• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Svea Bank och Resurs Bank får anmärkningar för bristande kreditprövningar

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
183
Mottagna reaktioner
98
Poäng
257
"Svea Ekonomi, som numera har slagits ihop med Svea Bank, och Resurs Bank har haft brister i sina kreditprövningar av konsumenter som fått stora blancolån. Bankerna får därför anmärkningar och sanktionsavgifter på 45 respektive 50 miljoner kronor

FI:s undersökningar visar att Svea Ekonomi och Resurs Bank inte har grundat sina kreditprövningar på tillräckliga uppgifter om konsumenternas ekonomiska förhållanden.

Företagen har använt sig av bristfälliga uppgifter om konsumenternas skuldsituation. Det har inneburit att de inte har beaktat alla skulder som en konsument kan ha haft. De har till exempel bortsett från storleken på eventuella bolån. Företagen har också bortsett från vilka utgifter som konsumenterna har haft för boende, barn och lån som de haft sedan tidigare. Den typen av information har stor betydelse för att kunna bedöma om en konsument kan betala tillbaka ett lån. Företagen har alltså inte gjort ordentliga kreditprövningar.

Svea Bank och Resurs Bank får därför varsin anmärkning och ska betala sanktionsavgifter på 45 respektive 50 miljoner kronor.

– Ordentliga kreditprövningar är det viktigaste skyddet för att konsumenter inte ska hamna i skuldfällor. Att företagen helt har bortsett från utgifter som är centrala för konsumenter och inte ens har beaktat storleken på eventuella bolån är anmärkningsvärt, säger FI:s biträdande generaldirektör Susanna Grufman."

FI:s styrelse fattade sanktionsbeslutet den 21 juni 2022.


https://www.fi.se/sv/publicerat/pre...-anmarkningar-for-bristande-kreditprovningar/
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 834
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Det är fler som bör åka på liknande.

Borde bli protester här eftersom det kommer innebära att banker blir"svårare"
 

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
183
Mottagna reaktioner
98
Poäng
257
Det är fler som bör åka på liknande.

Borde bli protester här eftersom det kommer innebära att banker blir"svårare"
Ja defintivt,
Sjukt att man gör en kreditprövning utan att ens ha med bolånen i kreditupplysningen.. som gjort för att det går till inkasso/kfm.
 
Senast ändrad:

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 450
Mottagna reaktioner
6 090
Poäng
4 117
Det är välkommet. Man har givetvis ett eget ansvar men någonstans har banken också det.
Nya reformer kring belåning är välkommet
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
655
Poäng
607
Bra gjort av FI. FI borde göra mer för att se till att bankerna följer lagen, och det gäller inte bara utlåning. Det gäller också saker som att följa Betalningsdirektivet. Om de också hårt reglerade schablonbaserade lånebeslut... :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 834
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Ja defintivt,
Sjukt att man gör en kreditprövning utan att ens ha med bolånen i kreditupplysningen.. som gjort för att det går till inkasso/kfm.

Det är fler aktörer som slarvar med olika. Jag reagerade vid ett husvagnsköp på att det enda bilfirman behövde var personnumret. Ingen fråga om tex bostadskostnad. Tog några sek så var kredit på 2-300 k fixad.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Det är fler aktörer som slarvar med olika. Jag reagerade vid ett husvagnsköp på att det enda bilfirman behövde var personnumret. Ingen fråga om tex bostadskostnad. Tog några sek så var kredit på 2-300 k fixad.
Det är nog ganska vanligt.
Nu har jag aldrig tagit ett billån hos ÅF, men aldrig fått frågan om min privatekonomi i öht vid leasing.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 834
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Det är nog ganska vanligt.
Nu har jag aldrig tagit ett billån hos ÅF, men aldrig fått frågan om min privatekonomi i öht vid leasing.

En skillnad är att leasing inte är en kredit, men det bör stramas åt där innan allt för många virrpannor privatleasar bil för att det var dåligt väder när man skulle hem från jobbet.
 

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 349
Mottagna reaktioner
792
Poäng
677
Synd att det är flera år för sent som de börjar skärpa till. All min skit bygger ju på enkel tillgång och nödlösningar i stundens hetta. Klart det är mitt ansvar och så men att de stramar åt och reglerar allt mer är bara bra.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp