• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Ta ut blancolån innan lånelöfte?

S

Sev87

Gäst
Poäng: 0
Hej

Nästa vår försvinner min sista bet anm och tänkte i samband med det ta ut ett blancolån för samla några lån (med nuläget hög ränta) samt ta utrymme för en kontantinsats.

Planen är köpa en bostadsrätt under våren-sommaren.

Kan en ff med ett blancolån påverka få ett lånelöfte eller bör jag ta ut blancolånet efter lånelöftet beviljats?

Min årsinkomst för 2020 var runt 450k
Ensamstående sökande
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
M

MisseK

Gäst
Poäng: 0
De banker jag pratat med säger att max 500k blanco, men helst absolut max 300k blanco.

Lånelöfte får du rätt lätt verkar det som, envän fick löfte med 700 000 blanco men inget bolån när han skulle köpa.. Jag själv Fick lånelöfte, började kolla bostad, sökte samlingslån (avslag) och när jag vann budgivning och skulle göra om löfte till bolån nekade banken det för jag hade sökt ett blanco. Inte ens ökat min befintliga skuld som var 350 000.


Detta var Swedbank. Vet ej vad min kompis har för bank.
 
S

Sev87

Gäst
Poäng: 0
De banker jag pratat med säger att max 500k blanco, men helst absolut max 300k blanco.

Lånelöfte får du rätt lätt verkar det som, envän fick löfte med 700 000 blanco men inget bolån när han skulle köpa.. Jag själv Fick lånelöfte, började kolla bostad, sökte samlingslån (avslag) och när jag vann budgivning och skulle göra om löfte till bolån nekade banken det för jag hade sökt ett blanco. Inte ens ökat min befintliga skuld som var 350 000.


Detta var Swedbank. Vet ej vad min kompis har för bank.

Så med andra ord bättre söka blanco först.
Vet inte om det är att skjuta sig i foten att rådfråga den tilltänkta banken i förväg?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Först ska du söka Lånelöfte naturligtvis.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 192
Mottagna reaktioner
906
Poäng
817
Det gör det, men om du u ska låna till insatsen så kan det vara bra att veta att du får ett lånelöfte först annars inte mkt mening att ta ett blanco för insatsen:)
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Av vilken anledning? Tas det inte i regel en ny UC i samband med eventuellt beviljande?

Mig gjorde det inte det på via Nordea iallafall. Hade 800.000 synligt Blanco. Nordea tog UC - Beviljade bolåne löfte - jag tog Blanco till handpenningen.
 
S

Sev87

Gäst
Poäng: 0
Det gör det, men om du u ska låna till insatsen så kan det vara bra att veta att du får ett lånelöfte först annars inte mkt mening att ta ett blanco för insatsen:)

Jag förstår. Tänkte mest i fall det kan nekas när det ska konverteras till ett bolån och man då ser att ett större blancolån tagits. Men tas inte en ny UC så är det väl inget problem förmodar jag.

Mig gjorde det inte det på via Nordea iallafall. Hade 800.000 synligt Blanco. Nordea tog UC - Beviljade bolåne löfte - jag tog Blanco till handpenningen.
Jag är redan Nordea kund (vet inte om det har någon betydelse) men tyckte exempelräntan är lite hög jämfört med t ex SBAB. Så valt bort Nordea av den anledningen.
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
De banker jag pratat med säger att max 500k blanco, men helst absolut max 300k blanco.

Lånelöfte får du rätt lätt verkar det som, envän fick löfte med 700 000 blanco men inget bolån när han skulle köpa.. Jag själv Fick lånelöfte, började kolla bostad, sökte samlingslån (avslag) och när jag vann budgivning och skulle göra om löfte till bolån nekade banken det för jag hade sökt ett blanco. Inte ens ökat min befintliga skuld som var 350 000.


Detta var Swedbank. Vet ej vad min kompis har för bank.
Åh fyfaaan, hur löste du det?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp