Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Bank Norwegian - Finns inte via Lendo
3. ICA Banken - Låg ränta, även bra vid samlingslån
4. Thorn - Upp till 100 000 kr över 6 år
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Trots skuldsanering...

Diskussion i 'Fritt' startad av annlo, 30 december 2017.

1. annlo

annlo V.I.P

Mottagna gillanden:
    70
    Trofépoäng:
    197
    Vår bank Handelsbanken var lån o även den kontokredit jag hade där står fortfarande kvar där som att jag /vi fortfarande hade lån där?
    Är det inte brukligt att då saneringen beviljad så ska dessa tas bort ur bankens register?
    Ser att även Remembers lån och kredit fort står kvar då man kollar sin UC.

Har följt min UC noga och så ävern handelsbanken där det står att jag har ett lån på 75000 kr som ju ingår i saneringen.
    Dessutom på ett annat konto där som jag hade en kredit som nu ingår i saneringen så plockar dom varje månad dispositionsränta o även förseninsavgift?

Detta kan ju inte vara rätt??

2. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    1 726
    Trofépoäng:
    1 027
    Handelsbanken väljer nog själv vad dom anser vara ett lån och vad som dom rapporterar till kreditupplysningsbolag, så vill dom rapportera ett lån så gör dom det, det tas bort när det skrivs bort i slutet av saneringen.

Dom borde tagit bort din kontokredit om den var nyttjad och då ingår i saneringen

3. annlo

annlo V.I.P

Mottagna gillanden:
    70
    Trofépoäng:
    197
    LÅten är rapporterat till kreditupplysningsbolag samma dag som vi beviljades det lånet o det är ju nu kanske 7-8 år sen. Och finns fort med på UC. Lånet ingår ju i skuldsaneringen.
    Samma m krediten, den är ju stängd s a s o ändå räknar de varje månad dispränta på den. Å den var delvis utnyttjad då saneringen inleddes o tillhörande kort stängdes.

4. Lasseman

Mottagna gillanden:
    1 726
    Trofépoäng:
    1 027
    Som sagt, att krediterna syns är nog upp till banken att avgöra och gissningsvis inget som tänker lägga tid på att vilja ändra manuellt.

Att debitera ränta och avgifter för en skuld i saneringen går dock inte för sig.

Lize och Skogsmulle gillar detta.
  5. Skogsmulle

Skogsmulle V.I.P

Mottagna gillanden:
    95
    Trofépoäng:
    247
    Kan de inte göra så för att om skuldsaneringen skulle bli avbruten så är det vad man ska betala eller något sånt?

6. Lasseman

Mottagna gillanden:
    1 726
    Trofépoäng:
    1 027
    Det är mycket möjligt scenario.

7. Lasseman

Mottagna gillanden:
    1 726
    Trofépoäng:
    1 027
    Fast om en sanering hävs så är det som om den aldrig funnits, betalningarna räknas av förstås men den ränta som frusits räknas upp för hela saneringstiden retroaktivt

8. Skogsmulle

Skogsmulle V.I.P

Mottagna gillanden:
    95
    Trofépoäng:
    247
    Exakt och då tänkte jag att de kanske räknar upp den samtidigt under tiden. Jag har en skuld med fryst ränta och sålänge jag sköter den. Men samtidigt så räknar de med räntan

9. annlo

annlo V.I.P

Mottagna gillanden:
    70
    Trofépoäng:
    197
    Grejen ör ju att hos alla andra (utom Remeber) har ju plockat bort lånen från UC. De står som avslutade där.
    ENbart Handelsbankens lån + krediten o remeber står kvar som inget hänt. Isf skulle väl alla göra så i väntan på att saneringen ev skulle avbrytas.

10. Lasseman

Mottagna gillanden:
    1 726
    Trofépoäng:
    1 027
    Du får fråga handelsbanken då, jag gissar att dom inte är jättesugna på att engagera sig dock

Dela sidan