• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Ta aldrig lån hos AVIDA. Varning!

BumbleBee2021

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 Augusti 2021
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Hej alla.
Jag vill varna er som vill ansöka om eller har ett lån hos Avida Finans.

Jag samlade mina lån hos Avida Finans för några år sedan. Beloppet var 400 000 kronor. Det bör nämnas att lånet hos Avida fungerar som ett vanligt kreditkort. Man kan göra fria uttag om det finns utrymme att utnyttja. Jag har alltid betalat i tid via Autogiro och har amorterat extra ibland. Jag gjorde även några mindre uttag under dessa år. Med andra ord var jag en superbra betalande kund som alla banker drömmer om.

I början av augusti bestämde vi oss, jag och min fru, att amortera så mycket vi kunde för att ansöka om bolån. Vi fick också ett preliminärt besked från en bank att de eventuellt kunde erbjuda lägre ränta om våra blanco var under ett visst belopp. Vi amorterade ca 350 000 (fördelat på 4 överföringar) till Avida ur egen ficka (från våra gemensamma sparkonton). Ca 280 000 kr var faktiskt avsedda att användas som en insats till bostadsköpet och vi räknade med att ta ut ca 280 000 för att finansiera bostaden.

I slutet av augusti, alltså för några veckor sedan märkte jag att knappen för uttag spärrades på mina sidor hos Avida. Meddelandet jag kunde se var "Uttag tillåts ej". Några dagar efter det fick jag ett mejl om att Avida initierade en utredning, så kallad KYC (Kundkännedom). På deras hemsida står följande: "Avida, tillsammans med andra finansiella bolag och banker i Sverige, är skyldiga enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism att ha god kundkännedom om våra kunder och deras affärer och förstå syftet med våra kunders olika transaktioner".

Avida begärde att jag skulle svara på frågor som kom hem till mig via vanlig post samt utdrag från mitt vanliga bankkonto för hela augusti. Jag skickade alla kompletteringar inom några timmar. Nu två veckor senare får jag ett meddelande om att mitt kreditutrymme är spärrat med omedelbar verkan, eftersom i enkäten som jag fick i brevet svarade jag att syftet med lånet var att samla andra lån och krediter. Och i telefon sa jag till dem att jag skulle behöva en del av dessa pengar till att köpa bostad. Jag svarade givetvisrätt, då jag lånade för två år sedan för att samla lån och krediter. Däremot har syftet med kreditutrymmet ändrats efter några år, då vi vill köpa bostad. Andra lån är ju samlade.

Gör gärna en egen bedömning om ni vill låna hos Avida, men jag personligen avråder alla från att låna hos dem. Vill ni göra en extra amortering, kan det hända att utrymmet blir spärrat. Jag är övertygad om att de är bra på att hitta massor med konstiga anledningar, särskilt när det gäller större belopp!

Slutsatsen: Det är den sämsta långivaren! Jag kommer att lösa in resterande lånebelopp inom några dagar för att dessa amatörer inte ska tjäna ett öre på oss. :mad::mad::mad:
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
585
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Tack för info, jag har Avida och det är alltid bra att få kännedom om andras erfarenheter. Planerar att försöka lägga om mina lån om drygt ett år och har tänkt i olika banor så det här hjälpte mig i mina funderingar.
 

BumbleBee2021

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 Augusti 2021
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Tack för info, jag har Avida och det är alltid bra att få kännedom om andras erfarenheter. Planerar att försöka lägga om mina lån om drygt ett år och har tänkt i olika banor så det här hjälpte mig i mina funderingar.
Ingen orsak. Hoppas att alla som har lån hos Avida läser mitt inlägg. Vi har i te längre något förtroende för denna långivare! Så behandlar man inte betalande kunder som de har agerat mot oss.
 
F

Filuren

Gäst
Poäng: 0
Tack för info! Jag är också sugen att lägga om detta lån eftersom jag förstått att det ser ut som en kredit och inte ett lån. Hur funkar det om man vill utnyttja sitt utrymme tas en ny kreditupplysning då? Jag har aldrig gjort några uttag utan endast betalat fakturan varje månad. Skickas det ut något per post om man gör ett uttag?

Tacksam för svar, tänker dock ändå försöka lösa detta lån till något bättre.
 

Mike69

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2020
Meddelanden
690
Mottagna reaktioner
326
Poäng
487
Bara göra ett uttag. Dom tar ingen ny upplysning eller skickar hem något.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Har kredit hos Avida redovisats som blanco eller kredit på UC?
 

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
585
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Samma här, men det står hur mkt som är avbetalt, samt ursprungsbeloppet.
 

Mike69

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2020
Meddelanden
690
Mottagna reaktioner
326
Poäng
487
Avidas kredit står under blanco på UC. Så den försämrar inte betyget som en vanlig kredit gör.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp