Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Bynk - Upp till 300 000 kr. Förbättrad dec 2018
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Tror ni att bolagen sparar gamla kreditupplysningar?

Diskussion i 'Kreditupplysningar' startad av Terry_, 20 november 2018.

  1. Terry_

    Terry_ V.I.P & LF entusiast

    Inlägg:
    4 388
    Mottagna gillanden:
    2 191
    Trofépoäng:
    1 497
    Blev medlem:
    31 augusti 2012
    En sak som jag är lite fundersam över.
    Här på forumet så märker jag ibland att aktörer med helt okej ekonomi nekas ta lån, både SMS och större fast deras förutsättningar är goda.

    Det råder ingen tvekan om att en kund som "aldrig" haft en anmärkning är bra mycket bättre än en kund som hade anmärkning fram tills igår men nu är "ren" dock har han ändå sin historik.

    Denna historiken framgår inte hos UC/Creditsafe/Bisnode men den framgår ju hos exempelvis alla Lendos bolag om jag gjorde en ansökan där i somras.

    Så min enkla fråga är om ni tror att banker samt dessa kreditutgivare samlar information och gamla upplysningar i sin datorbas och sedermera nekar folk på dessa premisser även om man nu skulle vara ren och utan anmärkningar?

    Nyfiken både för det som talar för att det är så och emot.

    Ha en fortsatt angenäm afton.
     
    Auron gillar detta.
  2. Kimsan72

    Kimsan72 V.I.P & LF entusiast

    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    1 451
    Trofépoäng:
    947
    Blev medlem:
    18 augusti 2017
    ...men rent spontant får det mig att direkt knyta an till GDPR lagen?!
    Vi får ju inte ens spara UC upplysningar på våra hyresgäster, vare sig de boende eller de som nekas boende. Allt ska raderas när handläggningen är klar.

    Ja önskar även Dig en fortsatt god afton :)
     
    Auron gillar detta.
  3. LånaUtanPapper

    LånaUtanPapper Viktig medlem

    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    22
    Trofépoäng:
    92
    Blev medlem:
    15 maj 2016
    Vet av erfarenhet som jobbat åt ett företag som arbetar med databaser och bygger ringlistor (åt flera aktörer) att all information som man som kan nyttjas till företagets fördel sparas.

    Däremot är det inte alltid säkert att man får berätta till kunden vilken information man har tillgång till och inte säkert handläggarna själva vet att dom har tillgång till informationen utan får upp "magiska" indikatorer.

    Drar ett exempel på företagen

    Säg att TV/Bredbandsleverantör 1 får in en fullmakt via hemsida/fösäljning av TV/Bredbandsleverantör 2 gällande TV/Bredband att kund ska byta till TV/Bredbandsleverantör 2 från någon försäljningskanal. Den information lagras hos TV/Bredbandsleverantör 1 när fullmakt kom in, vilken leverantör som skickat fullmakten, (Vissa har till och med fullmakten där i princip hela avtalet skickas in: Vad kund kommer betala, hur lång bindningstid, vilka tv paket, genre om det är sport eller mera film/nyhetskanaler osv)

    Sen lagras givetvis information från kundprofilen tidigare: Hur lång tid har kund vart kund på TV/Bredbandsleverantör 1, vad har kund betalat, har kund skött betlaningarna, vilket tvpaket ,bredbands hastighet har kund haft, hur många enheter används, storlekt på tvpaket, hur många syskonabbonemang har kund haft osvosv. All information sparas och när det närmar sig bindningstidens slut hos TV/Bredbandsleverantör 2 så ringer en ovetande säljare lägligt från TV/Bredbandsleverantör 1 med ett "kampanjerbjudande".

    De allra flesta bryter rakt av mot GDPR och sparar all information på kund. Även om inte marknad/säljaren/kundservice/ i fråga (och få i bolaget) får veta det, utan man har bara "tur" att kontakta kund i rätt timing med rätt tv paket för kundens profil. Men försäljningssiffrorna ökar. Skulle du begära ut all information som företaget har på dig så skickar kundservice det dom har tillgång till medan helt annan information som bryter mot GDPR finns i system dom inte har tillgång till men som vissa få har tillgång till. Företagen vill inte radera information som kostar dom många miljoner utan sköter det i det tysta.
    --------------------------------------------------------------------------------------------
    Samma i elbranschen sparas det vilken mängd du förbrukar, till vilket elbolag du har bytt (Säg att du har ett lokalt elnätsbolag, eller något av dom stora elnäten) då kan ett fåtal på elnätet se exakt vad du har för elbolag, hur ofta du byter elbolag, hur mycket el du förbrukar, hur lång tid du har tecknat elavtal och när det löper ut, kör du kampanjpriser eller inte, brukar du ha fast eller rörligt pris, sköter du dina betalningar osv) Säljarna och kundservice får inte ta del av denna information och företaget i säg "har inte informationen" om du skulle begära ut all information. Men marknadsföring/kundservice/säljarna har fördel av denna information utan att veta om det. Och ringer ditt elnäts elbolag så råkas dom ofta ringa rätt timing med rätt produkt när ditt elavtals bindningstid går ut. (Frågar du om att få ut all information i enlighet med GDPR får du allt kundservice har tillgång till men inte all information som ofta några få i bolaget besitter.
    -------------------------------------------------------------------------------------------
    Till bankerna
    Samma bankerna sparar information där det läggs ihop till en riskprognos allt från UC jämförelse av gammal mot ny UC, hur lång tid har kund varit kund (sparas även efter avslutad kund), mailkonversatior, hur många sena betalningar har du gjort, hur många påminnelseavgifter har skickats totalt, hur många betalningsfria månader du använt, hur ofta kund vart i kontakt med bank, Har du tagit samlingslån så registreras det till vilka banker dom betalat ut pengar för att få reda på vart du är kund, hur många gånger du nyttjat kredit/slått i taket.

    Och många andra parametrar så att om du ringer in så får vissa banker en indikator som lyser olika färger på din interna riskprognos hos dom oberoende av UC.

    Därefter behandlar man kunder olika. Ex säg att du har en grön lampa, har alltid skött betalningar och aldrig klagat då kan dom erbjuda dig en betalningsfri månad medan om lampan lyser gult så får du oftast inte det. lyser lampan ljusrött/mörkrött får du förmodigen inte ens skjuta på betalningen. Dessa indikatorer används också för att få dig som större kund. Ex en bank ringer och frågar om du har flera lån som du vill samla ihop till ett stort och samtidigt kolla på räntan (säljaren vet inte att du tagit ett samlingslån hos banken tidigare men någon som styr listor på banken vet att du med stor sannolikhet har flera lån). Det är ingen slump. Dom vet ditt betende och vilka kunder som man ska ringa ut till. Samt att vissa banker har tillgång till mycket mer information än vad som är lagligt enligt GDPR. Även om inte kundservice och säljare har det. Utan för dom visas en intern indikator som är lika dom som en UC är för oss.

    Summan av kardemumman är att på detta sätt jobbar många stora företag som bryter mot GDPR i det tysta. Man gör det men restrikt vem som har tillgång till vilken information. Men det kostar för mycket för företagen att ta bort informationen helt har jag fått förklarat för mig. Förövrigt kan jag aldrig nämna namn på något bolag som arbetar på detta vis, var nära på att få skriva sekretessavtal för att ens veta denna information
     
    Last edited: 20 november 2018

Dela sidan