Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Bynk - Upp till 300 000 kr. Förbättrad dec 2018
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Stå kvar själv på hyreskontrakt trots skuld

Diskussion i 'Hjälp!' startad av isis, 28 november 2018.

1. isis

isis Viktig medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Trofépoäng:
    32
    Jag o sambon ska separera. Vi står bägge på hyreskontraktet. Jag har en stor skuld hos KFM och även flera anmärkningar. Ska börja med lönutmättning när jag börjar jobba till sommaren.
    Jag vill bo kvar o sambon flyttar. Kan jag bli nekad att ta över hela kontraktet själv? Jag har tillräcklig inkomst enligt hyresvärdens regler.
    Ska kolla med hyresgästföreningen men tänkte om någon här har erfarenhet. Som jag läst mig till borde som inte kunna ”vräka” mig pga betalningsanmärkning om jag har tillräckliga inkomster.

Mats108 gillar detta.
  2. Mats108

Mats108 Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    137
    Trofépoäng:
    297
    https://www.hemhyra.se/tips-rad/vem-far-bo-kvar/

https://www.lawline.se/answers/kan-...kt-trots-att-denne-har-betalningsanmarkningar

https://www.hyresgastforeningen.se/pressmeddelanden/193069/vem-far-bostaden-efter-skilsmassan

Jag hade gått ner till kontoret och pratat eller ringt, är säkert inga problem om man har en bra dialog samt kan bevisa att man har ekonomin för att betala hyran.

Sen hur hårda de är om de skrivs nytt kontrakt och man tar kredit upplysning vet inte jag men de måste man kunna kolla med dem. Bör säkert finns en och annan här som varit med om detta?

Kimsan72 gillar detta.
  3. Kimsan72

Kimsan72 V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    1 433
    Trofépoäng:
    947
    Jo, med största sannolikhet kommer Du bli nekad. :( I samband med separation tas alltid en kreditupplysning på den som vill stå kvar på avtalet och har Du betalningsanmärkningar, så är chansen att Du får överta boendet dessvärre minimal.
    Jag har arbetat i branschen i 20 år och här nere i Södra Skåne så vet jag faktiskt inte en endaste fastighetsägare, liten som stor, som accepterar betalningsanmärkning. Jo, MKB (kommunalt bolag). Dom accepterar max 2 och ett skuldsaldo hos KF om max 5000kr. :(

Ps. Skulle Du bli nekad, så går det alltid att hänskjuta ärendet till Hyresnämnden, så får dom fatta det slutgiltiga beslutet.
    Ibland kan det räcka med att meddela ovanstående till fastighetsägaren och då kan dom dra ”öronen åt sig” & godkänna överlåtelsen likväl...

Last edited: 29 november 2018
    Lånat gillar detta.
  4. Lynx83

Lynx83 Viktig medlem

Mottagna gillanden:
    76
    Trofépoäng:
    186
    Eftersom jag ev kommer vara i en liknande sitts snart så hörde jag av mig till hyresgästföreningen häromdagen. Gör man bodelning och skickar in papper om det innan man går i sär så ska den som blir tilldelad lägenheten av bodelningsförättaren ha rätt att bo kvar. Vilket jag verkligen hoppas stämmer.

Kimsan72 gillar detta.
  5. Kimsan72

Mottagna gillanden:
    1 433
    Trofépoäng:
    947
    Har läst något om detta oxå, men tror man får ta en rejäl ”dust” med fastighetsägaren om den rättigheten.
    Ska förhöra mig idag med mina kollegor på bostadssidan om just detta... :)
    Själv arbetar jag enkom med kommersiella fastigheter nuförtiden, så ja e inte helt uppdaterad med vad som gäller längre på bostadssidan...
    Jag återkommer! :)

Lynx83 gillar detta.
  6. Kimsan72

Mottagna gillanden:
    1 433
    Trofépoäng:
    947
    Ps. Till Er bägge två som eventuellt ska separera....finns det barn med i bilden?!

7. Lynx83

Lynx83 Viktig medlem

Mottagna gillanden:
    76
    Trofépoäng:
    186
    Ja jag hade ingen aning innan, och funkar det i praktiken skulle det vara toppen

Kimsan72 gillar detta.
  8. Lynx83

Lynx83 Viktig medlem

Mottagna gillanden:
    76
    Trofépoäng:
    186
    För min del finns det. Vet däremot inte om det kan vara "till fördel" så att någon av oss kan bo kvar så de slipper kuska runt och byta dagis. Men just nu ligger allt det på paus till efter julen här i alla fall

Kimsan72 gillar detta.
  9. Kimsan72

Mottagna gillanden:
    1 433
    Trofépoäng:
    947
    Jo...barn spelar absolut roll inte minst om man likväl hamnar i ett scenario där Hyresnämden tvingas bli involverad. Hyresnämnden dömmer nästan uteslutande till hyresgästens fördel tack vare det starka besittningsskyddet som ”gärna” vi fastighetsägare vill ”glömma bort”.

Last edited: 29 november 2018
  10. Mats108

Mats108 Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    137
    Trofépoäng:
    297
    Om de skulle gå helt åt helvete

Hur fungerar de då

Om man går i sär som vänner och har god ton

Så bor nummer ett kvar och nummer två flyttar till eget men står kvar på kontraktet

Finns de nått hinder för det?

Dela sidan