1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Ta ut blancolån innan lånelöfte?

Diskussion i 'Bolån' startad av Sev87, 15 februari 2021.

Tags: Add Tags
  1. Sev87

Sev87 Gäst

Hej

Nästa vår försvinner min sista bet anm och tänkte i samband med det ta ut ett blancolån för samla några lån (med nuläget hög ränta) samt ta utrymme för en kontantinsats.

Planen är köpa en bostadsrätt under våren-sommaren.

Kan en ff med ett blancolån påverka få ett lånelöfte eller bör jag ta ut blancolånet efter lånelöftet beviljats?

Min årsinkomst för 2020 var runt 450k
    Ensamstående sökande

2. MisseK

MisseK Gäst

De banker jag pratat med säger att max 500k blanco, men helst absolut max 300k blanco.

Lånelöfte får du rätt lätt verkar det som, envän fick löfte med 700 000 blanco men inget bolån när han skulle köpa.. Jag själv Fick lånelöfte, började kolla bostad, sökte samlingslån (avslag) och när jag vann budgivning och skulle göra om löfte till bolån nekade banken det för jag hade sökt ett blanco. Inte ens ökat min befintliga skuld som var 350 000.

Detta var Swedbank. Vet ej vad min kompis har för bank.

3. Sev87

Sev87 Gäst

Så med andra ord bättre söka blanco först.
    Vet inte om det är att skjuta sig i foten att rådfråga den tilltänkta banken i förväg?

4. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 6 517 Årets medlem Årets mest hjälpsamma

Mottagna gillanden:
    9 769
    Trofépoäng:
    6 517
    Först ska du söka Lånelöfte naturligtvis.

5. Sev87

Sev87 Gäst

Av vilken anledning? Tas det inte i regel en ny UC i samband med eventuellt beviljande?

6. Krelf

Krelf Kunnig medlem - Trofépoäng: 246

Mottagna gillanden:
    81
    Trofépoäng:
    246
    Det gör det, men om du u ska låna till insatsen så kan det vara bra att veta att du får ett lånelöfte först annars inte mkt mening att ta ett blanco för insatsen:)

7. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 6 517 Årets medlem Årets mest hjälpsamma

Mottagna gillanden:
    9 769
    Trofépoäng:
    6 517
    Mig gjorde det inte det på via Nordea iallafall. Hade 800.000 synligt Blanco. Nordea tog UC - Beviljade bolåne löfte - jag tog Blanco till handpenningen.

8. Sev87

Sev87 Gäst

Jag förstår. Tänkte mest i fall det kan nekas när det ska konverteras till ett bolån och man då ser att ett större blancolån tagits. Men tas inte en ny UC så är det väl inget problem förmodar jag.

Jag är redan Nordea kund (vet inte om det har någon betydelse) men tyckte exempelräntan är lite hög jämfört med t ex SBAB. Så valt bort Nordea av den anledningen.

9. clyro86

clyro86 V.I.P - Trofépoäng: 617

Mottagna gillanden:
    641
    Trofépoäng:
    617
    Åh fyfaaan, hur löste du det?

10. clyro86

clyro86 V.I.P - Trofépoäng: 617

Mottagna gillanden:
    641
    Trofépoäng: