1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Tips på bolån med dessa förutsättningar?

Diskussion i 'Bolån' startad av biggen, 12 augusti 2018.

1. biggen

biggen Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Trofépoäng:
    127
    Precis som rubriken lyder behöver jag råd och tips angående möjlighet till bolån. Jag och min sambo har för närvarande 240 000 i sparkapital och dessa ökar med ca 20 000 i månaden. Min sambo har felfri UC med varken krediter eller blanco medan jag har ett blanco om 120 000. Sambon har en årslön om 425 000 medan jag ligger på 550 000. Tyvärr så har jag en betalningsanmärkning som går ut i december och tanken var att vi skulle vänta till dess eventuellt ända till sommaren för att ha så bra förutsättningar som möjligt.

Nu har vi dock redan hittat vårt drömboende för prislappen 3,8 miljoner och det känns långsökt att tro att vi skulle få lån till detta redan nu pga min tidigare struliga ekonomiska situation. Men jag hoppas att jag har fel och slänger därför ut en livlina och undrar ifall någon har något tips och råd att ge? Om jag visste att detta boende skulle ligga ute ända till januari så skulle vi naturligtvis avvakta då mitt blanco då skulle ligga på under 90k samtidigt som jag skulle ha en bra uc utan betalningsanmärkningar med ett gemensamt sparkapital på närmare 350 000.

Alla tips och råd är välkomma..

2. Crille

Crille Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Trofépoäng:
    36
    Tyvärr faller väl dem med fördelaktig ränta bort i och med anmärkningen. Men börja med er egna bank och sitt ner med en bankman och förklara läget. Fast å andra sidan ett pris på 3,8 milj innebär minst 570 tusen i egen insats. Och ni hade 240 tusen då fattas det 330 tusen ändå...

3. biggen

biggen Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Trofépoäng:
    127
    Tack för tipset men känns ganska lönlöst och sitta ner med en bankman utan vare sig en bra strategi, full kontantinsats i kombination med en betalningsanmärkning. Då tycker jag att det är bättre att vänta ett halvår och ta det mötet när sparkapitalet är betydligt större och anmärkningen är borta. Tänkte mer om det fanns något typ som sbab som tillåter att man köper utan full kontantinsats fast även tillåter att ena partnern har en betalningsmärkning som snart går ut. Men det finns tyvärr nog inget sådant alternativ utan det är bara att vänta ut att anmärkningen försvinner..

4. Crille

Crille Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Trofépoäng:
    36
    Har du gjort en kalkyl på sbab? ”Hur mycket kan jag få låna” dock tror jag att din anmärkning sätter käppar i hjulet

5. biggen

biggen Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Trofépoäng:
    127
    Japp, där verkar det inte vara några problem att få låna hela beloppet. Kruxet är att jag måste vänta ut anmärkningen som försvinner i december då dom inte tillåter att någon av medlånstagarna har en anmärkning..

Dela sidan