• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Spelskuld mellan vänner, hmm!?

Hanna Ljung

Kunnig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
13 September 2018
Meddelanden
106
Mottagna reaktioner
34
Poäng
136
Hej,
Har en undran.
Om man har en spelskuld till sin vän, privat pokerspelande. (Skuld 65,000 :)
Kan man då skicka skulden till hens konto utan att få problem av skatteverket eller banken?
Är det möjligt att skriva ett "avtal" där man skriver att man är skyldig pga av spelskuld därav transaktionen.
Är den typen av spelvinst skattefri eller kan skatteverket begära vinstskatt på vinsten som hen gjort rent privat på pokerspel ?

Tacksam för svar! (Frågar åt en vän)

Med vänlig hälsning
Hanna
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Det är väl onödigt att krångla till det? Säg att det är en gåva. Att ge bort pengar är ju än så länge tillåtet i det här landet, och skattefritt... Inte för att jag tror att någon kommer att fråga.
 

Hanna Ljung

Kunnig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
13 September 2018
Meddelanden
106
Mottagna reaktioner
34
Poäng
136
Det är väl onödigt att krångla till det? Säg att det är en gåva. Att ge bort pengar är ju än så länge tillåtet i det här landet, och skattefritt... Inte för att jag tror att någon kommer att fråga.
Hmm är det inte någon speciell gräns gällande gåva?
Allt utöver en specifik gräns måste beskattas. Tror inte om jag minns rätt att man ge hur stora gåvor som helst.
 

brittportmonä

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
14 Juni 2018
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Hmm är det inte någon speciell gräns gällande gåva?
Allt utöver en specifik gräns måste beskattas. Tror inte om jag minns rätt att man ge hur stora gåvor som helst.

Jodå, mina föräldrar fick över 1 miljon i gåva av sina föräldrar. Det är personen som pengarna kommer ifrån som ska kunna svara på vart dom kommer ifrån.
(Och beskatta dom)
 
Senast ändrad:

brittportmonä

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
14 Juni 2018
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Samma gäller om du betalar en hantverkare svart te.x., tar han upp det i sin dekleration så är det ditt ansvar att betala skatt och arbetsgivaravgift.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Jodå, mina föräldrar fick över 1 miljon i gåva av sina föräldrar. Det är personen som pengarna kommer ifrån som ska kunna svara på vart dom kommer ifrån.
(Och beskatta dom)

Vadå beskatta?
 

brittportmonä

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
14 Juni 2018
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Om jag vinner pengar som måste beskattas så kommer man inte runt det genom att bara skicka vidare dom som en gåva.
Eller säljer ett företag, och ger bort en del av vinsten. Så är fortfarande personen som ger bort gåvan beskattningsskyldig
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Om jag vinner pengar som måste beskattas så kommer man inte runt det genom att bara skicka vidare dom som en gåva.

Detta jag menar. Vilket spelande måste beskattas? Om du vinner pengar på säg Unibet eller på hästar betalar du inte skatt på vinsten?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp