Lånforum.se rekommenderar
1. Advisa - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Zmarta - Jämför 30 kreditgivare
4. Loanstep - Lån utan UC
5. Viaconto - Lån utan UC
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Tar klarna UC eller Kreditsafe?

Diskussion i 'Kreditupplysningar' startad av Santana, 17 oktober 2020 kl 19:14.

Tags: Add Tags
  1. Santana

Santana Gäst

Någon som vet om klarna tar uc eller creditsafe vid faktura köp? Är det endast vid större köp som uc tas eller är det oavsett? Och syns köpen man tagit via klarna på ens uc?

2. Från ingenstans

Från ingenstans V.I.P - Trofépoäng: 356

Mottagna gillanden:
    181
    Trofépoäng:
    356
    Creditsafe och registreras inte på UC. De tar inte en kreditupplysning (Creditsafe) för varje köp utan då och då. Sannolikt 1:a gången man använder dem och sedan då och då om man ”har Klarna” hos dem så att säga

3. Santana

Santana Gäst

Ok men detta är första gången jag tänkt handla på klarna med faktura nu så då kan jag räkna med att det blir en kreditupplysning via creditsafe? Varför jag undrar är för jag vet att jag läste någonstans här på forumet att dom snart skulle börja rapportera till UC

4. Rufus

Rufus Aktiv medlem - Trofépoäng: 42

Mottagna gillanden:
    13
    Trofépoäng:
    42
    Använder Klarna regelbundet sedan 3 år tillbaka, första gången Creditsafe sedan Creditsafe ca 2 gånger per år. Aldrig Uc, köp på ca 10.000kr per månad på diverse sajter och givetvis inte spelsajter har aldrig spelat.

Last edited: 17 oktober 2020 kl 21:49
  5. LånaUtanPapper

LånaUtanPapper V.I.P - Trofépoäng: 547

Mottagna gillanden:
    592
    Trofépoäng:
    547
    Aldrig tagit UC för mig under flera år varken via faktura inom 14 dagar, delbetalningskonto, betala senare eller kreditkort.

Endast Creditsafe, och det görs inte på varje köp. Däremot tas alltid en Creditsafe om du beställer kreditkortet.

6. Från ingenstans

Mottagna gillanden:
    181
    Trofépoäng:
    356
    I nuläget använder de Creditsafe, så de kommer inte att ta en uc eller rapportera krediten till UC

7. Från ingenstans

Mottagna gillanden:
    181
    Trofépoäng:
    356
    Det finns inga belägg för att Klarna ska börja rapportera till UC, däremot finns det nog farhågor om att de ska börja göra det eftersom fler och fler långivare gör det. Jag använder själv Klarna väldigt frekvent, en del betalar jag direkt fast via dem (så dras det på bankkontot efter ett par dagar) och en del på faktura/delbetalningskonto. Skulle de mot förmodan börja rapportera sina krediter till UC så kommer jag sluta använda dem, för att det påverkar kreditbetyget så negativt. Är dock inte orolig för att Klarna börjar göra det men allt är väl möjligt;)

8. IHope

IHope V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 567

Mottagna gillanden:
    405
    Trofépoäng:
    567
    Alltid tagit Creditsafe för mig. Har använt klarna ganska flitigt.

9. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 3 977 Moderator

Mottagna gillanden:
    5 574
    Trofépoäng:
    3 977

Dela sidan