• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Stora lån och snart kronofogden

annaa

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
9 Maj 2023
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Jag försöker hjälpa min sambo. Han har under våra senaste år ihop tagit lån bakom ryggen på mig och skäms väl antagligen rätt mycket, så jag vet väldigt lite om detta. Kom på det när jag råkade öppna ett brev.

Iaf. Enligt honom vet han inte hur stora skulder han har och inte heller vart han tagit lån.

Jag har pratat med KFM och fått reda på att han inte har skuld hos dom än, det ligger som föreläggande. Han har totalt 17 förelägganden. Som jag förstår det så har han tom 15/5 på sig innan de går vidare till KF? Dom där 10 dagarna som är efter att man blivit delgiven? Det är hos flera olika långivare. Troligtvis sms lån och när jag söker på vissa får jag inte fram något på nätet? Så vet inte hur man får tag på dom. Ex: explore mobile ab?? Förelägganden totalt ligger på ca 700 000 kr.

1. Om man själv inte vet vilka man lånat av, hur får man reda på det? Om inte heller alla fakturor finns sparade så man kan kolla på dom.

2. Om det är som så att ex Explore mobile ab står på föreläggandet men ett annat namn skulle stått på den fakturan, hur vet jag vilket företag man sla kontakta för att lösa skulden??

3. Vad är bästa lösningen? Min tanke var slå ihop lånen till ett gemensamt. Men de flesta verkar ha en gräns på 500 000 kr. Tar man lån hos 2 st då?

4. Om man ska ansöka om att slå ihop lån, hur lång tid brukar sånt generellt ta?? Alltså det är ju tisdag idag och jag förstod det som att det är på måndag något måste hänt för att det inte ska gå vidare ?

5. Han fick idag in en klumpsumma på ca 23 000 kr från FK. Brukar det vara bäst att betala av många förelägganden och kanske bli av med något mindre lån helt - eller ska man strö ut och försöka betala in nån tusenlapp här och där på lånen i hopp om att få vinna tid?

Han har alltså varit sjukskriven sen årsskiftet ocj först idag fått ersättning från FK. Därför hamnat här då han inte haft inkomst och kunnat betala varje månad. Men nu ska han börja jobba heltid.

Jag känner bara stress då jag inte kan något om detta, och försöker bara komma på lösning då sambon verkar gett upp.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Pojop

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
436
Mottagna reaktioner
195
Poäng
367
Han kan se sina lån på kreddy samt minuc.se sen är de vissa som kan va där utanför. Kronofogden bör kunna se allt med vilka som ansökt om BF.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 706
Mottagna reaktioner
1 477
Poäng
967
Det går att få 2 lån som täcker allt om du har bra kreditbetyg.

1. Sök på Advisa om samlingslån på 350.000.
2. Har du bra kreditbetyg så kommer du få erbjudande av collector och flera banker.
3. Välj någon bank med bra ränta som inte är collector och gå vidare med dom.
4. gå på collectors hemsida strax efter du gått vidare med annan bank och sök där på samma belopp och återbetalningstid direkt, ingen ny kreditupplysning tas. Men du kommer få samma erbjudande på 350.000 som hos advisa. Detta knep funkar bara med collector.

På så sätt kan du få lös 350.000 x 2 på en upplysning utan att vänta länge med ny ansökan.
 

Johanghost

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
21 Maj 2020
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
Ett tips ta inget lån och hjälp honom du kommer ångra dig bättre att han släpper allt till kronofogden och söker skuldsanering senare och hjälp hos kommunens skuldrådgivaren.
 

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
207
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Ett tips ta inget lån och hjälp honom du kommer ångra dig bättre att han släpper allt till kronofogden och söker skuldsanering senare och hjälp hos kommunens skuldrådgivaren.
Exakt. Kan tala från egen erfarenhet, har man passerat gränsen en gång kommer man att fortsätta om man inte bryter sina beteenden och får hjälp på ett eller annat sätt. Risken är stor att ni löser allt med två nya lån och tänker att allt är fixat, men ett år senare upptäcks det att det finns nya lån igen på stora belopp. Det är alldels för enkelt att låna… PM mig om du vill ha fler råd från en som satt sig i samma situation (men som nu jobbar sig tillbaka till ett ”normalt” liv).
 

Loppo89

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
5 Oktober 2021
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Låt han hamna hos kronis för att sedan ansöka om skuldsanering. Mycket bättre tips än att försöka hjälpa honom.
 

henke88

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
28 Januari 2020
Meddelanden
367
Mottagna reaktioner
93
Poäng
267
Jag försöker hjälpa min sambo. Han har under våra senaste år ihop tagit lån bakom ryggen på mig och skäms väl antagligen rätt mycket, så jag vet väldigt lite om detta. Kom på det när jag råkade öppna ett brev.

Iaf. Enligt honom vet han inte hur stora skulder han har och inte heller vart han tagit lån.

Jag har pratat med KFM och fått reda på att han inte har skuld hos dom än, det ligger som föreläggande. Han har totalt 17 förelägganden. Som jag förstår det så har han tom 15/5 på sig innan de går vidare till KF? Dom där 10 dagarna som är efter att man blivit delgiven? Det är hos flera olika långivare. Troligtvis sms lån och när jag söker på vissa får jag inte fram något på nätet? Så vet inte hur man får tag på dom. Ex: explore mobile ab?? Förelägganden totalt ligger på ca 700 000 kr.

1. Om man själv inte vet vilka man lånat av, hur får man reda på det? Om inte heller alla fakturor finns sparade så man kan kolla på dom.

2. Om det är som så att ex Explore mobile ab står på föreläggandet men ett annat namn skulle stått på den fakturan, hur vet jag vilket företag man sla kontakta för att lösa skulden??

3. Vad är bästa lösningen? Min tanke var slå ihop lånen till ett gemensamt. Men de flesta verkar ha en gräns på 500 000 kr. Tar man lån hos 2 st då?

4. Om man ska ansöka om att slå ihop lån, hur lång tid brukar sånt generellt ta?? Alltså det är ju tisdag idag och jag förstod det som att det är på måndag något måste hänt för att det inte ska gå vidare ?

5. Han fick idag in en klumpsumma på ca 23 000 kr från FK. Brukar det vara bäst att betala av många förelägganden och kanske bli av med något mindre lån helt - eller ska man strö ut och försöka betala in nån tusenlapp här och där på lånen i hopp om att få vinna tid?

Han har alltså varit sjukskriven sen årsskiftet ocj först idag fått ersättning från FK. Därför hamnat här då han inte haft inkomst och kunnat betala varje månad. Men nu ska han börja jobba heltid.

Jag känner bara stress då jag inte kan något om detta, och försöker bara komma på lösning då sambon verkar gett upp.
Som andra skriver, hjälp honom inte med lån utan bättre att han får hamna hos kf och sedan kan söka skuldsanering
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 191
Mottagna reaktioner
905
Poäng
817
2. Logga in på kronofogdens hemsida så ser du föreläggandet där och står även kontaktuppgifter och vad som ska betalas in.

Har han inte skrivit på delgivningarna så har ni mer än 10 dagar på er så har han inte skrivit på behöver behöver ni inte stressa för mkt utan kan tänka igenom allt först
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 846
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Vet att det gärna per automatik mer eller mindre tycker att skuldsanering är lösningen på allt. Det kan ju finnas omständigheter som gör att kfm/skusan blir en katastrof. Bra att tänka på.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 191
Mottagna reaktioner
905
Poäng
817
Det här med alla tips "bara släpp det och sök sanering sen" är kanske inte det bästa, det ska ju vara absolut sista utvägen och ni får det som att låta som att skuldsanering är ngt som är lätt att få..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp