Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 32 kreditgivare
3. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
4. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Tid löneutmätning

Diskussion i 'Hjälp!' startad av mamzen, 7 april 2013.

1. mamzen

mamzen Medlem - Trofépoäng: 2

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    2
    Hur lång tid tar det på ett ungefär från det att man skickar in papper om inkomstredogörelse till kfm till det att dom drar första gången, handlar det om ett par veckor lr månader?! Om jag skickar in pappret nu kommer då kfm att hinna dra redan på min aprillön första ggn?!

2. nina

nina Kunnig medlem - Trofépoäng: 52

Mottagna gillanden:
    6
    Trofépoäng:
    52
    jag kan bara säga av min erfarenhet.att ja de kan hinna dra.jag skickade in mina papper i början av månaden och de drog på min lön som kom den 25 i samma månad.så ja de kan hinna dra.för samtidigt som du får ditt papper så har din lönehandläggare fått papper.som denne måste skicka in.så även om du inte skickar in så har troligen din lönaevd gjort det.då kan kfm se vad du har i lön och där de sedan ser vad de kan dra.därför är det viktigt att du skickar in ditt papper för där står vilka utgifter du har.som hyra,ev kostnader för resor till och från jobbet m.m.ja du vet redan.men om du inte skickar in det så ser inte kfm vilka utgifter du har och därför drar en shablonsumma.

3. svalan

svalan V.I.P - Trofépoäng: 112

Mottagna gillanden:
    25
    Trofépoäng:
    112
    får man inte ett papper om hur mycket dom ska dra, innan det dras från lönen

4. nina

Mottagna gillanden:
    6
    Trofépoäng:
    52
    jo det får man

5. aclc

aclc V.I.P - Trofépoäng: 147

Mottagna gillanden:
    31
    Trofépoäng:
    147
    Hej idag kom mina första delgivningskvitto från kronofogden!! Nu är jag så orolig över hur allt ska gå!? Fick 3 st idag. Hur länge kan jag nu vänta med att skriva på och skicka in dom?? Och vad kommer sen att hända?? Hjälp mig någon snälla!! Jag vill bara sjunka genom marken.. Detta är för jobbigt för mig!!! Kommer alla att få reda på detta som jag känner eller går det att hålla det hemligt??

6. nina

Mottagna gillanden:
    6
    Trofépoäng:
    52
    du skall skicka in inom 10 dagar efter det kommer påminellse.vet inte när den skall skall va inlämnad men står nog snarast möjligt eller nått likande.¨
    o skickar du inte in då heller kommer ytterligare en och då skall det va inlämnat inom 5 dagar.de jag gjorde vara bara att skriva på skicka in och sen vänta till papper om utslag kom.alltså jag gjorde inte mycket mer än skrev på och skickade in.tills havet av delgivningar slutade komma och jag fick papper om inkomst redovisning.

skickar du inte in papprena alls så kan du bli spikad.alltså du blir delgiven men din underskrift behövs inte.utan du får papper i brevlådan eller på dörren att du har blivit delgiven.eller att de söker dig på jobbet eller i hemmet.det kom en kille hem till mig trots jag skickat in allt utom 1 som jag var försenad med.
    så ja du måste skicka in papprena.

finns endast 3 personer som jag valt berätta för men inga andra vet.ingen på jobbet vet.det är bara om du själv bertättar.

7. Flugsvampen

Flugsvampen Aktiv medlem - Trofépoäng: 127

Mottagna gillanden:
    32
    Trofépoäng:
    127
    Det bästa tycker jag är att skriva på dem. Du visar då att du har tagit emot papperna. Du kan om du anser att skulden är felaktig bestrida den skriftligen till KFM. Men annars vad som händer är att efter ca 14 dagar så får du papper på att skulden är fastställd och du får en betalningsanmärkning som syns i din UC. Vem ska få reda på det? Bara de som vill ta en upplysning på dig, t ex om du söker ett lån eller ansöker om någon form av abonnemang. Varför ska man söka fler lån? När du har fått din betalningsanmärkning så är det sedan upp till inkassobolaget om de vill kräva in pengarna eller ej. De brukar skicka ut ett eller ett par brev där de uppmanar dig med att kontakta dem om uppgörelse. Gör du inte det skickar de in till KFM om utmätning. KFM utreder då vilka tillgångar du har och hur de kan få in pengarna. Har du inget som kan inbringa en större summa pengar, t ex bostadsrätt, dyrare bil eller båt, så blir det löneutmätning. Jag har varit inne i smslånekarusellen och det var en mardröm där jag till slut dagligen bara funderade på enklaste sättet att ta livet av mig. Jag åt inte och sov så dåligt att jag blev sjuk av det. Jag tog mig i kragen och uppsökte en budget- och skuldrådgivare. Jag fick rådet att släppa allt och jag får nu hjälp med en skuldsaneringsansökan och jag har idag utmätning. Jag lever och mår bra idag. Jag vill leva och sover gott om nätterna. Jag lever på vad som anses existensminimum men det räcker till bra och hälsosam mat och jag har mitt jobb att gå till varje dag. Visst har jag mängder med anmärkningar men de försvinner en dag och jag känner inte att jag har förlorat någon värdighet. Tvärtom är jag stolt över mig själv som sökte hjälp och inte valde att avsluta mitt liv i förtid. Om du som jag hade runt 20 sms-lån som inte gick att betala av och flera andra lån som inte lönen räckte till att betala av så är det lika bra att acceptera anmärkningar tre år framåt och ta tag i problemet så det får ett slut och sedan blicka framåt. Men det är ditt val, jag bara berättar min historia.

8. aclc

Mottagna gillanden:
    31
    Trofépoäng:
    147
    Tack Nina och flygsvampen!! Ni hjälper verkligen mig med detta känner jag.. Är så himla rädd att vänner och arbetskamrater ska få reda på det.. Jag är kommun anställd och vill inte ens att min chef ska få veta.. Tänker inte sitta på personalmöte och medarbetarsamtal och skämmas över min situation.. Är det så att endast lönekontoret får reda på det?? Är ni säkra på det?? Sen undrar jag en sak till.. Jag fick ju delgivningspapper idag.. Om jag skickar in det om ca 10 dagar, tror ni att dom ändå kommer hinna ta mina skattepengar?? Skulle vilja hinna få dom och lägga undan dom till förutsedda utgifter och födelsedagspresenter och julklappar till min dotter.. Blir ju tufft att spara till det efter löneutmätning .., och jag håller med dig flygsvampen.. Jag vill ju bara få ordning på detta nu och bli av med alla lån och börja om mitt liv och vill aldrig mer ta något lån igen i hela mitt liv..

9. smeesan

smeesan V.I.P - Trofépoäng: 62

Mottagna gillanden:
    10
    Trofépoäng:
    62
    Jag har varit anställd på en kommun och haft utmätning. Ingen annan än lönekontoret fick någonsin reda på det. Du behöver inte oroa dig för det. Om du vill försöka få behålla skatten tycker jag du ska avvakta till det kommer en delgivningsman hem till dig för att få påskrift. Det kan med lite "tur" ta väldigt lång tid (det kan gå fort också). De jag stött på har varit jättetrevliga och definitivt inte klagat över att man inte skickat in eller något sådant. Visst, de kan ju komma en oläglig tid men när det hänt mig har de försökt vara diskreta. Det är ju svårt att ge råd men just för skattens skull så skulle jag avvakta så långe det går med påskrift.

10. aclc

Mottagna gillanden:
    31
    Trofépoäng:
    147
    Ok tack för svaret!men vänta på en delgivningsman vågar jag inte!!

Dela sidan