• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Tänkt ta bolån, vänta ut fyra förfrågningar eller inte?

zajr

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
29 Oktober 2021
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej. Har tänkt köpa en bostadsrätt inom kort och har börjat läsa på lite om det här med bolån. Har i nuläget noll kronor i lån då jag löste mitt sista lån för ett tag sedan. Har inte heller några anmärkningar eller liknande (har 0.9 i uc betyg) Dock har jag kvar fyra stycken förfrågningar på uc som försvinner i mitten av december samt början av januari. Har pengar till kontantinsatsen och även gott om pengar utöver det.

Det jag undrar är om det är "värt" att ta ett bolån och köpa något nu eller kommer dom fyra förfrågningarna att göra stor skillnad i vilka erbjudanden jag får? Går även på ett långtidsvikariat för tillfället, har hört att detta kan påverka negativt också. Spelar det någon roll om man har en stabil "buffert" liggande på banken eller är det bara en stabil inkomst man tittar på?
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bosse Bagaren

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
29 Oktober 2015
Meddelanden
96
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167
Jag skulle påstå att dina 4 förfrågningar inte påverkar alls i princip, däremot din jobb situation gör, kan du ge mer än 15% i insats så underlättar det avsevärt också. Så vikariat istället för tillsvidare är stort minus, inga skulder och egen insats STORT plus, förfrågningarna är försumbara i detta.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp