• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

livshaveri

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
22 Maj 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Så ledsen att höra att du mår så dåligt! Mitt bästa råd är att inte se för långt fram. Ta en dag i taget och gör ditt bästa. Jag förstår att det vore en svår grej om en familjemedlem blev lidande, men samtidigt tänker jag att fast jobb, plus kanske ett extrajobb så småningom, kanske kan rädda dig från kronofogden. Det är en fin balansgång då du också är sjuk och behöver vars rädd om dig. Men ge inte upp! Livet blir bättre, lita på det även om du just nu inte har svaret på hur eller när. Kram!
Stort tack för ditt svar och stödjande ord, det betyder mycket. Kram!
 

livshaveri

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
22 Maj 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Först och främst, den där rationella rösten som pratar till dig ljuger för dig. För det andra, lika lite som man kan bli av med cancer på egen hand kan man bli av med depression på egen hand. Om du inte redan gjort det, så ta kontakt med vårdcentralen. Ring redan imorgon. Den där rösten kommer att säga till dig att det inte hjälper, att det inte spelar någon roll, och den kommer vara hur trovärdig som helst - men den ljuger för dig. Du måste komma i vård där den rösten inte längre har ensamrätt till din verklighet. Dina pengabekymmer är sekundära problem just nu. Vård först. Om piller behövs, ta dem. Men inse att de första du får kanske inte hjälper, utan du måste prova andra. Säg åt den där rösten att hålla käften, och sök vård.
Tack för dina värdefulla ord. Jag är i vårdsystemet sedan snart ett år tillbaka. Fick hjälp från akutpsykiatrin när jag kom in akut förra sommaren och efter en del besök där blev jag remitterad till en affektiv mottagning. Nu har jag en psykolog och läkare via dem och det ser nu, efter en del utredning, ut som att jag har en bipolär diagnos. Ska dit nästa gång 5/6. Tyvärr känner jag inte att det hjälper i min situation än så länge iallafall. Det känns rationellt att avsluta på samma sätt som att 1+1=2, mina förutsättningar gör att det kommer blir värre framöver, även om jag har en psykolog.
 

livshaveri

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
22 Maj 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Släpp allt förutom lånet som din förälder står på då? Det finns alltid lösningar på saker och även detta kommer att lösa sig. Hatar när folk säger det till mig men helt ärligt så är det bara pengar. Vad gör det om 20 år?
Självmord är en permanent lösning på ett tillfälligt problem.
Tack snälla du för svar. Jag är rädd för att släppa alla lån förutom det min förälder står på, vad händer då? Kommer kronofogden till mitt hem och mitt jobb? Är orolig för hur bostad ska lösa sig mig betalningsanmärkningar eftersom jag bor i andrahand och måste flytta varje år. Jag förstår vad du menar med att självmord är en permanent lösning på ett tillfälligt problem, men när det kommer till skulder så är det ett problem som orsakar en mängd andra problem vilka jag inte ser ett slut på. Som dominobrickor som faller. Pengar är inte allt, men det är en förutsättning för att kunna överleva och göra något med livet annat än att jobba och sova. Jag vet att jag är cynisk nu, men har svårt att se något som helst ljus i detta mörker. Uppskattar trots allt ditt svar.
 

livshaveri

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
22 Maj 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Jag har också depression och är sjukskriven. Har 1.2 M i skuld och ska plugga i höst (om jag orkar). Jag är fast bestämd om att det kommer gå bra.

Varför i hela friden tog ni lån för att undvika KF? Och leva under existensmimimum?
Släpp allt säger jag bara. Det skulle gjorts innan det där lånet du fick hjälp med. Skulder betalas av under utmätning och du har dessutom mer pengar över. Sorry alltså men att undvika fogden är inget du kommer att klara av i längden. Och det är inte på nåt sätt speciellt farligt. Se till att ha abbonemang och boende klart i några år, släpp allt och koncentrera dig enbart på måendet.
Väldigt tacksam för ditt svar. Har du skuldsanering? Jag vill också plugga, ge mitt liv något värde och kunna arbeta med det jag drömmer om. Men vad händer med skulderna då?

Vi tog lån för att undvika KF för att undvika bostadslöshet. Förstahandskontrakt är praktiskt taget omöjligt i Stockholm med 2 år i kön. Söker lägenheter hela tiden. Men ja, kanske hade det varit bäst att låta det gå till utmätning. Uppskattar att du tonar ner dramatiken i utmätning, för mig känns det som undergång. Min chef är väldigt speciell och jag vet inte hur han skulle reagera på det. Tystnadsplikt är inte heller något att lita på med honom. Jag är också orolig för boende om jag har betalningsanmärkningar.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Tack för dina värdefulla ord. Jag är i vårdsystemet sedan snart ett år tillbaka. Fick hjälp från akutpsykiatrin när jag kom in akut förra sommaren och efter en del besök där blev jag remitterad till en affektiv mottagning. Nu har jag en psykolog och läkare via dem och det ser nu, efter en del utredning, ut som att jag har en bipolär diagnos. Ska dit nästa gång 5/6. Tyvärr känner jag inte att det hjälper i min situation än så länge iallafall. Det känns rationellt att avsluta på samma sätt som att 1+1=2, mina förutsättningar gör att det kommer blir värre framöver, även om jag har en psykolog.
Ok, om du har kontakt med psykolog, ring hen imorgon bitti. Den där känslan att allt är rationellt är lögnaktig. Om du är bipolär är du i en nedåt-period nu. Du kan inte lita på den känslan, för den ljuger för dig. Ring mottagningen imorgon, och säg att du har en ned-period och att du har suicidala tendenser.
 

livshaveri

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
22 Maj 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Jag har varit där du är, en långtidssjukskrivning pga utmattningsdepression och jag kunde då inte betala på mina lån. Jag släppte allt till kronofogden, det enda alternativet just då.
Du måste prioritera din hälsa och låta lånen komma i andra hand.
Jag lovar dig att dina föräldrar hellre har dig kvar än att förlora dig pga lånet du fick hjälp med.
Tack, dina ord betyder mycket för mig. Det är svårt att prioritera hälsan när ekonomin är med och påverkar den så mycket. Alltså, en personlig konkurs med utmätning och betalningsanmärkningar känns som att det kommer få mig att må ännu sämre. Det är svårt att finna något hopp och livslust när jag bara ser hur resten av livet kommer att bestå av bostadslöshet, psykisk ohälsa (verkar vara bipolaritet), fysisk ohälsa (hypotyreosen med följdsjukdomar), utan pengar, ett jobb jag egentligen inte trivs på och utan möjligheter att studera. Självkänslan är på botten. Har tappat mer än hälften av mitt tidigare långa fina hår, gått upp i vikt och har oftast noll energi pga hypotyreosen vilket leder till mer isolering och driver på ätstörningsproblematiken. Skammen och skuldkänslorna äter upp mig, hur berättar man för vänner som ju kommer att märka?
Hur funkade det när du släppte lånen?
 

livshaveri

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
22 Maj 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Om du skulle fråga din fina älskade släkting som ställt upp med lån om hen fick välja? Jag förstår väldigt mycket känslan av hopplöshet när man har gjort en resa som du. Men det går att komma ur den. Tänk att det tog flera år att komma hit i träsket, såklart kommer det ta många år för att komma ur det. Än så länge har du inga anmärkningar. Försök satsa allt på att hitta ett förstahandskontrakt. Jag vet att det är svårt men söker man alla lediga bostäder från privata hyresvärdar har man bättre chanser, de går inte efter registreringsdagar. Betala bara det privata lånet. Släpp resten, dvs sluta betala de. När du får inkasso krav kan du försöka få till bättre avbetalningsvillkor, det händer! Om inte, släpp så det hamnar hos KF. Så småningom kommer du att få löneutmätning men det betyder att du kommer att leva på existensminimum, inte under. Under tiden är det viktigt att du lägger fokus på att bli bättre, att må bättre. Det kommer att ta tid. Viktigt är att inte se berget framför dig men inställer de första 5 stegen framåt. Du förtjänar att mår bra och förtjänar att leva ett hyggligt liv.
Det går att leva med skulder.
När du väl kommit dit, och mår bra, då kan de visst söka skuldsanering. Prata med din släkting och kom överens om en strategisk plan hur hen kan få tillbaka pengarna. Kanske du kan betala en del under de betalningsfria månaderna. Ni kan försöka förlänga återbetalningstiden för att få ner månadskostnaderna. Se hur mycket som du kan bidra med. Eller Pausa lånet eller återbetalningen tills saneringen är avslutad. Det finns möjligheter att komma ur det men du behöver inte göra det ensam.
Lägg korten på bordet. Var öppen med din sjukdom och ta emot hjälp! Jag lovar att dina nära och kära hade tagit miljoner i lån för att hålla dig vid liv.
Väldigt varmt tack för ditt fina omtänksamma svar och konstruktiva råd, uppskattar det verkligen och kändes en gnutta hoppfullt trots allt, även om jag har svårt att ta den gnuttan hopp till mig.
Jag kan förstå att det kan gå att leva med skulder, men har svårt att se ett hyggligt liv med dom. Det känns förjävligt att leva bara för att överleva, att inte kunna följa drömmar eller göra något som känns värdefullt. Att spendera livet på att sova samt arbeta med ett jobb jag inte trivs med eller som resonerar med mitt hjärta bara för att få ihop ekonomin för skulderna och samtidigt slåss med psykisk och fysisk ohälsa. Fann stora delar av mig själv och enorm livslust med hjälp av yoga, meditation och ändrad kost och fann även med hjälp av det mina drömmar och mål. Tyvärr är allt det utom sikte pga denna personliga konkurs och sjukdom och nu ser jag bara ett ”liv” framför mig av att jobba, äta, sova, dö - allt i konstant ångest och inre friktion. Sjukdomsbilden ser jag egentligen lite mer hopp kring, till skillnad från hur den ekonomiska situationen känns. Kanske framförallt det ekonomiska ovanpå sjukdomsbilden.

Tack igen, jag tar till mig dina ord och dina råd så gott jag kan, jag är sedan tidigare öppen med min förälder angående min sjukdomsbild och hen vet om mina problem. Dock inte hur illa det är med ekonomin just nu. Känns riktigt tungt att framföra det när jag redan känner mig som världens största börda. Kanske orkar jag kolla upp om det går att göra något av det du skrev.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
Väldigt varmt tack för ditt fina omtänksamma svar och konstruktiva råd, uppskattar det verkligen och kändes en gnutta hoppfullt trots allt, även om jag har svårt att ta den gnuttan hopp till mig.
Jag kan förstå att det kan gå att leva med skulder, men har svårt att se ett hyggligt liv med dom. Det känns förjävligt att leva bara för att överleva, att inte kunna följa drömmar eller göra något som känns värdefullt. Att spendera livet på att sova samt arbeta med ett jobb jag inte trivs med eller som resonerar med mitt hjärta bara för att få ihop ekonomin för skulderna och samtidigt slåss med psykisk och fysisk ohälsa. Fann stora delar av mig själv och enorm livslust med hjälp av yoga, meditation och ändrad kost och fann även med hjälp av det mina drömmar och mål. Tyvärr är allt det utom sikte pga denna personliga konkurs och sjukdom och nu ser jag bara ett ”liv” framför mig av att jobba, äta, sova, dö - allt i konstant ångest och inre friktion. Sjukdomsbilden ser jag egentligen lite mer hopp kring, till skillnad från hur den ekonomiska situationen känns. Kanske framförallt det ekonomiska ovanpå sjukdomsbilden.

Tack igen, jag tar till mig dina ord och dina råd så gott jag kan, jag är sedan tidigare öppen med min förälder angående min sjukdomsbild och hen vet om mina problem. Dock inte hur illa det är med ekonomin just nu. Känns riktigt tungt att framföra det när jag redan känner mig som världens största börda. Kanske orkar jag kolla upp om det går att göra något av det du skrev.
Läs det fetade, du har lösningen inom dig själv.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp