• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Syns inkasso på kreditupplysningar?

verand

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
19 Juli 2022
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
33
Poäng
147
Hej.
Jag har en tråkig ekonomisk situation med många smålån och krediter bortsett från Ica banken som är ett större lån och bättre ränta.

Lumify 34776:- ränta 39,50% (försenad)

Credifi 26 567:- ränta 39,50% (försenad)

Loan step 25000:- ränta 29,54%
Amorterar 1400:-/mån

Resurs/Ellos lån 28600:- (uc). Ränta 26%
Amorterar 1000:-/mån

Ferratum 30000:- (uc) ränta 25,69%
Amorterar 1200:-/mån

Avida 44500:- (uc) ränta 22,56%
Amorterar 1000:-/mån

Risicum 87500:- (uc) ränta 19,95%
Amorterar 2200:-/mån

Ica banken 342 392:- (uc) ränta 6,35%
Amorterar 2935:-/mån

Jag tjänar 26670:- före skatt och jobbar 90%
Utöver det har jag bostadsbidrag, barnbidrag 1 barn och underhåll 1 barn.
Jag har gjort skattejämkning.

Jag har tagit mig vatten över huvudet med alla dessa lån och undrar ifall jag prioriterar att betala de som syns på uc och låter resten gå till inkasso och göra upp en plan med dom och sedan söka ett samlingslån och betala av resterande skulder, men syns inkasso ärenden på kreditupplysningar?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 367
Mottagna reaktioner
6 866
Poäng
4 477
Nej inkasso syns inte på uc
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 367
Mottagna reaktioner
6 866
Poäng
4 477
Vad är ditt uc betyg?
Det kan vara ett alternativ att släppa alla dina lån som inte syns på Uc men frågan är hur mkt inkassobolagen kommer att kräva och hur mkt du kommer kunna förhandla ner beloppen. Tycker att jag märker att inkassobolagen blivit hårdare och vill ha in ganska stora belopp per plan. Jag har lyckats bra att förhandla med Svea, Lowell, Gothia och Intrum Invest men har släppt skulderna under de senaste tre åren. Senasate var Everyday+ och Flexlimit som gick till Svea.

Alt släpp Lumify och Credify först och se hur det går. Sen kan du släppa resten en i taget. Så har du lite kontroll.
 

verand

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
19 Juli 2022
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
33
Poäng
147
Vad är ditt uc betyg?
Det kan vara ett alternativ att släppa alla dina lån som inte syns på Uc men frågan är hur mkt inkassobolagen kommer att kräva och hur mkt du kommer kunna förhandla ner beloppen. Tycker att jag märker att inkassobolagen blivit hårdare och vill ha in ganska stora belopp per plan. Jag har lyckats bra att förhandla med Svea, Lowell, Gothia och Intrum Invest men har släppt skulderna under de senaste tre åren. Senasate var Everyday+ och Flexlimit som gick till Svea.

Alt släpp Lumify och Credify först och se hur det går. Sen kan du släppa resten en i taget. Så har du lite kontroll.
Idag 20/7 är uc betyget 24,6.
Det brukar uppdateras kring den här tiden i månaden så får se vad betyget blir då men gissar att det blir ännu sämre.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 367
Mottagna reaktioner
6 866
Poäng
4 477
Kan du förlänga återbetalningstiden på de lånen du har på Uc? Då får du lägre belopp per månad.
Du har väldigt många dyra lån. Mitt bästa råd är att inte ta några nya lån (tills ditt betyg blivit bättre och du kan ev få ett samlingslån). Kämpa med näbbar och klor att hålla dig flytande och betala ner på dina synliga skulder så mkt du kan.
Lev så snålt du bara kan, det kommer att betala sig längre fram.
Läs på om snöbollsmetoden.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 101
Mottagna reaktioner
2 472
Poäng
1 557
Inkassot syns inte på kreditupplysningen, men kan ändå bli förödande för kreditbetyget om man får en blank förfrågan.
 

verand

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
19 Juli 2022
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
33
Poäng
147
Om lånen/krediterna är tagna hos creditsafe och inte använder sig av uc och skulderna förfaller till inkasso, kan det synas som blank förfrågan på UC då?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 367
Mottagna reaktioner
6 866
Poäng
4 477
Om lånen/krediterna är tagna hos creditsafe och inte använder sig av uc och skulderna förfaller till inkasso, kan det synas som blank förfrågan på UC då?
Blank ff är när ett inkassobolag tar en uc på dig. Mig har det hänt när jag varit sen med betalning. Men inte så vanligt att det görs.
Att skulderna går till inkasso leder för det mesta inte till att det tas uc ff.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp