• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Stor skillnad mellan kortkredit och blancolån?

S

Skattlös

Gäst
Poäng: 0
Hej!

Är det någon som vet om det gör stor skillnad på ens UC-score om man har ett kreditkort med säg 50k utnyttjat på eller ett blancolån på samma summa?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

brokoly

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
16 Juni 2017
Meddelanden
614
Mottagna reaktioner
215
Poäng
417
Hej!

Är det någon som vet om det gör stor skillnad på ens UC-score om man har ett kreditkort med säg 50k utnyttjat på eller ett blancolån på samma summa?
Yes det är förödande för ditt UC betyg, kortkrediter då alltså. Välja ALLTID blancolån före kortkredit ifall det är möjligt.
 
S

Skattlös

Gäst
Poäng: 0
Så det bästa vore kanske att ta ett blancolån för att betala av kreditkortet? Helst från nån långivare som inte tar UC?
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 271
Poäng
997
Så det bästa vore kanske att ta ett blancolån för att betala av kreditkortet? Helst från nån långivare som inte tar UC?

Precis så. Och ha kvar kreditkortet outnyttjat, det är bra för UC-scoren (visar att det finns buffert)
 
B

Bingo

Gäst
Poäng: 0
Alla skriver detta. Jag gjorde exakt så men inte har det hjälpt min uc score?
tänkte först att det inte är uppdaterat på Kreddy men det verkar ha uppdaterats för alla här inne vid det här laget? Står samma på minuc 17.3%.

Betalade av 20 000kr Ecster kredit som låg hos inkasso men syntes på kreddy. Har northmill krediten kvar på 0kr utnyttjat av 10 000kr så kan någon vänlig själ förklara detta för mig?
 

Mimosa

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
28 September 2011
Meddelanden
239
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Alla skriver detta. Jag gjorde exakt så men inte har det hjälpt min uc score?
tänkte först att det inte är uppdaterat på Kreddy men det verkar ha uppdaterats för alla här inne vid det här laget? Står samma på minuc 17.3%.

Betalade av 20 000kr Ecster kredit som låg hos inkasso men syntes på kreddy. Har northmill krediten kvar på 0kr utnyttjat av 10 000kr så kan någon vänlig själ förklara detta för mig?
När betalade du in? Det kan "dröja" med att UC scoren går ned på grund av om du fått och när du fick nya UC tagna. Ser det på min Kreddy. Vart efter mina UC försvinner och att det går sin tid efter de senast tagna så sjunker UC trots mina högt belastade krediter.
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Alla skriver detta. Jag gjorde exakt så men inte har det hjälpt min uc score?
tänkte först att det inte är uppdaterat på Kreddy men det verkar ha uppdaterats för alla här inne vid det här laget? Står samma på minuc 17.3%.

Betalade av 20 000kr Ecster kredit som låg hos inkasso men syntes på kreddy. Har northmill krediten kvar på 0kr utnyttjat av 10 000kr så kan någon vänlig själ förklara detta för mig?
Jag sa upp min outnyttjade ecSter kredit på 10 k och hade en 50 k på Northmill utnyttjad. Så blev 84% på allt utbyttjat. Nu under uppdatering så blev det 98% utnyttjad och ecSter försvann då blev mitt betyg från 34 till 28.7 så hjälper ju inte att ha outnyttjade krediter...
 
B

Bingo

Gäst
Poäng: 0
När betalade du in? Det kan "dröja" med att UC scoren går ned på grund av om du fått och när du fick nya UC tagna. Ser det på min Kreddy. Vart efter mina UC försvinner och att det går sin tid efter de senast tagna så sjunker UC trots mina högt belastade krediter.
Jag betalade in för minst 2månader sedan.
Det enda som har hänt för min del är att ecster (via inkasso) krediten försvann i kreddy appen. Nu ligger enbart northmill kvar som outnyttjad,men ligger fortfarande på 17.3 i score .

Har vanligt blanco lån som jag betalar av månadsvis som syns i kreddy men trodde att slutbetalningen på ecster skulle göra lite skillnad iaf ?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp