
27 April 2016
Meddelanden
584
Mottagna reaktioner
235
Poäng
417
Klart du får det.
Det är dock möjligt att utmäta sparandet om man hittar det.

Tycker det borde finnas någon gräns tex om man sparar upp till 500kr i månaden så kan inte sparkontot utmätas. Kan ju vara bra att ha åtminstone en liten buffert så att man inte hamnar i samma situation igen. Sen förstår man att det inte funkar så riktigt eftersom långivarna vill få tillbaka sina pengar så fort som möjligt.
 

Utmatt

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
29 September 2017
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
37
Poäng
137
Klart du får det.
Det är dock möjligt att utmäta sparandet om man hittar det.

Okej, så i slutändan så är det ingen mening med det alltså? För ett sparande i Avanza är ju inte direkt något som är gömt...
Månadssparandet kommer att bli taget till slut..?

Vet du hur det är om man genomgår skuldsanering och börjar med ett månadssparande?
 

kassekonomi

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
15 Maj 2014
Meddelanden
627
Mottagna reaktioner
116
Poäng
307
Okej, så i slutändan så är det ingen mening med det alltså? För ett sparande i Avanza är ju inte direkt något som är gömt...
Månadssparandet kommer att bli taget till slut..?

Vet du hur det är om man genomgår skuldsanering och börjar med ett månadssparande?

Vid skuldsanering får man en summa som kallas buffert. så jag undrar samma sak som du, om man kan spara den buffertsumman månadsvis...
 

Loppan

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
26 April 2013
Meddelanden
891
Mottagna reaktioner
542
Poäng
577
Vid skuldsanering kan man spara efter bästa förmåga, kan inte utmätas såvida man inte skaffar sig nya skulder
Är det HELT säkert? Jag har under löneutmätningen sparat lite i ”madrassen”, för att ha till bilskatt osv. Nu hoppas jag på att få beslut gällande skuldsanering (har fått inledande) och det vore ju jätteskönt att kunna ha lite sparade pengar på kontot, tex skatteåterbäringen. Men det känns fortfarande risky, men det kankse det inte är då..?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Är det HELT säkert? Jag har under löneutmätningen sparat lite i ”madrassen”, för att ha till bilskatt osv. Nu hoppas jag på att få beslut gällande skuldsanering (har fått inledande) och det vore ju jätteskönt att kunna ha lite sparade pengar på kontot, tex skatteåterbäringen. Men det känns fortfarande risky, men det kankse det inte är då..?

Ja.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp