• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Ta över bolån separation

H

Hankxx2

Gäst
Poäng: 0
Hej,

en fråga som någon här kanske kan svara på eller har erfarenhet av.

kommer ev hamna i skilsmässa och vill gärna ta över gemensam villa.

förutsättningarna är att jag gått in med 1,6 mkr totalt och finns skuldebrev på detta mot frun. Bostadens värdering skulle jag tippa är 5,5 mkr och nuvarande lån är 3,2 mkr.

om jag fattar allt rätt då så skulle jag behöva lösa ut frun med (5,5-3,2-1,6)/2 = 350 tkr vilket jag kan lösa.

Hur är då möjligheterna att banken kommer kunna gå med på att jag då övertar lånet om 3,2 mkr med en årsinkomst om ca 550 tkr. (Två barn). Känns absolut som noll problem sett till total månadskostnad att jag skulle kunna gå runt på den kalkylen jag gjort men förstår att banker tänker annorlunda…..
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Hej,

en fråga som någon här kanske kan svara på eller har erfarenhet av.

kommer ev hamna i skilsmässa och vill gärna ta över gemensam villa.

förutsättningarna är att jag gått in med 1,6 mkr totalt och finns skuldebrev på detta mot frun. Bostadens värdering skulle jag tippa är 5,5 mkr och nuvarande lån är 3,2 mkr.

om jag fattar allt rätt då så skulle jag behöva lösa ut frun med (5,5-3,2-1,6)/2 = 350 tkr vilket jag kan lösa.

Hur är då möjligheterna att banken kommer kunna gå med på att jag då övertar lånet om 3,2 mkr med en årsinkomst om ca 550 tkr. (Två barn). Känns absolut som noll problem sett till total månadskostnad att jag skulle kunna gå runt på den kalkylen jag gjort men förstår att banker tänker annorlunda…..
Vågar inte svara och säga att det är hundra % sant, men du borde ju gå skottfri ur detta, samt kanske få en rimlig del av värdeökningen... Jag vågar som sagt inte svära på detta men torde vara rimligt
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp